PROPUNERE ARF Operatorii de transport - fără trenuri noi, dar cu contracte pe zece ani

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 8 noiembrie 2022

Ştefan-Adrian Roşeanu (stânga), preşedintele ARF, şi Ionuţ-Cristian Săvoiu - secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, au prezentat ieri propunerea privind viitoarele contracte de servicii publice ce ar urma să ducă la creşterea calităţii serviciilor contractate, creşterea eficienţei cheltuirii fondurilor publice şi să asigure cadrul de lucru necesar pentru reformarea sistemului de transport feroviar de călători din România.

Ştefan-Adrian Roşeanu (stânga), preşedintele ARF, şi Ionuţ-Cristian Săvoiu - secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, au prezentat ieri propunerea privind viitoarele contracte de servicii publice ce ar urma să ducă la creşterea calităţii serviciilor contractate, creşterea eficienţei cheltuirii fondurilor publice şi să asigure cadrul de lucru necesar pentru reformarea sistemului de transport feroviar de călători din România.

Operatorii de transport feroviar de persoane din ţara noastră vor rămâne, deocamdată, fără trenuri noi, dar vor avea contracte de servicii publice pe termen de 10 ani, dacă propunerea întocmită de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) va fi aprobată de Guvern până în 10 decembrie 2022.

Ştefan-Adrian Roşeanu, preşedintele ARF, şi Ionuţ-Cristian Săvoiu - secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, au prezentat ieri propunerea privind viitoarele contracte de servicii publice ce ar urma să ducă la creşterea calităţii serviciilor contractate, creşterea eficienţei cheltuirii fondurilor publice şi să asigure cadrul de lucru necesar pentru reformarea sistemului de transport feroviar de călători din România în contextul tranziţiei către un cadru de atribuire atribuirea contractelor de servicii publice exclusiv pe proceduri competitive.

Prin noua reglementare se doreşte ca în următorii zece ani, activitatea celor şase operatori de transport feroviar de persoane din ţara noastră, să atingă în total 771 milioane tren-km sau 70,1 milioane tren-km în medie pe an, în condiţiile în care anul acesta au avut 62,9 milioane tren-km, iar pentru anul viitor se doreşte o majorare a numărului respectiv cu 3 milioane tren-km. Pentru atingerea acestui obiectiv, ARF şi Ministerul Transportului sunt gata să aloce câte 4,8 miliarde lei pe an, în următorii zece ani, din care să fie achiziţionate de către Autoritate 62 trenuri regionale, 20 trenuri intercity, 12 trenuri regionale pe hidrogen, 16 locomotive electrice şi să fie realizat un sistem naţional de ticketing electronic integrat. Tot din suma respectivă, cei şase operatori de transport feroviar de persoane - CFR Călători, Regio Călători, Transferoviar Călători, Interregional Călători, Softrans, Astra Trans Carpatic -ar urma să modernizeze 55 locomotive electrice în cei zece ani (5,5 locomotive pe an), să convertească 20 de locomotive diesel în locomotive electrice pe baterii şi să achiziţioneze 109 vagoane de clasa I şi a II-a şi 30 de vagoane speciale - cuşetă şi restaurant.

Reprezentanţii ARF şi Ministerului Transporturilor susţin că aplicarea noilor contracte ar duce, la finalul decadei, la un profit total pentru cei şase operatori de transport feroviar persoane din ţara noastră de 3 miliarde lei.

"Aceste contacte de servicii publice vor permite celor şase operatori existenţi, dar şi noilor intraţi în piaţă în următorii ani să aibă o şansă reală, corectă de existenţă, dezvoltare şi de intrare pe noi pieţe de servicii publice. Prin aceste contracte dorim să ieşi din bucla actuală a subfinanţării transportului feroviar de persoane şi să realizăm nucleul unei spirale pozitive prin investiţii publice şi particulare, care să ducă la creşterea calităţii bunurilor, prin achiziţia unora noi sau prin reparaţia şi modernizarea celor existente, care în final să ducă la creşterea calităţii serviciilor. Contractul-cadru are 180 de pagini, dar contractul pentru fiecare din cei şase operatori are între 800 şi 900 de pagini pe baza informaţiilor culese şi ai celor 17 indicatori de evaluare şi monitorizare pe care îi vom utiliza pe parcursul celor 10 ani. (...) Pe baza acestor contracte pe termen lung, operatorii de transport feroviar vor putea să îşi finanţeze deficitul financiar dintr-un an printr-un credit bancar, care va fi garantat cu sumele pe care compania respectivă urmează să le primească potrivit contractului de servicii publice în următorii ani", a declarat Ştefan-Adrian Roşeanu, preşedintele ARF.

