Compania americană "Alcoa" Inc., cel mai mare producător mondial de aluminiu, şi-a diminuat cu 16% profiturile în ultimul trimestru din 2005, din cauza costurilor mari de producţie şi a opririi fluxului anumitor fabrici. Toate acestea au anulat beneficiile rezultate din preţurile mari de pe piaţa metalelor. Cîştigul net al companiei a însumat 224 milioane de dolari sau 26 de cenţi/acţiune în perioada octombrie-decembrie 2005, comparativ cu 268 milioa-ne sau 30 de cenţi/titlu în intervalul similar din 2004. Vînzările societăţii au crescut cu 12%, la 6,67 miliarde de dolari. Pe întregul an 2005, profitul net al "Alcoa" a scăzut la 1,23 miliarde de dolari ori 1,40 dolari/acţiune, de la 1,31 miliarde sau 1,49 dolari/acţiune în 2004. Livrările de aluminiu au crescut cu 7,5% anul trecut, la 5,5 milioane tone metrice, din care 1,39 milioane de tone în ultimul trimestru.
Compania a avut costuri de 93 milioane de dolari în perioada analizată, iar o parte din producţie a fost oprită ca urmare a închiderii unor fabrici pe perioada uraganelor din SUA, a efectuării unor reparaţii neprevăzute la o unitate din Aus-tralia şi a grevei din Spania. Dacă nu se iau în calcul aceste costuri, profitul operaţional al companiei a fost de 35 de cenţi pe acţiune, faţă de 39 de cenţi pe acţiune în 2004.
Directorul executiv al "Alcoa", Alain Belda, a efectuat disponibilizări şi a închis unele divizii luna trecută, ca să reducă cheltuielile companiei.