SUPLIMENT GAMBLING Peste 166 milioane lei - profitul Loteriei Române în 2022

Ziarul BURSA #Companii #Gambling / 24 februarie 2023

Ionuţ Valeriu Andrei

Ionuţ Valeriu Andrei

(Interviu cu Ionuţ Valeriu Andrei, directorul general al Loteriei Române)

Chiar dacă în ultimii ani şi, mai cu seamă ca urmare a pandemiei, s-a remarcat o creştere a comerţului digital, în cazul domeniului jocurilor de noroc partea de land-based rămâne de departe cu principala pondere în veniturile organizatorilor de jocuri de noroc, ne-a spus, în cadrul unui interviu, Ionuţ Valeriu Andrei, directorul general al Loteriei Române. Acesta estimează că, cel puţin pe termen mediu, land-based-ul va manifesta o creştere estimată de 10%-11%, în timp ce online-ul va creşte mult mai accentuat, cu până la 16%-20%.

Veniturile totale preliminate la finalul anului trecut înregistrate de Loteria Română au fost mai mari de 1,21 miliarde lei, compania de stat având un profit brut preliminat de peste 166 milioane lei.

Reporter: Cum a evoluat activitatea Loteriei Române în timpul pandemiei şi cum aţi ieşit din criza sanitară?

Ionuţ Valeriu Andrei: În mod evident, efectele pandemiei s-au resimţit puternic şi la nivelul Loteriei Române, aşa cum s-a întâmplat de altfel în întreg sectorul jocurilor de noroc. Loteria Română a avut activitatea complet suspendată timp de trei luni în anul 2020, urmată de o nouă perioadă în ultimul trimestru al anului 2020 şi începutul anului 2021, în care un număr foarte mare de agenţii loto au fost închise, fiind menţinute restricţii pentru agenţiile loto tradiţionale, urmare a deciziilor Comitetelor Judeţene pentru Situaţii de Urgenţă din cauza numărului mare de cazuri de COVID-19.

Cea mai importantă provocare din perioada pandemiei a fost gestionarea cât mai eficientă a efectelor pandemiei asupra activităţii companiei. Principalele priorităţi în acest context au fost grija faţă de sănătatea şi siguranţa angajaţilor şi a jucătorilor pe de o parte, păstrarea locurilor de muncă pe de altă parte şi, foarte important, punerea în practică a strategiilor de redresare şi dezvoltare a companiei pentru obţinerea unor rezultate cât mai bune.

În ciuda perioadei dificile pe care am traversat-o, Loteria Română a reuşit să se adapteze, aşa cum a făcut-o şi în alte perioade grele din cei peste 116 ani de activitate. Astfel, ultimii doi ani şi mai cu seamă anul care s-a încheiat au fost, în bună măsură, o confirmare a deciziilor corecte luate de către companie pentru traversarea acestei crize şi în care s-au văzut rezultatele concrete ale unor proiecte demarate într-o perioadă dificilă.

Unul dintre cele mai importante proiecte implementate la finalul anului 2020, ale cărui beneficii au fost confirmate prin rezultate concrete în următorii doi ani, a fost parteneriatul încheiat cu ZebraPay, lider de piaţă în industria de plăţi self service din România, cu peste 8.800 de staţii de plată SelfPay la nivel naţional, atât în mediul urban, cât şi în mediul rural. Acest parteneriat a fost lansat la începutul lunii noiembrie 2020, într-o perioadă în care foarte multe agenţii loto aveau activitatea suspendată şi a fost bine primit de către jucători, pe lângă faptul că a reprezentat o adevărată gură de oxigen pentru companie într-o perioadă dificilă şi un prim pas în dezvoltarea unor canale alternative de vânzare.

Dat fiind faptul că terminalele de joc autonome s-au dovedit o alternativă practică şi la îndemâna jucătorilor şi în cazul Loteriei Române, care a urmat, în acest sens, un model implementat cu succes de multe loterii din Europa, s-au făcut noi demersuri pentru dezvoltarea acestui segment. Astfel, în luna mai a anui 2021 s-a încheiat un contract de mandat cu Qiwi Romania, parteneriat similar celui încheiat cu ZebraPay. Acesta deţine peste 1.200 de terminale la nivel naţional, atât în mediul urban, cât şi în cel rural.

Totodată, a fost indentificat şi un alt segment pentru vânzarea produselor de tip loto tradiţional, prin echipamente POS operate de personalul propriu al celor care deţin aceste echipamente. În acest sens, au fost încheiate în anul 2021 contracte de mandat cu doi mari operatori din piaţă, respectiv Mobile Distribution S.R.L. - un-doi Centru de plăţi, serviciile fiind disponibile în peste 8.700 de locaţii şi PayPoint Services cu peste 16.900 de locaţii.

Implementarea plăţii cu cardul în toate agenţiile loto proprii a fost încă un pas important făcut de Loteria Română, prin care a venit în întâmpinarea aşteptărilor şi nevoilor jucătorilor. În acest sens, compania noastră a încheiat un contract cu CEC Bank.

