RELU FENECHIU: "Contractul pentru privatizarea CFR Marfă - posibil, azi, în Guvern"

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 24 iulie 2013

"Contractul pentru privatizarea CFR Marfă - posibil, azi, în Guvern"

Conform unor surse guvernamentale, proiectul legislativ de aprobare a contractului de vânzare-cumpărare a CFR Marfă ar fi fost inclus pe agenda şedinţei de Guvern de astăzi, însă Hotărârea nu apare pe ordinea de zi oficială a şedinţei de Guvern de astăzi, publicată pe site-ul Executivului

Proprietarul Grampet: "Discutăm cu instituţii financiare din top 5 mondial"

Gruia Stoica: "Am fost chemat la DIICOT după ce am câştigat licitaţia pentru CFR Marfă"

Fenechiu: "Declaraţiile lui Băsescu sunt periculoase şi nedemne de un preşedinte"

Contractul pentru privatizarea CFR Marfă este posibil să intre astăzi în şedinţa de Guvern, ne-a spus, ieri, Relu Fenechiu, fost ministru al transporturilor, după ce a discutat cu reprezentanţii Executivului pe marginea vânzării operatorului nostru feroviar de marfă.

Domnia sa ne-a spus că acest contract a avut nevoie de mai multe avize, subliniind: "Procesul de analiză a contractului pentru vânzarea a 51% din CFR Marfă avansează şi cred că mâine (n.r. astăzi) va intra în şedinţa de Guvern. A fost nevoie de obţinerea mai multor avize. În acest moment (n.r. ieri), lipseşte doar cel de la Justiţie, însă până mâine (n.r. astăzi) va fi obţinut şi acela".

Preşedintele ţării este de părere că "ceva pare în neregulă" cu privatizarea CFR Marfă şi opinează că, până în prezent, Grup Feroviar Român (GFR), care a câştigat licitaţia, nu ar avea banii necesari pentru plata tranzacţiei.

În aceste condiţii, Traian Băsescu a spus, luni, că îşi doreşte ca premierul Victor Ponta să îşi asume răspunderea pentru privatizarea CFR Marfă, convenită de autorităţile noastre cu organismele internaţionale.

Menţionăm că şeful ţării a făcut aceste declaraţii în plină vizită a delegaţiei FMI în România.

Declaraţiile lui Băsescu sunt periculoase şi nedemne pentru un preşedinte, consideră Relu Fenechiu, care ne-a spus că, în opinia sa, şeful statului "doreşte să arunce cu noroi în Guvern".

Fostul ministru de resort ne-a mai spus: "Eu nu pot garanta că o firmă are 200 de milioane de euro (n.r. suma cu care GFR a licitat pentru achiziţionarea CFR Marfă), pentru că nu mă uit în conturile oamenilor, dar pot să spun că dacă GFR nu vine cu aceşti bani pierde cele 10 milioane de euro cu care a garantat printr-o scrisoare de garanţie executabilă. Nu cred că cineva îşi poate permite să arunce 10 milioane de euro pe geam. Tocmai de aceea am şi stabilit această sumă pentru garanţia de participare la procedură, să nu ne jucăm cu privatizarea CFR Marfă, aşa cum s-a întâmplat la Oltchim".

Dacă GFR, condus de omul de afaceri Gruia Stoica, va semna contractul de vânzare-cumpărare a CFR Marfă, va trebui ca, în termen de 30 de zile, să mai depună 20,2 milioane de euro într-un cont escrow, pe care, de asemenea, îi va pierde dacă nu va reuşi să achite întreaga tranzacţie, potrivit lui Relu Fenechiu.

Acesta ne-a mai precizat că Strategia de privatizare a fost aprobată în CSAT, moment în care autorităţile ar fi putut interveni asupra condiţiilor impuse.

Potrivit lui Relu Fenechiu, "pe tot parcursul său, procesul de privatizare a CFR Marfă a fost transparent, presa a avut acces la fazele intermediare, în acelaşi mod în care şi Traian Băsescu ar fi putut participa la aceste etape".