"Ministerul Transporturilor trebuie să susţină un scenariu bugetar pentru acest tip de contracte de servicii publice, care să asigure dezvoltarea sistemului feroviar din România şi nu doar supravieţuirea acestuia. Cred că toată lumea s-a săturat de această paradigmă şi cred că din momentul semnării acestor contracte, vom intra într-o altă etapă care să însemne dezvoltare, să însemne o infrastructură adaptată cerinţelor unui stat membru în Uniune Europeană. Consider că acest nou cadru va asigura calitate pentru transportul feroviar de călători din România într-un interval de timp predictibil", a afirmat secretarul de stat Ionuţ Săvoiu.

Primul tren nou - în circulaţie la finalul anului 2023

Dacă Guvernul va aproba, conform calendarului întocmit, noile contracte de servicii publice pentru cele şase OTF-uri, companiile respective vor avea siguranţa activităţii şi compensării acesteia de către stat pentru următorii zece ani, dar vor mai avea de aşteptat până să intre în posesia primelor 37 de noi trenuri care vor fi construite de ALSTOM.

Potrivit preşedintelui ARF, primele trei trenuri vor fi livrate de compania franceză abia în trimestrul III al anului viitor, iar primul tren nou ar urma să intre efectiv în circulaţie feroviară odată cu mersul trenurilor din 11 decembrie 2023. Dată la care, prin ordinul ministrului transporturilor vor intra în vigoare şi noile preţuri de călătorie pe calea ferată, deoarece conform noilor contracte, tarifele vor fi stabilite de ministrul transporturilor, conform ratei inflaţiei la data de 1 octombrie a fiecăruia dintre cei zece ani pe cât se vor derula contractele de servicii publice.

"Valoarea biletului de călătorie va fi egală pentru toţi cei şase operatori de transport feroviar. E treaba fiecărui operator, dacă va dori sau nu să aplice reduceri ale acestei valori, reduceri care le va scădea şi profitul înregistrat la finalul anului. Nu putem intra în aceste contracte cu actualele preţuri la bilete. Efortul trebuie partajat între OTF-uri şi clienţii acestora. Suntem într-o situaţie inflaţionistă, în care costurile de operare cresc, costurile cu reparaţiile cresc, iar cheltuielile de modernizare sunt la nivelul celor din Occident. Nu putem să ne dorim condiţii ca în Occident, dar să le plătim ca în România. Este cert că anul viitor, până la 11 decembrie 2023, va fi acelaşi preţ al tichetelor stabilit în iulie 2022 prin ordinul ministrului transporturilor. Abia atunci, va putea fi operată o majorare în funcţie de rata inflaţiei", a spus Ştefan-Adrian Roşeanu, preşedintele ARF.

El a mai precizat că toate trenurile noi ce vor fi achiziţionate de ARF din fondurile europene vor rămâne în proprietatea statului prin intermediul Autorităţii, care le va închiria celor şase operatori de transport feroviar precum şi viitorilor operatori ce vor intra în piaţă, pe durata contractului de servicii publice, cu posibilitatea reînchirierii în cazul prelungirii contractului respectiv cu încă 10 ani. La finalul a 25 de ani de utilizare a noilor trenuri va fi făcută o evaluare a acestora pentru a vedea care dintre garnituri mai pot fi folosite după modernizarea lor şi care garnituri urmează să fie scoase din circulaţie şi casate, cu respectarea normelor de protecţie a mediului.

Preşedintele ARF a mai spus că aceste contracte de servicii publice se vor aplica celor şase operatori de transport feroviar de persoane existenţi în acest moment în piaţa din ţara noastră, urmând ca, pe parcursul celor zece ani, în cazul în care vor intra în piaţă şi alţi operatori - români sau străini - să se găsească un alt mecanism pentru stimularea activităţii acestora şi pentru asigurarea unor reguli care să permită concurenţa loială.

Contractele de servicii publice propuse pentru cei şase operatori naţionali se vor afla în perioada următoare în dezbatere publică, urmând a intra în circuitul de avizare inter-ministerial şi de luare a avizelor consultative - inclusiv din partea Consiliului Economic şi Social - înainte de aprobarea lor, prin hotărâre, de Guvern, până în 8 decembrie, conform reprezentantului Autorităţii pentru Reformă Feroviară.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb