Reporter: Cum a evoluat piaţa locală de wellness în ultimii ani, în şi după pandemie?
Andrei Rusu: Segmentul, în general, s-a schimbat semnificativ în timpul pandemiei, deoarece cererea internă a fost singura sursă de rezervări. Aşa că a trebuit să ne schimbăm ofertele tradiţionale (de 7-10 zile) cu sejururi mult mai scurte (de maximum 5 zile), păstrând în acelaşi timp concentrarea pe sănătate şi servicii balneare de calitate, iar acest lucru a avut în final un succes deosebit. Ca răspuns la pandemie, am creat două oferte complet noi, un Booster de Imunitate şi un Program de Recuperare Respiratorie (post Covid).
Reporter: Cum a fost afectat acest sector, dar şi afacerea dumneavoastră de pandemie şi ce strategie aţi abordat ca să vă menţineţi în piaţă?
Andrei Rusu: Segmentul balnear a fost susţinut de măsurile luate de stat deoarece, cu excepţia celor trei luni în care toate unităţile hoteliere au fost închise, în rest am putut oferi majoritatea serviciilor noastre tradiţionale de tratament. În perioada pandemiei noi le-am putut oferi clienţilor noştri o alternativă faţă de spitale, care, din nefericire, au fost supra-aglomerate pe parcursul anilor 2020-2021. Hotelurile noastre sunt renumite pentru impactul favorabil asupra anumitor afecţiuni locomotorii, respiratorii şi ginecologice, aşa că nu a trebuit să depunem prea multe eforturi în promovarea programelor noastre: oaspeţii noştri, cărora le lipseau serviciile noastre balneare, s-au întors bucuroşi şi au stat adesea mai mult sau ne-au vizitat din nou locaţiile, de două ori sau chiar de mai multe ori.
Reporter: Unde se situează România faţă de Europa, în acest domeniu?
Andrei Rusu: Având în vedere natura foarte fragmentată a spa-urilor medicale din Europa, majoritatea fiind locale, deţinute şi operate independent, marca Ensana a devenit rapid cel mai mare operator de spa medical de pe continent. Compania administrează acum 27 de proprietăţi în Cehia, Ungaria, România, Slovacia şi Regatul Unit, multe dintre acestea fiind situate în cele mai vechi oraşe balneare din Europa.
România, deşi este foarte bogată din punct de vedere al resurselor naturale, se află doar la început de drum. Conceptele de spa, wellness sau medical-wellness sunt deja extrem de folosite în statele europene (vezi vecina noastră Ungaria, care îşi foloseşte foarte bine resursele naturale - apa termală) deoarece sistemul medical este foarte solicitat în fiecare ţară, iar bazele de tratament oferă o alternativă mult mai bună pentru turiştii care doresc să beneficieze, în acelaşi timp şi de servicii medicale de calitate şi de confortul unui hotel recunsocut.
• "Suntem destul de optimişti cu privire la viitorul afacerii de spa"
Reporter: Care sunt tendinţele pe această piaţă şi cum estimaţi evoluţia viitoare?
Andrei Rusu: Suntem destul de optimişti cu privire la viitorul afacerii de spa, deoarece sănătatea a devenit o parte şi mai importantă a vieţii noastre, prin urmare dorim să impunem o abordare holistică a conceptului de spa medical Ensana. O ofertă mult mai largă de diagnosticare care se concentrează pe starea generală de sănătate a clienţilor noştri, aşa că, în loc să ne confruntăm doar cu anumite afecţiuni locale, dorim să oferim o alimentaţie mai sănătoasă şi personalizată, să oferim consultaţii cu nutriţionist şi cu îndrumare în îmbunătăţirea stilului de viaţă şi, bineînţeles, să oferim oportunitatea unei colaborări mult mai puternice: relaţia şi interacţiunea medic - pacient înainte de şedere, pe toată durata şederii şi chiar şi după plecarea din hotelurile noastre, astfel încât clienţii noştri să se poată bucura de efectele benefice ale tratamentelor mult mai mult timp.
Reporter: Ce servicii de wellness oferiţi şi care sunt cele mai solicitate?
Andrei Rusu: Hotelurile noastre folosesc o combinaţie de resurse naturale, precum apa sărată şi nămolul sapopelic bogat în minerale, cu cunoştinţele medicale de specialitate pentru a oferi tratamente care susţin sănătatea oaspeţilor. Cele mai solicitate servicii sunt cele de împachetări totale sau parţiale cu nămol, băile cu apă sărată, inhalaţiile cu soluţii saline, masajele medicale şi de relaxare. Să nu uităm de faptul că staţiunea Sovata este renumită pentru tratamentele ginecologice.
Reporter: În ce măsură ne ajută să rămânem sănătoşi serviciile dumneavoastră de spa şi wellness?
Andrei Rusu: Noi de fiecare dată spunem că e mult mai bine să prevenim decât să vindecăm, astfel încât le recomandăm tuturor oaspeţilor noştri să-şi acorde un mic timp pentru răsfăţ, iar în acest mod avem mult mai mare grijă de organismul nostru.
Reporter: Care este profilul clienţilor dumneavoastră?
Andrei Rusu: Turiştii de medical-wellness sunt cei care doresc să scape de stres şi de probleme, să se recupereze după o boală grea, să se detoxifice, să se echilibreze emoţional, să vadă locuri noi, dar totodată să se răsfeţe. Toţi cei care au nevoie de o pauză, de o vacanţă în care să îşi reîncarce bateriile într-un fel sau altul. Şi totodată să înveţe cum să aibă grijă de ei, pentru a păstra rezultatele obţinute în timpul vacanţei de wellness, pe termen lung. Turiştii noştri sosesc la noi din toate părţile ţării, în special din marile oraşe, au un statut social şi financiar peste medie, iar media de vârstă începe să scadă deoarece mulţi dintrei ei încep să pună accent pe prevenţie (35-70 de ani).
• "România se dezvoltă cu paşi rapizi în domeniul wellness"
Reporter: Ce aţi dori să le transmiteţi persoanelor care sunt interesate de serviciile de wellness, dar nu au apelat niciodată la un centru de specialitate?
Andrei Rusu: Să apeleze cu încredere la aceste servicii deoarece România se dezvoltă cu paşi rapizi în acest domeniu şi este mult mai uşor să previi decât să vindeci!
Reporter: La cât s-a ridicat investiţia iniţială în centrul de wellness şi ce a presupus aceasta? Cum aţi dezvoltat afacerea şi ce aveţi în plan pe mai departe?
Andrei Rusu: Investiţia de renovare a celor două hoteluri s-a ridicat la peste 15 milioane de euro. În următorii cinci ani ne vom mări capacitatea de cazare cu încă 130-150 de camere şi vom creşte capacitatea bazei de tratament de la Hotelul Sovata pentru a face faţă acestui număr mărit de turişti.
Reporter: Cum a evoluat în 2022 cifra de afaceri a centrului dumneavoastră şi ce estimaţi pentru 2023?
Andrei Rusu: Pentru 2022 estimăm o cifră de afaceri de 64.500.000 RON, iar pentru anul acesta ne aşteptăm să crească cu 25% deoarece în cei doi ani grei de pandemie am reuşit să renovăm complet două dintre unităţile noastre: Hotelul Sovata şi Hotelul Ursina.
Reporter: Vă mulţumesc!