Comunicatele de presă privind rezultatele financiare ale unor companii, indiferent de natura, domeniul de activitate sau valoarea afacerilor, nu au devenit altceva decât un concurs de marketing, în care câştigă întotdeauna societatea care îşi prezintă numai cifrele "frumoase".
Câştigătoarea dobândeşte notorietate, faimă, încredere din partea clienţilor, a pieţei şi, mai important, din partea presei. Unii ziarişi "înghit" pe nerăsuflate comunicatele redactate de PR-işti, fără o analiză a cifrelor. Acest scenariu devine actual la fiecare sfârşit de an, semestru sau trimestru.
Ieri, Romtelecom, Cosmote România şi Orange România au anunţat rezultatele financiare aferente anului trecut şi, după cum era de aşteptat, conform comunicatelor remise, acestea au înregistrat creşteri, plusuri, profituri etc.
Ca de obicei însă, "realitatea" din aceste comunicate este una parţială, companiile prezentând numai datele care le avantajează, chiar dacă acestea nu sunt cele mai relevante.
Vorbind concret, comunicatul Romtelecom specifică: "În trimestrul patru (T4) 2013, Romtelecom a raportat venituri cu 8,8% mai mari comparativ cu T4 2012, ajungând la 162,7 milioane euro. Veniturile înregistrate pentru întreg anul 2013 au fost de 609,5 milioane euro, menţinându-se relativ stabile în comparaţie cu 2012. De asemenea, EBITDA pentru T4 2013 a fost mai mare cu 13,3% în comparaţie cu T4 2012". Aşadar, observăm că veniturile au crescut în ultimul trimestru al anului trecut şi că, pentru întreg anul 2013, s-au menţinut "relativ stabile" faţă de 2012.
Romtelecom a înregistrat, anul trecut, un profit operaţional de 8,4 milioane euro, în scădere cu 85,3% faţă de rezultatul operaţional de 57,3 milioane euro înregistrat în 2012.
Conform raportului financiar anual al grupului OTE, acţionarul majoritar al Romtelecom şi Cosmote, observăm o scădere a veniturilor de 1,6% în 2013 faţă de anul 2012, de la 619,6 milioane euro (2012), la 609,5 milioane euro (anul trecut).
Mai departe, observăm, în comunicatul Romtelecom, o creştere a profitului EBITDA (profit calculat înainte de taxe şi impozite) de 13,3% în trimestrul patru din 2013 faţă de perioada similară din anul precedent, dar nicio vorbă despre rezultatul de pe întregul an. De ce s-a întâmplat asta? Răspunsul vine tot din raportul OTE, care specifică, negru pe alb, o scădere de 11,1% a profitului EBITDA al Romtelecom pentru anul trecut, comparativ cu 2012. În 2013, compania a obţinut EBITDA de 147,7 milioane euro, comparativ cu 166,1 milioane euro în 2012. Din comunicatul Romtelecom aflăm că "numărul de clienţi TV a înregistrat o creştere de 7%, ajungând la peste 1,3 milioane la sfârşitul anului 2013. Baza de clienţi de Internet broadband a crescut cu 4,5% în aceeaşi perioadă, echilibrând tendinţa de descreştere a serviciilor tradiţionale de voce", fără să ni se explice ce anume înseamnă "tendinţa de descreştere a serviciilor tradiţionale de voce". Raportul OTE spune că numărul abonaţilor de voce ai Romtelecom a scăzut anul trecut, în comparaţie cu 2012, ajungând la 2,25 milioane, faţă de 2,32 milioane, în 2012 (-3,3%).
Cosmote România anunţă că, în 2013, segmentul business a crescut cu 10,3% şi că "baza de clienţi (inclusiv Zapp) s-a menţinut la aproximativ 6,1 milioane la finalul lui 2013, din care 25,9% abonaţi, în creştere cu 1,1% în T4 2013 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut". Acest lucru, "tradus" de raportul OTE, înseamnă că numărul abonaţilor Cosmote a scăzut anul trecut faţă de 2012, cu 3,1%, ajungând la un total de 6,091 milioane în 2013, de la 6,28 milioane cu un an în urmă. "Deşi 2013 a fost un an plin de provocări, veniturile în T4 au crescut cu 8,1% de la un an la altul, atingând valoarea de 123 milioane euro. Per total, veniturile din 2013 au rămas relativ stabile, la 458,5 milioane euro", se specifică în comunicatul Cosmote România, în timp ce, din raportul anual al OTE, înţelegem că veniturile companiei de telefonie mobilă din România au scăzut anul trecut faţă de 2012, la 458,5 milioane euro, de la 462,8 milioane euro (2012).
La Orange România, situaţia este asemănătoare, chiar dacă nu la fel de evidentă ca în cazul primelor două. Comunicatul operatorului de telefonie mobilă arată: "Veniturile înregistrate de Orange România în trimestrul al patrulea al anului 2013 au fost de 244 milioane de euro. Pentru 2013 veniturile companiei au totalizat 934 de milioane de euro, în creştere cu 1,8% faţă de veniturile înregistrate în 2012, pe bază comparabilă. La 31 decembrie 2013, Orange avea 10.436.000 de clienţi şi îşi consolidează astfel poziţia de lider al pieţei de telecomunicaţii din România. Tot mai mulţi clienţi aleg beneficiile oferite de abonamente, confirmând tendinţa observată în trimestrul anterior". Nicio vorbă despre rezultatul financiar (profit/pierdere), tendinţa numărului de abonaţi sau informaţii detaliate pe fiecare serviciu oferit în parte. Documentul remis de companie continuă cu detalii despre consumul de internet pe mobil şi despre vânzările de smartphone-uri.
Acestea sunt doar trei exemple din multe altele. Nu înseamnă că ceilalţi jucători nu procedează la fel. Poate că o parte din vină o poartă inclusiv Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), care nu impune anumite reguli care să împiedice acest tip de comunicare. În orice caz, practicile de faţă nu sunt valabile doar pentru companiile din domeniul telecomunicaţiilor, marea majoritate a societăţilor, din toate pieţele şi industriile existente, recurgând la astfel de trucuri fără nici cea mai mică reţinere. Totuşi, în cazul unora, de pildă Romtelecom, rezolvarea acestei situaţii este aproape gata, întrucât, odată cu listarea companiei la bursă, va trebui să fie mult mai transparentă în faţa investitorilor.