Depunerea declaraţiilor utilizând Sistemul Electronic Naţional (SEN), operat de Agenţia pentru Serviciile Societăţii Informaţionale (ASSI), reprezintă singura modalitate legală de transmitere în format electronic a declaraţiilor către instituţiile şi autorităţile administraţiei publice, se arată în Hotărârea nr. 862 din 22 iulie 2009 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, referitoare la implementarea Sistemului Electronic Naţional publicată, vineri 7 august 2009, în Monitorul Oficial.
Prin intermediul SEN, disponibil la adresa de Internet www.e-guvernare.ro, toţi contribuabilii de la nivel naţional au posibilitatea de a depune online următoarele 9 declaraţii către instituţiile publice:
• Declaraţia privind obligaţiile de plată către bugetul asigurărilor sociale
• Declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor de şomaj
• Declaraţia privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate
• Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul de stat (100)
• Declaraţia privind impozitul pe profit (101)
• Decont privind taxa pe valoare adăugată (300)
• Declaraţia privind obligaţiile de plată la bugetul asigurărilor sociale şi a fondurilor speciale (102)
• Declaraţia privind accizele (103)
• Declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri(390).
De asemenea, instituţiile şi autorităţile administraţiei publice au obligaţia de a accepta declaraţiile depuse de către orice contribuabil prin SEN, ca singură modalitate legală de transmitere în format electronic a acestora.
Serviciile publice electronice de depunere a declaraţiilor prin SEN pot fi utilizate în baza deţinerii unui certificat electronic valid emis de către ASSI, operatorul sistemului. Certificatul electronic, necesar pentru transmiterea declaraţiilor în mod electronic, se eliberează la sediul ASSI, din strada Italiană, nr. 22, sector 2, Bucureşti şi este valid 2 ani de zile de la data emiterii. Pentru utilizarea procedurilor electronice puse la dispoziţie prin intermediul www.e-guvernare.ro, persoanele juridice trebuie să achite un tarif anual de utilizare în cuantum de 46 de Ron, fără TVA.
Potrivit Hotărârii nr. 862/2009, până la data de 31 decembrie 2009 ASSI are obligaţia de a realiza registrul electronic al instituţiilor şi autorităţilor administraţiei publice din România. Orice modificare survenită asupra denumirii, datelor de contact ori asupra statutului instituţiei sau autorităţii administraţiei publice va fi comunicată în termen de 3 zile către ASSI în scopul actualizării informaţiilor din registrul electronic.
Textul legislativ aduce modificări şi asupra Anexei nr. 1 din H.G. 1085/2003, anexă ce cuprinde lista instituţiilor publice care au obligativitatea de a se înregistra în SEN, de a pune la dispoziţie datele de contact, precum şi formularele administrative pe care le utilizează în relaţia cu cetăţenii. Astfel, toate instituţiile şi autorităţile administraţiei publice din România au obligativitatea legală de a utiliza proceduri electronice pentru furnizarea serviciilor şi informaţiilor publice prin SEN.