Reporter: Cum vedeţi sistemul medical din ţara noastră şi ce îmbunătăţiri consideraţi că ar fi necesare?
Laurenţiu Luca: Teoretic, sistemul medical românesc, în ansamblu, este un conglomerat de unităţi sanitare cu diverse specializări, care trebuie să asigure o asistenţă medicală corectă pentru pacienţi.
În realitate, avem spitale conduse şi finanţate corespunzător, care produc performanţă, însă avem şi exemple concrete de management defectuos.
Cred că există o nealiniere între conducerea locală a unor unităţi sanitare şi strategia naţională, care prevede asigurarea pentru populaţie a unei sănătăţi corespunzătoare. Această nealiniere are mai multe cauze: finanţare insuficientă, uneori management defectuos cu implicaţii sociale în comunităţile locale sau lipsa unor indicatori corecţi de evaluare a eficienţei cheltuirii fondurilor de sănătate. De exemplu, indiferent de cât de mult ne-am strădui noi să organizăm sistemul în cel mai bun mod posibil, nu vom putea avea calitate vestică atât timp cât avem cel mai mic buget alocat pentru sănătate în întreaga Uniune Europeană.
Ultimul raport OECD (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică) arată că România alocă anual pentru sănătate cea mai mică sumă medie pe cap de locuitor. Suntem, aşadar, pe ultimul loc în Europa. Alături de România, pe penultimul loc, este Bulgaria, cu o sumă, totuşi, cu peste 25% mai mare decât cea alocată de România. Sigur, situaţia este mai complexă decât o arată cifrele statistice, însă, în realitate, ştim că nu se poate face medicină performantă cu fonduri insuficiente.
Corecţia salarială din sistemul public, pentru medici şi personalul medical este benefică, însă ea nu rezolvă probleme structurale de performanţă decât, poate, pe termen scurt. Trebuie aplicate strategii coerente pe termen lung, urmărind exemple de succes din alte ţări, care au dovedit că pot obţine performanţe medicale. Până la urmă, ştim cu toţii că, fără educaţie şi sănătate, toţi vom avea de pierdut, atât acum cât şi în viitor.
Reporter: Cum a evoluat piaţa serviciilor medicale private în ultimii ani?
Laurenţiu Luca: Piaţa serviciilor medicale private a cunoscut o creştere importantă în ultimii ani, atât în zona de servicii de asistenţă medicală, cât şi în zona de servicii de diagnostic. Acest lucru este firesc în condiţiile în care pacienţii din România devin din ce în ce mai interesaţi de adoptarea unui stil de viaţă sănătos şi de prevenţie, acordând o atenţie crescută stării de sănătate.
Serviciile medicale private nu concurează cu sistemul public, ci vin să completeze ceea ce pacienţii nu găsesc, de multe ori aici. Serviciile private de sănătate complementează sistemul public, oferind standarde de calitate şi disponibilitate solicitate de pacienţi.
Reporter: Cum vedeţi concurenţa din sectorul medical privat?
Laurenţiu Luca: Concurenţa este întotdeauna benefică şi pentru pacienţi şi pentru mediul de afaceri, în general. Observăm o consolidare a serviciilor medicale private care, pe termen lung, va îmbunătăţi performanţa acestora. Este important pentru pacienţi să existe opţiuni din care să aleagă. Sunt servicii care fac parte din portofoliile mai multor operatori, dar sunt şi servicii care pot fi accesate doar la un operator specializat.
Din dorinţa de a oferi pacienţilor acces la tehnologii de ultimă generaţie şi personal calificat, investim constant în dotarea cu echipamente de laborator şi educaţie medicală continuă pentru profesioniştii noştri. Pe lângă gama de servicii, este foarte importantă experienţa pe care clienţii o au în procesul de achiziţionare şi după, de aceea este important ca pacientul să se simtă în siguranţă şi să aibă încredere.
Reporter: Aţi observat o creştere în ultimii ani a standardelor de calitate din sectorul medical românesc?
Laurenţiu Luca: Despre standardele de calitate nu pot să vorbesc în numele întregului sector medical, dar, în ceea ce ne priveşte pe noi, echipa Synevo, calitatea este primordială.