Extinderea colaborării cu reţele mari de retail-eri şi menţinerea şi creşterea parteneriatelor existente cu LagardPre Travel Retail, Carrefour, OMV, TabacXpress, Artima, Columbus şi Profi au reprezentat şi în ultimii doi ani obiective importante în strategia de dezvoltare a reţelei de vânzare. În această categorie se în­scrie şi colaborarea începută în anul 2021 cu Rompetrol, pentru vânzarea de produse de tip loz instant în 162 de locaţii ale partenerului.

Prin urmare, în acest context, cu toate constrângerile şi dificultăţile care au apărut pe parcursul pande­miei şi în perioada imediat următoare, C.N. "Loteria Română" S.A. a reuşit ca şi în cel mai dificil an al pandemiei, 2020, să rămână pe profit.

Reporter: Care consideraţi că sunt principalele probleme ale domeniului şi ce soluţii există pentru remedierea acestora?

Ionuţ Valeriu Andrei: Piaţa jocurilor de noroc din ţara noastră a atins un nivel de maturitate şi se află, în prezent, ca urmare a numeroaselor provocări prin care a trecut în ultimii trei ani, într-o perioadă de transformare şi reaşezare, de adaptare la noile cerinţe legislative pe de o parte şi, pe de altă parte, de aliniere la cele mai noi tendinţe din domeniu, în acord cu aşteptările publicului jucător, dar şi cu o atenţie sporită faţă de toate aspectele care privesc jocul res­ponsabil.

Reporter: Ce efecte are actualul cadru macro-economic - inflaţia, criza sanitară, creşterea dobânzilor, războiul de la graniţă - asupra domeniului în care activaţi?

Ionuţ Valeriu Andrei: Fiecare dintre fenomenele la care faceţi referire afectează în mod evident şi domeniul jocurilor de noroc şi reprezintă tot atâtea provocări pentru identificarea unor strategii cât mai eficiente de menţinere şi dezvoltare a businessului, cu respectarea standardelor specifice.

În cazul Loteriei Române, al cărei principal scop este acela de a contribui la crearea fondurilor necesare finanţării obiectivelor de interes public naţional, asemenea altor loterii de stat din Europa, principala provocare în acest context rămâne aceea de maximizare a veniturilor companiei şi adaptare continuă la aşteptările şi cerinţele jucătorilor, cu respectarea tuturor standardelor privind jocul res­ponsabil.

Reporter: Cum apreciaţi legislaţia din sector (ce lipsuri are aceasta)? Ce efecte asupra domeniului, dar şi asupra bugetului de stat vor avea cele două proiecte legislative care se află în dezbatere în Parlament (iniţiativa privind proximitatea locaţiilor în care operează organizatorii de jocuri şi cea care vizează interzicerea publicităţii în domeniul gamblingului)?

Ionuţ Valeriu Andrei: Compania Naţională "Loteria Română" S.A. este organizată şi funcţionează în prezent sub autoritatea Ministerului Economiei şi respectă toate dispoziţiile legale aplicabile activităţii pe care o desfăşoară.

De asemenea, precizăm faptul că avem o implicare activă şi constantă în relaţia cu autorităţile, inclusiv cu autoritatea de reglementare şi am fost întotdeauna deschişi faţă de orice iniţiativă constructivă, inclusiv în ceea ce priveşte legislaţia specifică domeniului.

Reporter: Ce investiţii derulaţi în prezent şi ce buget aţi alocat în acest sens?

Ionuţ Valeriu Andrei: Principalele proiecte de investiţii derulate în prezent de Loteria Română şi cele avute în vedere pentru acest an vizează creşterea gradului de confort al jucătorilor şi al angajaţilor prin modernizarea agenţiilor loto (lucrări de reabilitare, echipamente noi de aer condiţionat etc.). De asemenea, se are în vedere rebranduirea a 70 de agenţii loto.

Un alt proiect important de investiţii aflat în derulare constă în introducerea unui sistem informatic de tip ERP (Enterprise Resource Planning) pentru creşterea eficienţei activităţii, a utilizării resurselor materiale şi umane, creşterea productivităţii, reducerea costurilor, optimizarea proceselor şi a activităţii de business.

Reporter: Ce noi produse aţi lansat şi ce urmează să scoateţi în piaţă?

Ionuţ Valeriu Andrei: Diversificarea portofoliului de produse de tip loz instant, prin lansarea periodică de noi serii de lozuri răzuibile, în plic şi randalinate, reprezintă o preocupare constantă, dat fiind faptul că acest tip de produse se află în continuare pe un trend ascendent în preferinţele jucătorilor.

Reporter: Care sunt tendinţele din piaţă pe segmentul pe care activaţi - se cunoaşte o trecere a jucătorilor din offline în online, după procesul de digitalizare forţată şi ca urmare a pandemiei?

Ionuţ Valeriu Andrei: Chiar dacă în ultimii ani şi, mai cu seamă ca urmare a pandemiei, s-a remarcat o creştere a comerţului digital, în cazul domeniului jocurilor de noroc partea de land-based rămâne de departe cu principala pondere în veniturile organizatorilor de jocuri de noroc.

Reporter: Simţiţi o modificare a cererii după pandemie şi în ce sens?

Ionuţ Valeriu Andrei: În mod evident, pandemia a accelerat aceas­tă tendinţă de participare la jocurile de noroc prin intermediul online-ului, fără a produce însă modificări semnificative în ceea ce priveşte ponderea veniturilor provenite din land-based.

Reporter: Ce acţiuni întreprindeţi pentru a veni în întâmpinarea unui joc responsabil?

Ionuţ Valeriu Andrei: Loteria Română a depus toate diligenţele şi în anul 2022 a obţinut certificarea privind Jocurile Responsabile, din partea European Lotteries Association, fiind singura companie din Ro­mânia ce deţine această certificare.

Pentru Loteria Română, mesajul de joc responsabil sau de comportament responsabil faţă de jocurile de noroc este poate, mai mult ca oricând, în centrul strategiei de comunicare a companiei.

Alături de Asociaţia Joc Responsabil, Loteria Română a implementat un proiect prin care jucătorii noştri, dar şi familiile lor pot accesa o linie de telefon gratuită de tip TEL-VERDE, 0800.800.099, prin intermediul căreia persoanele cu potenţiale probleme de joc se pot programa la unul dintre cabinetele de psihoterapie pentru cinci şedinţe gratuite de evaluare şi consiliere psihologică.

De asemenea, realizăm intervenţii prin personalul de vânzare în mod constant (ca urmare a trainingurilor realizate cu aceştia) faţă de jucătorii noştri, pentru a evita trecerea peste limita graniţei recreaţionale şi să nu se îndrepte spre o eventuală adicţie.

Reporter: Cu ce rezultate aţi încheiat anul trecut şi ce estimări aveţi pentru anul în curs?

Ionuţ Valeriu Andrei: Veniturile totale preliminate la data de 31.12.2022 sunt de peste 1,21 miliarde lei şi se înregistrează un profit brut preliminat de peste 166 milioane lei, ceea ce înseamnă un grad de realizare a profitului brut de peste 103%.

Reporter: Ce strategie aveţi pentru anul în curs?

Ionuţ Valeriu Andrei: Principalele direcţii strategice pentru anul în curs vizează comercializarea jocurilor de tip loto prin intermediul reţelelor alternative de tip online, eficientizarea reţelei de vânzare, extinderea colaborării cu reţele mari de re­tail-eri, menţinerea şi creşterea parteneriatelor existente, precum şi modernizarea reţelei de vânzare.

Reporter: Câte puncte de vânzare are reţeaua Loteriei Române?

Ionuţ Valeriu Andrei: C.N. Loteria Română are, în prezent, un număr de peste 2.000 de agenţii loto proprii şi mandatare la care se adaugă locaţiile partenere SelfPay, un-doi Centru de Plăţi, PayPoint şi Qiwi, în total peste 37.700 de locaţii. La acestea se adaugă peste 300 de puncte de vânzare, exclusiv produse de tip loz.

Reporter: Care sunt jocurile pe care le joacă cei mai mulţi dintre clienţii Loteriei?

Ionuţ Valeriu Andrei: În topul preferinţelor jucătorilor, în funcţie de încasări, se află următoarele jocuri: Loto 6/49 şi Noroc, Joker, Videoloterie şi Loz Instant.

Reporter: Cum apreciaţi fiscalitatea din domeniu?

Ionuţ Valeriu Andrei: Fiscalitatea în domeniul jocurilor de noroc a fost modificată prin O.G. nr. 15/2022 cu referire la O.U.G. nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, nivelul taxelor de licenţă, taxelor de autorizare şi al altor taxe speciale pe care compania le achită la bugetul de stat pentru des­făşurarea jocurilor de noroc a fost majorat din anul 2022, ar prin O.G. nr. 16/2022 cu referire la Legea nr. 227/2015 privind codul fiscal, baremele de impozitare ale câştigurilor obţinute de participanţi la jocurile de noroc au fost majorate din anul 2022, cu impact direct asupra câştigurilor nete achitate participanţilor.

Reporter: Care sunt perspectivele sectorului?

Ionuţ Valeriu Andrei: Dacă ne raportăm la evoluţia sectorului la nivel european, piaţa jocurilor de noroc din ţara noastră urmând în bună măsură aceleaşi tendinţe, putem estima că, cel puţin pe termen mediu, land-based-ul va manifesta o creş­tere estimată de 10%-11%, în timp ce online-ul va creşte mult mai mult, cu până la 16%-20%. Chiar şi în aceste condiţii, conform analizelor efectuate la nivel european, diferenţa dintre land-based şi online ca pondere în venituri va rămâne una semnificativă.

Reporter: Mulţumesc!

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

12 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.6867
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3098
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0072
Gram de aur (XAU)Gram de aur391.1865

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb