Piaţa farmaceutică mondială a crescut cu 7% în anul 2006, la 643 miliarde de dolari, pe fondul creşterii vânzărilor în SUA şi datorită medicamentelor inovatoare oncologice care au ridicat piaţa cu 20,3% pe respectiva clasă terapeutică, potrivit firmei de cercetare a pieţei IMS Health.
"Observăm în continuare că pieţele emergente au o contribuţie tot mai mare la avansul vânzărilor în raport cu cele mature şi produsele de îngrijire primară sunt înlocuite de cele biotehnologice şi de terapiile iniţiate de specialişti", a declarat vicepreşedintele pentru strategie corporatistă al IMS, Murray Aitken . El a adăugat că oncologicele şi produsele de autoimunitate înregistrează vânzări în creştere, iar potenţialul lor de creştere nu s-a epuizat încă.
În anul 2006, medicamentele eliberate pe bază de reţete au contribuit cu 62% la creşterea totală a pieţei, comparativ cu 35% în anul 2000. O serie de clase de medicamente au avut un avans mai lent sau sub creşterea medie a pieţei deoarece pe piaţă au intrat generice ieftine dar de calitate. Aceste clase includ antihistaminele şi antidepresivele.
Anul trecut, genericele au reprezentat mai mult de jumătate din volumul pieţei în şapte pieţe ale lumii: Canada, Statele Unite, Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie. Această tendinţă schimbă balanţa dintre produsele vechi şi cele noi, ca şi ponderea genericelor.
În 2006, creşterea pieţei a survenit pe fondul creşterii longevităţii populaţiei, a creşterii economice şi produselor inovatoare. Anul trecut, 31 noi medicamente au fost lansate pe piaţă, iar produisele lansate între 2001 şi 2005 au produs o creştere a pieţei de 13,5 milioane în 2006.
Produsele cu potenţial mare de profit lansate în anul 2006 sunt Gardasil, primul vaccin împotriva cancerului de col uterin, Januvia, primul medicament din clasa de medicamente orale pentru diabetul de tip doi şi Sutent pentru cancerul renal.
La sfârşitul anului 2006, 2.075 molecule erau în dezvoltare, în creştere cu până la 7% faţă de 2005 şi cu 35% faţă de sfârşitul anului 2003. În plus, o serie promiţătoare de medicamente se află acum în faza a treia de cercetare clinică sau în stadiul de pre-avizare, adică 95 de produse oncologice, 40 de produse pentru infecţii virale şi HIV şi 27 pentru artrită şi durere. Din totalul de medicamente, 27% sunt de natură biologică.
Clasa de produse destinate reglării metabolismului lipidelor a crescut cu 7.5% la 35.2 miliarde dolari, chiar dacă simvastin şi pravastatin şi-au pierdut patentul. Noile generice şi produsele inovative cum sunt medicamentele Crestor şi Vytorin, dar şi cererea în creştere pentru reglatorii de lipide la pacienţii din Statele Unite au contribuit al creşterea vânzărilor la această clasă de medicamente.
Oncologicele au ajuns la vânzări de 34.6 miliarde de dolari în 2006, adică au avut o creştere cu 20,5%. Această creştere semnificativă, cea mai accentuată dintre toate clasele terapeutice, a fost generată de o bună penetrare a terapiilor inovatoare. În anul 2006, mai ales în domeniul oncologic, inovaţia a fost foarte puternică cu mai mult de 380 de produse în dezvoltare. Jumătate din produsele oncologice aflate în ultima fază de dezvoltare sunt terapii şi tratamente ţintite către anumite molecule ce dezvoltă cancer sau aglomerări cancerigene.
"Terapiile ţintite au revoluţionat felul în care se tratează cancerul şi au deschis posibilitatea ca mai multe forme de boală să fie abordate prin forme de terapii de mentenanţă pe termen lung" a spus Titus Plattel, vicepreşedinte, IMS Oncology.
"Acest tip de terapii ajută omul în lupta cu cancerul şi ne motivează să credem că acesta este o boală cronică, nu una care produce decesul", a continuat acesta.
Agenţii respiratori au fost o clasă terapeutică cu 10 procente creştere şi vânzări de 24.6 miliarde dolari. Altă clasă terapeutică ce a dus la creşteri mari ale pieţei a fost cea a medicamentelor autoimune, deoarece a crescut cu 20 de procente la vânzări de 10.6 miliarde de dolari. Cotată drept a 12 a piaţă ca mărime, cea a agenţilor autoimuni s-a dezvoltat pe baza medicamentelor de tipul Remicade şi Humira şi pe extinderea indicaţiilor de folosire a acestor produse.
În anul 2006, în America de Nord s-au înregistrat vânzări de 45% din piaţa globală, adică un procent de 8,3 din creşterea totală s-a datorat acestei pieţe. Piaţa Americii de Nord a crescut cu până la 290.1 miliarde, adică cu 5,4 procente faţă de anul 2005.
Această creştere s-a datorat impactului pieţei americane ca şi procentului de 7,6 la sută creştere din Canada. Cele cinci pieţe mari din Europa, adică Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie, au avut o creştere de 4,4%, până la 123.2 miliarde de dolari, adică mai puţin decât în anul 2005, când s-a înregistrat o creştere de 4,8 procente.Vânzările în America Latină au crescut cu 12,7 procente la 33,6 miliarde, în timp ce Asia, cu excepţia Japoniei şi Africii a crescut cu 10,5 procente până la 66 miliarde de dolari.
Piaţa în Japonia a scăzut cu 0,4 procente faţă de anul trecut, la 64 miliarde de dolari, din cauza politicilor guvernamentale. Vânzările farmaceuticelor în China au crescut cu 12,3 la sută la 13,4 miliarde în 2006, comparativ cu 20,5% în anul 2005. Potrivit analiştilor pieţei, această scădere a fost cauzată de o campanie a guvernului de limitare a prescrierii de medicamente.
India a fost una dintre pieţele care au crescut foarte rapid în anul 2006 cu medicamente prescrise vândute, în valoare de 7,3 miliarde, adică o creştere de 17,5 procente. "Anul trecut India a trecut de stadiul de piaţă în dezvoltare, deoarece multe companii multinaţionale au folosit potenţialul imens al acestei pieţe", a spus Ray Hill, director la departamentul de consultanţă globală a IMS.
În total, 27 la sută din piaţa totală farmaceutică provine din ţări cu un venit anual de persoană mai mic de 20.000 dolari. În 2006, ca şi în anul 2001, aceste venituri mici ale populaţiei au contribuit la o creştere de 13 procente a pieţei globale.