Doar unul din patru angajatori (25%) dispune de o funcţie de mobilitate pe deplin dezvoltată, iar trei sferturi (75%) nu reuşesc să profite de o forţă de muncă cu adevărat mobilă şi agilă, conform ediţiei 2024 a studiului EY - Mobility Reimagined. Companiile din întreaga lume riscă să piardă cursa pentru resurse umane şi pentru creşterea rezilienţei activităţii economice, pentru că nu reuşesc să îşi mobilizeze în mod eficient forţa de muncă şi să creeze oportunităţi de muncă flexibilă.
Studiul a analizat opiniile a 1.059 de profesionişti în domeniul mobilităţii forţei de muncă din 21 de ţări cu privire la beneficiile şi provocările cu care se pot confrunta organizaţiile atunci când elaborează şi dezvoltă strategii şi funcţii de mobilitate.
Strategia de mobilitate este în prezent esenţială pentru atragerea şi păstrarea resurselor umane
Deşi aproape două treimi (64%) dintre angajaţii respondenţi din întreaga lume au declarat că este mai probabil să rămână la angajatorul lor actual după o detaşare internaţională pe termen lung, 92% consideră că astfel de experienţe le pot "schimba viaţa" şi 89% spun că mobilitatea internaţională este esenţială pentru continuitatea şi rezilienţa activităţii economice, în creştere de la 74% anul trecut.
Corina Mîndoiu, Partener, Impozit pe venit şi contribuţii sociale, EY România: "De neimaginat pentru angajatori în urmă cu doar patru ani, noile opţiuni pe care le oferă mobilitatea au schimbat total regulile jocului pe piaţa muncii. Am putea vorbi chiar despre o revoluţie, mai ales pe fondul complexităţii aspectelor de rezolvat pentru toţi cei trei jucători ai domeniului: salariaţi, companii şi autorităţi de reglementare. Provocările vin atât din tendinţe pe care le identifică studiul EY, cât şi din diversitatea legislativă şi socială la nivel global".
Organizaţiile nu sunt bine pregătite pentru a gestiona riscurile de mobilitate transfrontalieră
În pofida avantajelor semnificative pe care programele de mobilitate le aduc companiilor, multe dintre acestea se confruntă cu un număr tot mai mare de riscuri şi provocări, atunci când înfiinţează funcţii de mobilitate internaţională. 71% dintre respondenţi au declarat că riscurile de mobilitate transfrontalieră, inclusiv riscurile fiscale/de reglementare şi de confidenţialitate a datelor, au crescut în ultimii doi ani, în principal din cauza pandemiei şi a provocărilor geopolitice şi economice actuale, care au făcut ca angajaţii să se deplaseze în întreaga lume şi să lucreze în jurisdicţii diferite, sporind expunerea companiilor la probleme fiscale, de reglementare şi la diverse acte normative privind raporturile de muncă.
Îngrijorător este faptul că multe organizaţii nu sunt pe deplin pregătite să gestioneze toate riscurile cu care se confruntă. De exemplu, în timp ce 84% dintre angajatorii respondenţi recunosc riscurile legate de confidenţialitatea datelor provocate de programele de mobilitate hibridă, doar 55% au pus în aplicare politici pentru a le atenua, o creştere moderată de la 47% anul trecut. În mod similar, deşi 87% dintre angajatorii respondenţi sunt conştienţi de riscurile de securitate cibernetică, doar 46% dispun de politici pentru a le gestiona, în scădere de la 51% anul trecut.
În plus, 46% dintre companiile respondente utilizează un model operaţional de mobilitate centralizat, care este adesea izolat de restul activităţii, ceea ce creează o serie de provocări legate de comunicare, colaborare şi tehnologice.
Organizaţiile de succes accelerează mobilitatea prin intermediul a cinci factori cheie
Multe companii adoptă, totuşi, măsuri în zonele în care sunt necesare. 82% dintre angajatorii respondenţi declară că au elaborat o politică sau o abordare pentru mobilitatea hibridă, în creştere de la 76% în 2023.
Există, de asemenea, o conştientizare clară a faptului că mobilitatea este din ce în ce mai importantă. Opt din zece angajatori respondenţi (80%) au declarat că intenţionează să majoreze investiţiile în tehnologia mobilităţii în următorii cinci ani, în creştere de la 67% în 2023. Două treimi (66%) dintre respondenţi consideră că sfera de acţiune a funcţiei de mobilitate va creşte în următorii trei ani.
Studiul a identificat cinci factori cheie esenţiali pentru dezvoltarea unei funcţii de mobilitate de succes:
Armonizare strategică: organizaţiile trebuie să îşi armonizeze strategia de mobilitate cu strategia organizaţională generală
Corelarea cu resursa umană: strategia de mobilitate a unei organizaţii trebuie să fie utilizată în atragerea şi dezvoltarea resursei umane
Accent digital: organizaţiile trebuie să investească şi să dea dovadă de maturitate în automatizarea şi digitalizarea proceselor de mobilitate
Flexibilitate: organizaţiile trebuie să încorporeze flexibilitatea în selecţia de beneficii
Competenţă externă: organizaţiile trebuie să externalizeze parţial sau integral anumite procese de mobilitate pentru eficientizarea acestora.