Consiliul Concurenţei (CC) recomandă modificarea contractelor încheiate de producătorii de bere cu sectorul HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Catering), astfel încât să fie eliminate clauzele care limitează concurenţa, precum serviciile exclusive de promovare sau instalarea echipamentelor pentru berea draft, potrivit unui comunicat trimis astăzi redacţiei.
"În urma anchetei sectoriale derulate pe piaţa berii, Consiliul Concurenţei a constatat că unităţile HoReCa încheie fie contracte privind prestarea anumitor servicii de promovare în beneficiul produselor unor producători, fie contracte prin care producătorii dau spre folosinţă gratuită echipamente pentru comercializarea berii draft, conţinând clauze restrictive. Contractele de promovare presupun exclusivitate la expunere şi în unele cazuri achiziţionarea unui volum minim de bere şi/sau limitarea sursei de aprovizionare la distribuitorii desemnaţi", precizează documentul.
În privinţa contractelor de instalare a echipamentelor pentru berea draft, durata nelimitată a acestora, combinată cu absenţa reglementării în contracte a posibilităţii de denunţare de către partenerii HoReCa, elimină posibilitatea acestor unităţi să schimbe furnizorul şi să aducă în ofertă şi mărcile altor producători. Astfel, se reduce presiunea concurenţială asupra producătorului, proprietar al echipamentului.
Pentru creşterea concurenţei pe segmentul HoReCa, CC recomandă, printre altele, introducerea în contracte a opţiunii ca unităţile HoReCa să poată denunţa unilateral acordurile privind echipamentele draft, fără penalităţi, limitarea duratei contractelor privind plasarea echipamentelor draft la maxim 5 ani, prelungirea fiind posibilă prin renegociere şi nu tacit, şi posibilitatea operatorilor HoReCa de a achiziţiona (cu acordul producătorilor) echipamentul draft, după perioada iniţială de 5 ani, la o valoare reziduală.
De asemenea, Consiliul Concurenţei propune limitarea la 5 ani a duratei clauzelor privind acordarea sub formă de împrumut a unor bunuri (precum vitrine frigorifice, copertine, corturi, încălzitoare terasă, baruri mobile, umbrele, garduri împrejmuire, meniuri, mobilier etc) în condiţii de exclusivitate, prelungirea fiind posibilă prin renegociere şi nu tacit, şi eliminarea din contracte a clauzei referitoare la achiziţionarea volumelor agreate de la distribuitorul indicat de producător.
În legătură cu distribuţia en-gros de bere, studiul CC a arătat că majoritatea acesteia este realizeată prin contracte exclusive, cu recomandarea preţului de revânzare sau a preţului maxim de revânzare. Contractele de distribuţie exclusivă sunt exceptate de la aplicarea legii concurenţei în măsura în care cota de piaţă a furnizorului şi a cumpărătorului (luate individual) nu depăşesc 30%.
"Dată fiind structura tip oligopol a pieţei şi consolidarea în ultimii ani a poziţiei primilor doi concurenţi, cu cote de peste 30%, se recomandă ca aceştia să îşi facă o autoevaluare a sistemului de distribuţie exclusivă pe care il practică, pentru a stabili dacă acordurile încheiate conduc la o reală creştere a eficienţei care contracarează reducerea concurenţei intramarca", explică reprezentanţii CC.
Studiul Consiliului Concurenţei a arătat că, în România, piaţa berii este concentrată, de tip oligopol, 4 mari producători deţinând împreună circa 85-90% din piaţa autohtonă.
Pe lângă cei 4 producători reprezentând companii internaţionale (SAB Miller - Ursus, Heineken, Molson Coors - Bergenbier si URBB - Grupul Carslberg), mai sunt prezenţi doi producători autohtoni care au dezvoltat capacităţi de producţie mari (Romaqua şi European Food) şi 4 producători independenţi, cu o prezenţă regională şi o cotă de piaţă cumulată mai mică de 5% (Bermas Suceava, Martens Galaţi, Imex Satu Mare, Albrau Oneşti).
Studiul realizat de Consiliul Concurenţei este supus dezbaterii publice timp de 30 de zile şi poate fi consultat pe site-ul instituţiei.