• Interviu cu Tolga Oran, Sales and Marketing Country Manager al GEFCO România
Reporter: Cum a evoluat cifra de afaceri a GEFCO România în 2011?
Tolga Oran: Cifra de afaceri a crescut, anul trecut, cu 32%, comparativ cu 2010. Acest lucru a putut fi realizat datorită prelungirii contractelor cu clienţii majori, dar şi dezvoltării sectoarelor strategice, cum ar fi electrocasnicele mari, automobilele sau electronicele.
În 2011, am înregistrat o cifră de afaceri de 43,35 milioane de euro.
Reporter: Care sunt punctele forte ale României pentru GEFCO?
Tolga Oran: Pot să vă spun că principalele atuuri ale pieţei româ-neşti pentru compania pe care o reprezint sunt accesul la Marea Neagră şi graniţele comune cu anumite pieţe cum ar fi Rusia, care este strategică pentru GEFCO şi pentru GEFCO România. Avem experienţă foarte specifică pe această piaţă unde ne gestionăm fluxurile de import/export pentru clienţii care operează în următoarele sectoare: industria auto, bunuri casnice, retail.
Ne confruntăm însă cu infrastructura rutieră românească deficitară, reţeaua de autostrăzi având perioade foarte mari de construcţie şi de finalizare.
Reporter: Care sunt relaţiile economice ale GEFCO România pe piaţa Rusiei?
Tolga Oran: GEFCO România a gestionat volume semnificative începând din 2008 şi, în prezent, administrează până la 150 de transporturi pe lună. Pe lângă gestiunea fluxurilor, GEFCO România oferă servicii cu valoare adăugată cum ar fi servicii de vămuire, experienţă regională, aprovizionare din mai multe ţări pentru a asigura capacitatea maximă.
GEFCO a înfiinţat o sucursală în Rusia în 2003 şi are patru locaţii cu propriile licenţe de intermediari vamali; locaţiile GEFCO Rusia sunt amplasate în St. Petersburg, Moscova, Nijni Novgorod, Rostov.
La nivel global, GEFCO Group a implementat un proiect multimodal, între Europa şi Rusia, cu un tren zilnic între Vesoul (aproape de Paris) şi Kaluga pentru transporturile SKD (Semi Knocked Down - n.r. componente doar parţial asamblate) pentru a fi montate la fabrica din Kaluga.
Reporter: Cum a fost afectată GEFCO de criza economică, odată cu scăderea dramatică a investiţiilor străine în România?
Tolga Oran: În timpul crizei şi cu mult înaintea ei, am luat măsuri la nivelul grupului şi la nivel local, pentru reducerea costurilor de exploatare. Datorită acestei strategii preventive, am avut o scădere de doar 2,5% în 2009, în timp ce piaţa de transport şi logistică a scăzut cu 20%-30%.
Reporter: Care sunt tipurile de servicii pe care GEFCO le oferă în România şi ce pondere au în cifra de afaceri?
Tolga Oran: Oferim toată gama de servicii pe care GEFCO le oferă la nivel global: transport rutier, aerian, maritim, depozitare şi serviciile aferente (pregătirea comenzilor, transbordare), transport multimodal, servicii vamale, transport şi logistică pentru vehicule finite.
Vama este un serviciu nou pe care tocmai l-am lansat: am implementat un departament vamal şi avem un agent vamal propriu; de asemenea oferim servicii de depozitare pe platforma noastră Bucureşti-Joiţa.
Reporter: Care sunt principalii concurenţi ai GEFCO pe piaţa româ-nească? Care este valoarea pieţei româneşti de logistică şi cum consideraţi că va evolua în următorii ani?
Tolga Oran: Concurenţii noştri direcţi sunt integratorii internaţionali de logistică (3PL - n.r. operatorii logistici care asigură misiuni de depozitare, operaţii asociate -manipulare, pregătirea comenzilor, aprovizionarea producţiei, gestiunea tranzitului etc. -, cât şi transportul mărfurilor cu propriile lor mijloace).
Dacă prin piaţa de logistică ne referim la serviciile de depozitare şi serviciile cu valoare adăugată, ne aşteptăm la dezvoltare în următoarele zone: Oltenia, Piteşti/Ploieşti, Timişoara/Arad.
Cu privire la piaţa transporturilor, ne aşteptăm la o creştere mai mare la nivel internaţional decât la nivel naţional.
Potrivit statisticilor, deţinem locul 2 pe piaţa românească (la categoria operatori de logistică), pe baza cifrei de afaceri din 2010.
Reporter: Care sunt principalii dumneavoastră clienţi?
Tolga Oran: Beneficiarii companiei GEFCO pe piaţa românească sunt: Electrolux, Dacia Renault, Arctic, Delphi, Takata, Ford, Ikea, Kiabi.
Reporter: Ce segmente de clienţi vă propuneţi să atrageţi în viitor?
Tolga Oran: Vrem să câştigăm noi clienţi în următoarele sectoare: auto, industria aerospaţială, electronice, industrie, vânzări cu amănuntul. De asemenea ne concentrăm pe clienţii de importanţă strategică şi piaţa corporatistă: producătorii de autovehicule, furnizorii de autovehicule, aeronautică, industrie, vehicule cu două roţi, electronice, bunuri de larg consum/vânzări cu amănuntul.
Reporter: Ce investiţii aţi făcut în România până acum şi ce planuri aveţi pentru următorii ani?
Tolga Oran: Dat fiind că GEFCO este o firmă fără active, principala noastră investiţie este în angajaţii noştri, pentru care implementăm training-uri constante şi planuri de dezvoltare internă. Ne-am sporit în mod constant numărul de angajaţi în decursul ultimilor ani şi avem planificat să mai recrutăm oameni şi anul acesta.
În ce priveşte flota, avem o flotă administrată împreună cu partenerii, iar pentru transportul vehiculelor finite, grupul GEFCO are mai mult de 5000 de vagoane; am importat vagoane din Franţa în România pentru a opera fluxurile feroviare către exterior pentru industria auto.
Reporter: România este o piaţă strategică pentru GEFCO?
Tolga Oran: Analizând dezvoltarea GEFCO România pe parcursul ultimilor 3 ani, România este în mod sigur o piaţă strategică pentru GEFCO.
Există, în continuare, un mare potenţial în afacerile de peste ocean şi, ca sector de activitate, ne aşteptăm la o creştere uriaşă în sectorul comerţului cu amănuntul, dar şi în industrie (aerospaţială, siderurgie) şi în sectorul auto.
Suntem foarte aproape de a fi liderul de piaţă şi am vrea să continuăm să ne dezvoltăm păstrând aceeaşi rată de creştere ca şi în anii precedenţi.
Reporter: Este GEFCO Româ-nia interesată de o potenţială achiziţie a CFR?
Tolga Oran: Aceste achiziţii se decid la nivel de corporaţie; drept urmare, nu putem face nici o presupunere cu privire la posibile achiziţii.
Reporter: Vă mulţumesc!