Într-o societate cum este a noastră, în care majoritatea populaţiei, statornic, are drept referenţiale instituţionale "armata" şi "biserica", poate nu-i chiar lucru de mirare că politica se exprimă doar în limbajul specific acestor instituţii: fie autoritar-dictatorial, modelul militar; fie promiţînd "salvarea", "mîntuirea" cum frumos rosteşte limba românească a Bibliei, cerînd populaţiei supunere oarbă, în schimbul promisiunii niciodată ţinute, după modelul "crede şi nu cerceta". În ambele formule, însă, politica a eşuat. Nu local, ori pe obiectiv, ci strategic, de fond, istoric.
Despre cauzele şi mecanismele eşecului generat de modelul autoritar-dictatorial s-a mai spus cîte ceva, pe ici pe colo, prin cărţi ale puţinilor istorici ce au avut curajul şi cultura necesare altoiului filosofic, ori sociologic, fără de care discursul despre destinul naţiunilor rămîne, în cel mai bun caz, simplă chiar dacă necesară istoriografie factuală, iar în cel mai rău, pură şi nocivă gargară ideologico-istoricoidă.
Despre celălalt hibrid, politico-religios, nu s-a vorbit, însă, deloc. Tentaţia politicianului nostru de a împrumuta sutana şi patrafirul nu vine doar din nevoia de a acoperi cu ceva deficitul cronic de autoritate şi de credibilitate de care suferă, ci are temeiuri mult mai adînci. Deficitul esenţial al politicii noastre, deloc mărturisibil!, este generat nu de cine ştie ce imperfecţiuni ale reţetei constituţionale, de ineficienţa modelelor pe care le-am împrumutat pentru a ne construi instituţiile politice şi de guvernare, ori din lipsa de aderenţă a populaţiei faţă de valorile care susţin aceste instituţii, ci de falsificarea constantă a finalităţilor politicii, însăşi. În loc să fie un mecanism construit şi pus în funcţiune pentru ca să livreze resurse, obiective de dezvoltare şi de perfor-manţă socială, respectiv soluţii, căi, strategii capabile să le realizeze, politica noastră urmăreşte doar obţinerea şi exercitarea controlului asupra populaţiei (supunere!); condiţia necesară şi suficientă pentru ca cei ce s-au aburcat pe treptele piramidei puterii să se dedea, cît mai puţin îngrădit, satisfacerii poftelor, capriciilor, ambiţiilor, ori a perversiunilor morbide, personale, de la setea neţărmurită de bani, averi, adulaţie şi putere, pînă la satisfacţia "pură" de a te juca cu destinul altora, după bunul plac, de a da foc cetăţii, pentru a-i pedepsi pe cei care "n-o merită", sau nu-l merită pe "marele conducător". Schimonosind structura modelului religios, politica la noi s-a preocupat să ofere "supuşilor credincioşi", înainte de orice, un surogat de viziune asupra finalităţii parcursului său: "...ca România să fie bine şi tot românul să prospere", zice Caţavencu; "să trăiţi bine", reia replica, peste timp, un alt politician, "realizarea societăţii socialiste multilateral dezvoltată" suna acelaşi conţinut, turnat în formele limbii de lemn dintr-o altă epocă. A doua componentă a modelului religios de care politicienii se folosesc, în logica putere/supunere, este "identificarea răului" şi propovăduirea, la nevoie, impunerea cu forţa, a "căilor mîntuirii". Cu greu ar putea cineva identifica o caracteristică mai evidentă şi constantă în politica noastră, nu doar post-decembristă, decît "demonizarea adversarului". Răul este opoziţia, oponentul, competitorul, oricine nu este "supus"! El, adversarul, este res-ponsabil de toate relele, iar scoaterea sa de pe terenul de acţiune al politicii, la nevoie chiar fizică!, este singura faptă care aduce "omului politic" de la noi greutate, recunoaştere, acceptare ca lider, cu alte cuvinte supunerea celor care se află în raza sa de acţiune. Dacă cineva vrea un exemplu tipic de politică reconfigurată ca discurs asupra "căilor mîntuirii", atunci guvernarea Boc este cît se poate de convingătoare. De cînd a sosit în Palatul Victoria, acest om politic ne salvează de la ceva, evident de la propria noastră pieire, iar faptul că nu-i suntem recunoscători şi mulţumitori este datorat fie apartenenţei noastre la "ceata Răului", fie ignoranţei şi sărăciei de duh în care suntem prăbuşiţi de "forţele Răului", dar care, în principiu, ne fac fericiţi, căci noi nu vom putea trăi, nici măcar în imaginaţie, suferinţele, durerile, zbuciumul celor care ne salvează! În sfîrşit, a treia componentă a modelului religios, luat cu împrumut de politica noastră, este "promisiunea raiului pămîntean". Oricînd este în pană de idei, de soluţii, ori pur şi simplu de inspiraţie, politicianul nos-tru recurge, într-o variantă, sau alta, la promisiunea raiului pămîntean. Acum, Iadul este criza! Ce face politicianul nostru? Promite ieşirea din criză! Iaca acuşi, mîine, peste o lună, în semestrul viitor, ieşim din Purgatoriu şi luăm calea Raiului, ieşim din recesiune şi ne vom paşte turmele pe izlazul bunăstării, ieşim din Dictatură şi ne vom plimba veşnic netulburaţi de griji prin ţinuturile Democraţiei, lăsăm Capitalismul cel rău în grija coşului de gunoi al Istoriei şi plutim senini pe norişorii roz ai societăţii comuniste, sau cum o spune Caragiale, mai bine decît oricine, prin glasul aceluiaşi Caţavencu: "Fraţilor, după lupte seculare care au durat mai bine de treizeci de ani, iată visul nostru realizat! Ce eram acum cîtva timp înainte de Crimeea? Am luptat şi am progresat: ieri obscuritate, azi lumină! Ieri bigotismul, azi liber-pansismul! Ieri întristarea, azi veselia!...Iată avantajele progresului! Iată binefacerile unui sistem constituţional! Curat, constituţional!", zice cu bun-simţ de pe margine Pristanda!
