Aplicarea testelor în cadrul proceselor de recrutare şi selecţie nu mai reprezintă, în ultimii ani, o etapă obligatorie pentru angajatorii din ţara noastră, potrivit unui comunicat de presă al "Smartree", companie care activează pe piaţa de externalizare a proceselor de HR.
Una dintre excepţii o reprezintă companiile multinaţionale în care există o politică de recrutare la nivel global, care presupune aplicarea unor serii de teste, iar această procedură se aplică şi la nivel naţional, precizează sursa citată.
În ceea ce priveşte tipul de teste incluse în procesul de selecţie, deşi unele firme le aleg pe cele de personalitate sau de logică, cele mai des întâlnite sunt cele de verificare a cunoştinţelor tehnice necesare desfăşurării activităţii, în special atunci când este vorba despre poziţii de specialişti, se mai arată în comunicat.
Raluca Peneş, HR Coordinator Smartree, a arătat: "Principalul avantaj al acestor testări este faptul că se pot verifica anumite cunoştinţe tehnice, aptitudini şi abilităţi, încă de la începutul procesului de recrutare. Se elimină, astfel, riscul angajării unui candidat care în perioada de probă nu ar dovedi că are toate competenţele menţionate în CV, ceea ce ar face procesul de recrutare ineficient".
De asemenea, testele psihologice sunt probabil cel mai puţin folosite, în comparaţie cu anii trecuţi. Comunicatul precizează: "Principalul motiv pentru care s-a renunţat la ele este ritmul din ce în ce mai rapid în care se desfăşoară angajările. În acelaşi timp, şi candidaţii sunt din ce în ce mai reţinuţi în a completa astfel de teste, mai ales atunci când vorbim despre executive search sau head hunting şi, având în vedere că recrutarea pentru poziţii de seniori şi specialişti se bazează, de multe ori, pe abordarea directă a candidaţilor în diferite reţele de socializare, cum ar fi LinkedIn".
Potrivit "Smartree", testele de angajare se mai folosesc în domenii precum IT, contabilitate, inginerie sau limbi străine, în cazul centrelor tip call-center.
"Ponderea rezultatelor în decizia de angajare poate fi şi de peste 50%, restul raportându-se la atitudine, responsabilitate sau recomandări de la locul anterior de muncă", a mai spus Raluca Peneş.
Un sector aparte este domeniul public, unde există anumite proceduri şi etape, inclusiv testări obligatorii şi eliminatorii, potrivit companiei de externalizare a proceselor de HR.
Sursa citată atrage atenţia: "Foarte important de ştiut, atât de către angajaţi cât şi de către angajatori, este că toate testele care se aplică în procesele de recrutare trebuie să fie în conformitate cu legile în vigoare. De exemplu, unele firme folosesc metode de testare mai puţin obişnuite, dar totuşi legale, cum ar fi detectorul de minciuni. Această practică este aleasă în special de către firme de pază, de curierat, societăţi de asigurări sau bănci şi poate fi aplicată doar cu acordul candidaţilor".