Relu Fenechiu a fost schimbat, recent, de la conducerea Ministerului Transporturilor, după ce a fost condamnat la cinci ani de închisoare în dosarul "Transformatorul", în prezent, interimatul fiind asigurat de premierul Victor Ponta.

Propunerea pentru noul şef al Transporturilor este Ovidiu Silaghi, iar preşedintele Băsescu trebuie să-şi dea acordul pentru noua numire în funcţia de ministru de resort. Traian Băsescu a declarat, însă, că nu se va exprima cu privire la această propunere decât în data de 23 august, în condiţiile în care Victor Ponta poate sta, în mod legal, la şefia Ministerului Transporturilor până în data de 24 august.

La rândul său, primul-ministru a declarat că, din datele efectuate până în prezent, nu rezultă nimic în neregulă cu vânzarea CFR Marfă, dar că nu este exclus să fie întocmit un dosar penal la sugestia televizată a preşedintelui Băsescu pentru câştigătorul licitaţiei, deoarece aşa se întâmplă cu cine îl "supără" pe acesta.

Gruia Stoica şi-a exprimat speranţa ca evoluţiile şi declaraţiile politice din ultima vreme să nu afecteze nici procesul de privatizare, nici discuţiile pe care GFR le are cu finanţatorii, precizând: "Nu dorim să comentăm alte declaraţii politice, obiectivul nostru fiind strict comercial, de eficientizare a CFR Marfă şi menţinere a cât mai multor locuri de muncă şi de consolidare a unui grup românesc de anvergură internaţională".

Gruia Stoica: "Am fost chemat la DIICOT după ce am câştigat licitaţia pentru CFR Marfă"

Procurorii de la DIICOT Iaşi i-au cerut lui Gruia Stoica unele clarificări într-un dosar deschis în 2005 pentru evaziune fiscală, după cum ne-a spus omul de afaceri.

Acesta ne-a precizat că a fost chemat la DIICOT la o săptămână după ce Grup feroviar Român (GFR), al cărui proprietar este, a fost desemnat câştigător în cadrul licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă.

Gruia Stoica ne-a declarat: "Este vorba despre un dosar deschis în 2005, pentru care, în 2006, a fost dispusă neînceperea urmăririi penale. Concret, ar fi vorba despre o datorie neachitată către bugetul de stat, care aparţine unei firme la care am fost acţionar cu 0,00015%. Aveam două acţiuni, nu aveam calitatea de administrator, nici măcar nu aveam drept la semnătură, nimic.

Nu-i cunosc nici pe directorul general, nici pe directorul financiar de la acea societate, nu ştiam nici unde este sediul firmei. Am acceptat să am o participaţiune infimă în acea societate doar pentru a-şi păstra statutul de societate pe acţiuni. N-am ştiut nimic de acţiunea de la DIICOT până în urmă cu câteva săptămâni. Am fost chemat la Iaşi la o săptămână după ce am fost declarat câştigător în privatizarea CFR Marfă, în condiţiile în care vreme de opt ani nu mi-a fost solicitată nicio declaraţie în acest caz. Sunt multe persoane care aveau acţiuni puţine, ca mine, în societatea respectivă, şi ele nu sunt întrebate nimic de către DIICOT. Vreau să precizez faptul că eu, de mai mulţi ani, nu mai sunt acţionar în cadrul acelei firme. Sunt gata în orice moment să furnizez clarificări în legătură cu orice aspect referitor la acest caz".

Presa a scris, zilele trecute, că omul de afaceri Gruia Stoica ar fi cercetat de DIICOT Iaşi pentru evaziune fiscală şi privatizarea frauduloasă a companiei Transbordare Vagoane Marfă (TVM) şi pentru implicare în activităţi de crimă organizată.

Nadina Spînu, purtătorul de cuvânt al DIICOT, ne-a spus că nu poate "nici să confirme, nici să infirme o astfel de informaţie".