Muzica! Muzica!
1. fără titlu
(mesaj trimis de liber schimbistul în data de 18.02.2011, 12:27)
... pura si nociva gargara !; asta ne seveste si articolul de fata - pe langa multe celelalte.
Ce credeti, Codita cu cine voteaza ?
Muzica! muzica !
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de T. în data de 19.02.2011, 00:31)
Daca vrei sa vorbesti in limba romana, se spune: pe langa multe altele sau pe langa toate celelalte.
Dar chestiile astea se invatau la scoala. Loc prin care slugile regimului nu au avut timp sa treaca.
2. fără titlu
(mesaj trimis de C în data de 18.02.2011, 13:07)
Foarte inspirat articolul. Imi aduce aminte de un banc: Unui mare politician ii muri cainele. Merse la biserica catolica din cartier si vorbi cu parintele, cum ca ar vrea sa-i faca cainelui o slujba deoarece i-a fost foarte credincios cat a trait. Parintele se arata foarte indignat ca poate sa-i ceara asa ceva, biserica nu se ocupa cu slujba pentru animale. Pacat, spuse politicianul, vroiam sa donez bisericii un million de dolari. Cand auzi preotul il opri si- l dojeni: de ce nu spui domnule...
2.1. Cateva observatii.. (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de B.G. în data de 18.02.2011, 16:32)
In atentia web masterului si a lui Make: este a treia oara cand continutul textului opiniei autorului de fata dispare in mos miraculos!Ori ne lasati sa ne scriem opinia ori la loc comanda Make! Textul care viza observatiile noastre asupra editorialului de fata reflecta situatii de fapt ,grave, pentru a nu fi amintite romanilor Pentru a nu mai da votul lor gangsterilor politici . Fosti sau actuali ! Voi aminti de magaria guvernamentala ,patronata de Cotroceni,privind noua legislatie a muncii...
2.2. Completare la opinia 3. (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de B.G. în data de 18.02.2011, 16:49)
Repet avertimentul dat de sindicate guvernului actual al Romaniei vis-a-vis de noua legislatie a muncii: vor fi actiuni dure impotriva actualului guvern. Nici diversiunile cotroceniste impotriva liderilor de sindicat nu vor mai conta! Posibil ca mediatizarea lor sa fie pe masura ! Iar afirmatia privind o coordonare inteligenta a acestor actiuni este exacta! Cum si in ce fel vor actiona sindicatele, nu stim inca! Si in plus,pisica ce are clopotel ,nu prinde soareci! Punct.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2011, 23:36)
Vezi daca esti BaGa ! esti monitorizat; nu cuva sa o confunzi cu bagatul in seama: ti-am spus doar ca exact peste 3-4 luni (sic !) o sa-ti aduc aminte de ceva.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.02.2011, 23:41)
Am o nedumerire; esti bagaret sau balbait ? vad ca la fiecare interventie te repeti; chiar nu te poti concentra la una?.
2.5. Raspuns opiniei 6 (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de B.G. în data de 19.02.2011, 15:07)
Pe anonimi si pe cei care fac observatii fara un titlu cel putin , nu-i voi mai baga in seama.in aceeasi ordine de idei,cine are chef sa tina cont de realitatile din tara e liber s-o faca.Eu nu-mi justific opiniile. Eu le scriuprofitand de temele tratate in editoriale aparute. Daca vreti ,dlor anonimi sa plangeti la un mormant strain ,din cauza manipulariilor media cotroceniste sunteti liberi s-o faceti!. In orice caz, baza de date pe care se sprijina opiniile autorului acestei opinii...
3. fără titlu
(mesaj trimis de T. în data de 19.02.2011, 00:33)
Iti dai seama ca tu le scrii o chestie absolut superba, le deschizi ochii si ei nu pot, pur si simplu, iesi din logica nenorocita a lui "daca nu e cu noi, e impotriva noastra".
La ce mama smeilor sa te mai obosesti? Pe astia nu ii mai vindeca nimeni, niciodata.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de IS în data de 19.02.2011, 10:13)
Desi e evident ce a scris T, totusi, mai suntem si noi, cei cativa neBaGa. Iar pt noi "daca nu e cu ei, atunci e cu noi". Iar pt noi, articolele autorului sunt o oaza de normalitate in menajeria cotidiana ce functioneaza pe aceeasi logica nenorocita.
4. reprezentare directa participativa
(mesaj trimis de salomeea în data de 19.02.2011, 15:44)
Chiar daca s-ar produce o revolutie in ceea ce priveste natura democratiei actuale tot nu am avea acel numar critic de cetateni capabili sa inteleaga rostul reprezentarii directe si al reconcilierii stanga -dreapta sau inlocuirii lor cu o alta ideologie baza pentru un model social viabil,