Companiile mici şi mijlocii din 23 de judeţe din ţara noastră pot participa la un program lansat la 1 februarie 2020 prin care angajaţii lor pot dobândi competenţe pentru desfăşurarea activităţilor de export.
Denumit Paşaport de Export, proiectul este realizat în parteneriat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) şi compania Google, şi beneficiază de o finanţare de un milion de euro, din fonduri europene prin Programul Operaţional Capital Uman. Angajaţii celor 40 de IMM-uri care vor fi selectate vor beneficia de cursuri şi training-uri, de acces la instrumente şi resurse puse la dispoziţie de Google.
Proiectul se va derula în patru regiuni de dezvoltare ale ţării noastre:
- Regiunea Vest care include judeţele Timiş, Arad, Caraş-Severin şi Hunedoara;
- Regiunea Nord-Est cu judeţele Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui;
- Regiunea Nord-Vest: Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş, Satu Mare, Sălaj;
- Regiunea Sud Muntenia: Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman.
Referitor la acest proiect, preşedintele executiv al CNIPMMR, Florin Jianu a spus: "Din ceea ce observăm noi şi din statistica pe care o avem, suntem mult în urma a ceea ce înseamnă sectorul non-tehnologic. Trei din 10 IMM-uri au site - care este cea mai simplă formă de digitalizare, nu mai vorbim de softuri mai complicate. De aceea vom pune accent pe acest aspect.
Firmele care vor fi selectate, vor trebui să fie în primul rând întreprinderi mici şi mijlocii. Apoi vor trebui să se înscrie într-unul dintre domeniile prevăzute în Strategia Naţională de Competitivitate: turism, industrii creative, industria auto şi componente, IT&C, sănătate, bioeconomie, energie, management de mediu, etc.. Apoi trebuie să pună la dispoziţie angajaţii care vor urma cursurile respective".
La cursurile de formare profesională integrată vor participa 400 de angajaţi. Prin proiect vor fi selectate 40 de firme, în care vor fi introduse programe de învăţare la locul de muncă, pe baza "Ghidului Exportatorului", la care vor lucra mai mulţi specialişti.
Acest ghid va fi un instrument care va descrie parcursul optim de urmat de o întreprindere pe termen lung pentru maxim de competitivitate în activităţile de export şi va permite celor 40 de întreprinderi care îl vor implementa să îşi poată instrui personalul actual şi viitor în vederea eficientizării exporturilor.
Dan Oros, Head of Marketing la Google România, a declarat: "Prin acest proiect, ajutăm companiile să aleagă ţările potrivite unde să exporte, pe baza datelor, în funcţie de căutările din ţările respective pentru produsele pe care ei le realizează şi în funcţie de alţi indicatori pe care îi putem pune la dispoziţie. Îi ajutăm în procesul de export propriu-zis, adică să înţeleagă partea de logistică, de plăţi, partea legală, partea de angajare a anumitor colaboratori din ţările respective. Noi punem la dispoziţie studii de caz din toate aceste ţări, pentru ca ei să înţeleagă mai bine acest proces de export. Noi oferim şi partea de marketing, pentru că odată ce decizi să exporţi, e important să înţelegi cum poţi să ajungi la clienţii din ţările respective, iar noi ajutăm firmele să facă acest lucru".
Conform datelor furnizate de Dan Oros, în ţara noastră, doar 2% dintre firme exportă în acest moment, procent foarte mic, în condiţiile în care exportul este un factor al accelerării dezvoltării economice. Din totalul exporturilor, numai 15% sunt realizate de IMM-uri. Reprezentantul Google susţine că, prin derularea proiectului şi prin implementarea lui la nivel naţional, procentul poate creşte la 6% sau chiar mai mult.