Gruia Stoica: "Discutămcu instituţii financiare din top 5 mondial şi avem certitudinea că vom face plata conform condiţiilor stabilite"

Gruia Stoica a subliniat că discută cu instituţii financiare din top 5 mondial şi că are certitudinea că va face plata pentru CFR Marfă conform condiţiilor stabilite.

"Orice companie serioasă din lume face achiziţii de companii de asemenea anvergură cu credite bancare, în completarea fondurilor proprii. GFR/Grampet este o societate bancabilă, solidă financiar, fără datorii la stat, un important angajator român şi un important contributor la buget, care îşi menţine angajamentul de a plăti suma ofertată în cadrul licitaţiei. Conform calendarului stabilit prin caietul de sarcini, am depus deja garanţia de 10 milioane de euro, sumă importantă pentru o piaţă precum cea din România".

Grupul de companii Grampet - GFR continuă să se concentreze asupra procesului de privatizare a CFR Marfă, conform condiţiilor şi graficului convenite cu Ministerul Transporturilor, a mai precizat omul de afaceri, adăugând că, acum, îşi îndreaptă atenţia asupra "strategiei de integrare a CFR Marfă în GFR/Grampet ulterior semnării contractului", dar şi asupra obţinerii avizului de la Consiliul Concurenţei (CC) pentru această tranzacţie.

Gruia Stoica ne-a spus că va trimite dosarul de notificare către CC după ce va semna contractul cu Ministerul Transporturilor.

Dosarul de notificare va trebui să cuprindă o serie de documente privind activitatea celor două companii implicate în tranzacţie, dar şi despre piaţa de profil.

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, ne-a spus, recent, că au avut loc discuţii incipiente între domnia sa şi reprezentanţii Comisiei Europene pe această temă, urmând ca, după ce GFR va notifica CC, să se stabilească dacă acest caz este de competenţa autorităţii noastre de profil sau de competenţa CE.

Instituţiile abilitate în domeniu sunt obligate să decidă într-un termen de şase luni dacă, prin preluarea CFR Marfă, cu o cotă de piaţă de aproape 50%, de către GFR, care ocupă circa 30% din piaţă, se va forma o concentrare economică.

Ministerul Transporturilor a modificat termenul de plată din contractul de privatizare, în noua sa formă vizând efectuarea plăţii în zece zile după ce Consiliul Concurenţei îşi va da avizul pe tranzacţie. Iniţial, plata era prevăzută în termen de 60 de zile de la semnarea contractului de vânzare-cumpărare.

Bogdan Chiriţoiu ne-a spus că nu se simte "confortabil" cu faptul că autorităţile au legat plata tranzacţiei de decizia Consiliului Concurenţei în ceea ce priveşte formarea unei posibile concentrări economice.

GFR a câştigat licitaţia din Croaţia şi vrea să cumpere o fabrică de vagoane din SUA

Grup Feroviar Român a fost desemnat câştigător al licitaţiei pentru privatizarea operatorului feroviar de marfă din Croaţia, HZ Cargo.

Ministerul croat de resort a anunţat, luni, citat de International Railway Journal, că tranzacţia urmează să fie finalizată luna viitoare. Statul croat vinde 75% din compania HZ Cargo.

Potrivit GFR, valoarea tranzacţiei se ridică la 60 de milioane de euro, jumătate din aceşti bani fiind destinaţi pentru acoperirea unor garanţii de stat, 20 de milioane de euro vor fi cheltuite pentru investiţii, iar restul de 10 milioane de euro vor merge către capitalul de lucru.

Gruia Stoica a menţionat că GFR rămâne în "pole-position" şi în competiţia pentru privatizarea operatorului feroviar de marfă din Bulgaria, BDZ Cargo, unde agenţia pentru privatizare a decis să anuleze procedura de privatizare a diviziei de marfă din cadrul companei bulgare de căi ferate.

Potrivit lui Gruia Stoica, grupul pe care îl conduce continuă discuţiile exploratorii pentru achiziţionarea unei fabrici de reparat vagoane din SUA.

GFR a fost desemnat câştigătorul licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă în data de 20 iunie.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb