Consumul frecvent de mâncare de tip fast-food, bogată în grăsimi şi proteine, poate îngrăşa - acesta este deja un lucru despre care s-a tot vorbit şi scris. Conform unui articol publicat pe Bankrate.com, peste 30% dintre americani sunt consideraţi a fi obezi. Însă mulţi continuă să prefere fast-food-ul datorită gustului bun al produselor, dar şi datorită faptului că preţurile sunt mici, iar mâncarea este deja preparată. Diferite studii au arătat că aceste obiceiuri nesănătoase sunt stimulate din ce în ce mai mult şi de utilizarea cardului pentru plata în aceste restaurante.
Dacă înainte restaurantele fast-food acceptau plata numai cu bani cash, deoarece procesarea tranzacţiilor la plata cu cardul dura mult timp, ceea ce contravenea conceptului de fast-food, tehnologiile din zilele noastre permit efectuarea acestor tranzacţii în doar câteva secunde. Conform unui sondaj realizat de Visa, în SUA, 82% dintre cei chestionaţi au răspuns că este mai convenabil să cumperi de la fast-food cu cardul, decât cu bani cash, iar 68% au spus că plata cu cardul este mai rapidă. Însă şi mai interesant este că 77% dintre subiecţi au spus că, plătind cu cardul, pot cumpăra exact ceea ce vor, pentru că nu mai sunt limitaţi de sumele de bani cash pe care le au cu ei în momentul cumpărării. În plus, restaurantele fast-food caută, la rândul lor, modalităţi care să faciliteze şi mai uşor efectuarea plăţilor. Astfel, restaurantele instalează cititoare pentru carduri cu microcip-uri încorporate şi care "comunică" cu cititorul prin intermediul undelor radio; clientul nu mai trebuie să dea cardul angajatului de la casă pentru încasarea plăţii, ci doar să-l poziţioneze în dreptul cititorului.
Anul trecut, americanii au cheltuit 160 miliarde USD în fast-food-uri, din care 80% din tranzacţii s-au făcut cu bani cash, dar în martie 2007 s-a constatat că în ultimele 12 luni utilizarea cardurilor de credit Visa, pentru efectuarea de plăţi în astfel de restaurante, a crescut cu 31%, iar numărul plăţilor cu carduri de debit, cu 32%. Alte studii au arătat că în prezent clienţii se opresc mai puţin la restaurantele care nu acceptă cărţi de credit. În cadrul unui alt sondaj efectuat de Visa în 2002, în SUA, 32% dintre clienţi au admis că nu au mai cumpărat de la un restaurant fast-food pentru că nu aveau îndeajuns de mulţi bani cash ca să plătească pentru ceea ce doreau să cumpere. Posibilitatea utillizării cardului a eliminat acest obstacol.
Şi nu numai atât! Oamenii cheltuiesc mai mulţi bani când plătesc cu cardul, conform Visa, care a constatat, în urma unei cercetări pe 100.000 de tranzacţii efectuate în restaurante de acest tip, un client cheltuieşte în medie cu 30% mai mult decât cei care plătesc cu cash. Aceşti 30% pot reprezenta diferenţa între un meniu restrâns cu cartofi prăjiţi şi o băutură răcoritoare şi un meniu supra-dimensionat sau pot însemna un desert în plus, bogat în calorii. Un studiu publicat în iunie 2006 în revista Journal of the American College of Nutrition de la Universitatea din Wisconsin - Madison a aratat ca, în medie, o categorie superioară de meniu (de exemplu, pizza mică faţă de pizza medie sau hamburger simplu faţă de hamburger dublu) înseamnă cu 73 mai multe calorii în plus, 67 de cenţi şi 36 de grame adaugate la greutatea consumatorului.
Ce implicaţii au însă, toate acestea pentru noi românii? Conform unui studiu realizat de doctorul Mircea Cinteză pentru compania farmaceutică Ozone, mai mult de un sfert dintre concetăţenii noştri sunt obezi. Autorul studiului spune că după anii 1990 românii au din ce în ce mai multe opţiuni privind mâncatul în oraş, iar una dintre cele mai des folosite o reprezintă restaurantele fast-food. Cinteză declară că şi acest lucru a dus la creşterea cazurilor de obezitate în rândul românilor. Consumul mare de mâncare tip fast-food este confirmat şi de profiturile lanţurilor de restaurante de profil. Astfel, McDonalds, în primul semestru al acestui an, a înregistrat o creştere a profitului de 11 milioane USD, dublu faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, conform publicatiei "Business Standard". De asemenea, KFC estimează că vânzările restaurantelor sale vor atinge 32 milioane de euro, în 2007, cu 20% mai mult decât în 2006. Iar Gregory"s, care are 10 unităţi în România, estimează vânzări de 4,5 milioane de euro pentru 2007, cu 35% în plus faţă de anul trecut.
În ce priveşte cardurile bancare, Banca Naţională a României (BNR) a anunţat în iulie 2006 că în România există peste 8,3 milioane de carduri valide aflate în circulaţie, cu 28% mai multe faţă de anul precedent. Un studiu realizat de Visa în România, a arătat că în perioada martie 2005 - martie 2006, doar 0,1% din plăţile efectuate de către români în restaurantele fast-food au fost prin carduri bancare, însă acest procent reprezintă o creştere de aproape 400% faţă de aceeaşi perioadă, 2004 - 2005. Iar trend-ul este ascendent, după cum declară reprezentanţii în România ai principalelor companii de carduri bancare; din ce în ce mai mulţi români utilizează "banii de plastic" şi din ce în ce mai mulţi comercianţi îşi instalează POS-uri - cititoare de carduri.