Reprezentanţii birourilor de turism din străinătate se declară indignaţi de acuzaţiile ministrului Turismului, Mircea Titus Dobre, care a anunţat că va desfiinţa reprezentanţele externe ale acestei instituţii, din cauza unei serii de nereguli grave în privinţa modului de funcţionare a birourilor de promovare externă şi a cheltuirii banilor publici.
Într-un comunicat transmis redacţiei, şefii birourilor de turism din străinătate susţin: "Comunicatul transmis de ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre, este o justificare şi un răspuns al acestuia la nemulţumirile reprezentanţilor mediului privat cu privire la propunerea de HG pentru modificarea structurii organizatorice a ministerului. Iniţial, în propunere se vorbeşte doar de închiderea birourilor. La nemulţumirea reprezentanţilor din industria turistică, acesta a schimbat declaraţia, spunând că le va redeschide. Suntem indignaţi de afirmaţiile nefondate ale ministrului Turismului, care îi acuză «în bloc» pe şefii birourilor de promovare externă că au efectuat cheltuieli nejustificate. Toate cheltuielile făcute au fost necesare şi legale şi au fost însoţite de documente justificative. Omisiunile şi înregistrările eronate în evidenţele contabile ale Autorităţii Naţionale pentru Turism Bucureşti nu pot fi imputate birourilor din străinătate".
Potrivit documnetului "atunci când Curtea de Conturi constată o abatere, stabileşte şi cine este responsabil şi ce măsuri trebuie luate. Birourile de promovare NU au fost acuzate de încălcarea vreunei prevederi legale".
Reprezentanţii birourilor de turism din străinătate mai susţin: "Domnul ministru a preluat selectiv paragrafe dintr-un raport de audit şi le-a prezentat ignorând explicaţiile care au fost transmise de mai multe ori şi care prezintă realitatea obiectivă. Practic, domnul ministru îşi acuză predecesorii de neglijenţă în serviciu".
Potrivit sursei citate, birourile de turism nu au avut şi nu au bugete proprii, toate sumele necesare pentru desfăşurarea activităţii sunt virate de minister în baza necesarului de fonduri aprobat de direcţiile de specialitate.
Comunicatul mai arată: "Discrepanţa dintre chiriile plătite pentru sediile birourilor este rezultatul condiţiilor pieţei imobiliare şi nu a alegerii şefilor de birou. Faptul că nivelul chiriei la Varşovia este inferior celui de la Londra este ceva normal, deci «discrepanţele» de care vorbeşte domnul ministru nu sunt rezultatul vreunui abuz. Menţionăm că închirierea sediului biroului sau a locuinţei de serviciu se face cu aprobarea ministerului după o procedură în care sunt implicate mai multe direcţii şi ordonatorul de credite".
Şefii birourilor de turism din străinătate care semnează comunicatul precizează că nivelul cheltuielilor birourilor este similar sau inferior cu cel al altor reprezentanţe în strainătate ale României, din ţările respective.
Sursa citată mai menţionează: "Suntem convinşi că nivelul cheltuielilor birourilor este similar sau inferior cu cel al altor reprezentanţe în străinătate ale României, din ţările respective. Faptul că birourile nu primesc fondurile necesare de la minister pentru achitarea facturilor şi ca urmare se acumulează restanţe nu este imputabil şefilor de birou. Domnul Ministru acuză că birourile nu au pus la dispoziţie conducerii contractele de închiriere. În fapt, la solicitarea ministerului contractele au fost trimise de trei ori în 2016 şi de două ori în 2017. Decizia de reorganizare a ministerului e desigur un atribut al ministrului însă asupra legalităţii activităţii birourilor este necesar să se pronunţe organele specializate".
Punctul de vedere a fost semnat de Adina Secară - Şef birou Berlin, Alena Dodon - Şef birou Moscova, Ioana Podosu - Şef birou Roma, Mihaela Miheţ - Şef birou Paris, Răzvan Marc - Şef birou Londra, Ruxandra Ana - Şef birou Varşovia, Simion Alb - Şef birou New York, Simion Giurcă - Şef birou Viena.
Ministerul Turismului a transmis, recent, că birourile de promovare externă ale Ministerului Turismului au funcţionat pe bugete create artificial, după bunul plac al reprezentanţilor din cadrul acestor birouri de promovare, fără a exista un control minimal asupra justeţei sumelor avansate drept cheltuieli, iar pe parcursul anilor, suma nejustificată a ajuns la peste 500.000 euro.
Ministerul Turismului preciza că s-au constatat, de asemenea, discrepanţe majore la chiriile pentru birouri şi locuinţele angajaţilor între reprezentanţe din ţări comparabile ca nivel de trai, acestea variind între 1347 euro şi 5357 euro/ lună. Astfel, s-a ajuns la situaţia ca peste 70% din totalul bugetului alocat birourilor externe să reprezinte cheltuieli cu chiriile. Potrivit Ministerului Turismului, unele reprezentanţe nu au prezentat, la solicitarea conducerii instituţiei, contractele de închiriere a spaţiilor sau anexele la acestea pentru prelungirea duratei lor.
În urma deciziei de desfiinţare a birourilor de promovare din străinătate, în 90 de zile angajaţii acestora urmează să fie rechemaţi de la post. Aceştia vor avea statutul de angajaţi ai ministerului Turismului, având posibilitatea de a participa la concursul organizat pe parcursul acestui an.