Liderul în recrutarea forţei de muncă în domeniu transporturilor din România, WSA Group, raportează o vârstă medie a şoferilor angajaţi prin intermediul companiei, în ultimul an, de 44 de ani, se arată într-un comunicat de presă. În acelaşi timp, peste 65% din numărul şoferilor angajaţi de WSA Group au peste 40 de ani, 24% au între 30-40 de ani şi doar 12% au sub 30 de ani. Numai în 2021, compania a angajat peste 600 de persoane, dintre care aproximativ 93% sunt bărbaţi şi 7% femei.
Riscurile şi dificultăţile ocupaţiei de şofer de camion face ca resursa umană în domeniu să fie din ce în ce îmbătrânită, iar recrutarea de forţă de muncă tânără să fie tot mai dificilă. Media de vârstă a şoferilor de camion în Uniunea Europeană este de 58 de ani.
"Recrutarea forţei de muncă pentru domeniul transporturilor nu a fost niciodată simplă, însă noi ne adaptăm în permanenţă metodele de recrutare şi comunicare cu şoferii şi companiile de transport angajatoare. Căutăm să sprijinim şoferii continuu, prin asistenţă constantă tocmai pentru a face din activitatea lor o experienţă potrivită atât pentru ei, cât şi pentru firmele contractoare. Am observat cât de importantă este chimia dintre angajaţi şi angajatori, motiv pentru care serviciile noastre au evoluat, iar în acest moment oferim atât consultanţă, cât şi consilere juridică şi asistenţă pentru angajaţi şi angajatori. Suntem conştienţi că meseria de şofer este una dificilă, de aceea suntem mereu în contact cu şoferii şi folosim orice metodă prin care putem să ajungem la aceştia, adică în "cabina" camionului ce se poate afla oriunde în Europa", a declarat Alexandru Cioc, co-fondator şi Director de Operaţiuni al companiei WSA Group.
Aceeaşi analiză a WSA Group notează faptul că peste 55% dintre şoferii angajaţi de companie îşi păstrează locul de muncă la acelaşi angajator peste 2 ani, 30% între 1 şi 2 ani şi doar 15% rămân sub 1 an. Astfel şoferii români se remarcă prin consecvenţă şi stabilitate la locul de muncă.
Când vine vorba de recrutarea şoferilor de camion, companiile alternează soluţiile clasice, precum platformele de recrutare, sau website-urile de anunţuri, cu cele de adresare directă către şoferi, prin Social Media sau WhatsApp.
Potrivit sursei citate, în medie, salariul unui şofer român la un angajator din afara ţării este de peste 2,200 de euro, în timp ce în România salariile nu depăşesc 1,800 de euro. Principalele destinaţii ale şoferilor de camion din România sunt job-urile în afara ţării, unde aceştia pot beneficia de condiţii de lucru mai bune, camioane mai noi şi salarii mai mari.
Ţările preferate de şoferii români sunt Italia şi Spania, în principal datorită comunităţilor mari de români din aceste ţări şi a limbii de conversaţie apropiată de limba română, multe dintre firmele de transport din aceste state având dispeceri vorbitori de română. Germania, Franţa, Olanda, Belgia şi ţările nordice completează lista.
Cele mai comune beneficii pe care le caută şoferii români de camion sunt salariile şi condiţiile de muncă - baza materială a companiilor de transport, camioane mai noi, sau infrastructura rutieră din statele în care urmează să îşi desfăşoare activitatea.
Peste 73% din mărfurile transportate în Europa sunt efectuate pe cale rutieră, ceea ce face din acest sector coloana vertebrală a transporturilor de mărfuri de pe continent. Conflictul din Ucraina îşi pune o puternică amprentă asupra lanţurilor de aprovizionare, transportul rutier fiind nevoit să preia din volumele de transport care nu mai pot fi asigurate pe cale maritimă sau aeriană. Aceasta în condiţiile în care sectorul de transporturi rutiere se confruntă deja cu o criză a forţei de muncă.
WSA Group este o agenţie specializată în recrutare personal înfiinţată în 2012, situată în Braşov, şi autorizată ca agent de muncă temporară de către Ministerul Muncii din România. Principalul domeniu de activitate al companiei este recrutarea şoferilor pentru companiile de transport din ţări precum Italia, Spania, Slovenia sau Franţa. În cei 10 ani de activitate, WSA Group a facilitat angajarea a peste 10,000 de persoane. Anul acesta, compania a trecut printr-un proces de rebranding, prin care marchează evoluţia WSA Group şi ambiţiile şi determinarea companiei de a construi cariere de succes şi parteneriate puternice.