Procedurile de insolvenţă aflate în derulare pe legea 85/2014 nu permit în acest moment ca funcţionarii ANAF să poată aproba o reducere a creanţei fiscale, reducere care în schimb este posibilă la restructurarea prevăzută pe OG 6/2019, arată prof.univ. Radu Bufan, din cadrul Facultăţii de Drept a Universităţii de Vest Timişoara.
"În câte proceduri de insolvenţă aţi văzut că ANAF e de acord cu un haircut pentru creanţa fiscală? Eu am văzut doar una. De ce organul fiscal nu a fost de acord sau nu şi-a luat răspunderea privind reducerea creanţei bugetare? Singurul răspuns este de teamă, pentru că România este o ţară a suspiciunilor, a bănuielilor, a prezumpţiilor de vinovăţie, deşi decizia respectivă trebuie confirmată de instanţă, care poate fi de acord sau nu. (...)Trebuie o schimbare legislativă, pentru că pe directiva 1023/2019, dacă nu există acoperire în instanţă, nu se va putea negocia. Trebuie modificat actualul proiect de lege şi spus că Inspecţia Fiscală sau ANAF are dreptul să negocieze accesoriile. Aş merge la contribuabil care are probleme şi aş negocia accesoriile", a spus Radu Bufan.
El a precizat că, dacă în procedura pe OG 6/2019, de restructurare, statul face sacrificii prin scutirea companiilor de întregul volum al accesoriilor şi reducerea cu până la 50% a debitului principal, este nevoie ca, după perioada de dificultate, firmele care înregistrează un anumit profit să mărească procentul din creanţa principală pe care o avea iniţial de achitat la bugetul de stat.
"La OG 6/2019 singurul care face sacrificii este statul. Negocierea e pe şapte ani. Ce se întâmplă dacă planul merge mai bine? Mi se pare normal să măresc procentul pe care trebuie să îl dau statului. Adică în loc de 55% aprobat, pot să dau 60% sau 65% şi să îi spun statului, care a făcut sacrificii, acest lucru. Este o chestie de bun-simţ. Când un partener de al tău face sacrificii, cand lucrurile merg bine trebuie să mergi la acelaşi partener", a spus Radu Bufan, care mai consideră ajutoarele de stat nu vor funcţiona după implementarea directivei europene 1023/2019.