Suntem recunoscuţi în piaţa de servicii de diagnostic ca fiind un furnizor care investeşte constant în procurarea unor echipamente de ultimă generaţie şi în dezvoltarea personalului medical. Tehnologia se dezvoltă de la o zi la alta şi este important să ţinem pasul cu ea. Totodată, în acest sector pe lângă echipamente este important personalul medical care trebuie să fie la curent cu tot ce apare nou în domeniu. Dorim să oferim echipei medicale cele mai bune condiţii de lucru, cele mai noi echipamente, să automatizăm cât mai multe etape, astfel încât personalul medical să se concentreze pe analizarea şi interpretarea rezultatelor.
Ne-am luat angajamentul de a oferi clienţilor noştri servicii medicale de laborator la înalte standarde de calitate şi îl reconfirmăm zi de zi prin ceea ce facem.
Reporter: Sprijină autorităţile sistemul medical privat din ţară?
Laurenţiu Luca: Autorităţile nu sprijină sistemul medical pe cât de bine ar putea şi ar trebui să o facă. În ultima perioadă există acţiuni care, coroborate cu schimbările legislative necesare, ar putea să micşoreze barierele de acces la servicii medicale private, însă viteza de implementare este scăzută. Spre exemplu, coplata sau telemedicina. Chiar dacă s-au produs modificări potrivite prin hotărâri de guvern, întârzie apariţia normelor de aplicare, prin urmare şi aplicarea acestor modificări, iar în final accesul pacienţilor la anumite servicii medicale.
Reporter: Aveţi în vedere extinderea unităţilor medicale din Synevo, ţinând cont că anul trecut aţi deschis 21 de noi unităţi de recoltare?
Laurenţiu Luca: Anul acesta am deschis până în prezent un laborator în Ploieşti şi 14 puncte de recoltare.
Acum reţeaua Synevo numără 112 centre de recoltare şi 17 laboratoare, acoperind 36 de judeţe şi 50 de oraşe.
Vrem să avem o reală acoperire naţională. Acesta este un lucru asumat acum câţiva ani. Intenţia noas-tră este ca într-o perioadă relativ scurtă - un an sau doi - să acoperim toate judeţele.
Este greu de estimat câte puncte de recoltare vor fi deschise anul aces-ta. Anumite schimbări de la nivelul structurilor care autorizează aces-te deschideri au prelungit intervalul de aşteptare pentru obţinerea autorizaţiilor.
Reporter: Cum au evoluat cererile pentru sistemul medical privat din ţară? Aţi simţit o creştere a numărului de pacienţi care se îndreaptă către privat?
Laurenţiu Luca: Numărul de pacienţi care vin la Synevo creşte de la an la an, dar este greu de estimat cauza: de la gama mai mare de servicii pe care laboratoarele private o pun la dispoziţie, până la disponibilitatea locurilor la recoltare sau lipsa alternativelor în sistemul public sau în anumite zone. Observăm dorinţa pacienţilor de a accesa servicii medicale de sănătate, disponibile, de multe ori, în sistemul privat.
Reporter: Ce diferenţe sunt în dotările tehnologice ale unităţilor medicale din Synevo faţă de cele de stat?
Laurenţiu Luca: Furnizorii de servicii medicale private, fie de asis-tenţă medicală sau de diagnostic, investesc pentru achiziţia de echipamente de ultimă generaţie din dorinţa de a oferi pacienţilor servicii complete şi de calitate. Sistemul public, aşa cum bine ştim, este subfinanţat sau nu are o strategie de dezvoltare şi de îmbunătăţire a calităţii pe termen lung, iar de aici derivă multe probleme.
Reporter: Reuşeşte sistemul medical privat să facă faţă concurenţei salariale cu sistemul medical de stat?
Laurenţiu Luca: Cred că modificările salariale din sistemul public sunt benefice, atât timp cât pacienţii observă o îmbunătăţire în serviciile oferite. Acest lucru s-a observat parţial, din păcate. Spre deosebire de sistemul public, noi fiind o companie listată la bursă, avem ţinte financiare, şi nu putem absorbi orice modificare salarială, astfel încât să ajustăm corespunzător, la acelaşi nivel, salariile personalului medical. Din acest motiv, răspunzând direct la întrebarea dumneavoastră, nu putem ţine pasul cu modificările salariale din sistemul de stat.
Nu am văzut un impact major din acest motiv, dar în ultimele luni am simţit dificultăţi în recrutare, mai ales în Bucureşti şi oraşele mari din ţară.
Reporter: Vă mulţumesc!