Tarom - perfuzii cu ajutoare de stat, eficienţă zero

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 9 iulie

Tarom - perfuzii cu ajutoare de stat, eficienţă zero

English Version

Compania Tarom, care în ultimii ani a beneficiat de mai multe ajutoare de stat, cel mai recent - în valoare de 100 milioane euro (dar din care 49,5 milioane euro a fost plătit către companie în 2020 cu titlu de împrumut) - primit luna trecută, a prezentat ieri încă o dovadă a ineficienţei sale şi a faptului că trebuie restructurată din temelii sau privatizată, după ce în primele ore ale zilei 10 curse au fost anulate, din cauza faptului că piloţii nu s-au prezentat la lucru, invocând subit probleme de sănătate.

Pasagerii care urmau să decoleze cu aeronavele Tarom au fost nevoiţi să aştepte cu orele, în toiul nopţii, în sălile de aşteptare ale aeroportului Henri Coandă - Otopeni, deoarece compania aeriană a anunţat anularea zborurilor către şi dinspre Cairo, Amman şi Beirut "din cauza indisponibilităţii temporare a membrilor echipajului de zbor".

Într-un comunicat emis de Tarom imediat după anularea celor trei curse aeriene se arată: "În conformitate cu reglementările internaţionale de aviaţie şi politicile interne stricte privind siguranţa zborurilor, fiecare dintre cursele respective a fost anulată deoarece un membru din echipajul fiecărei aeronave s-a declarat inapt de zbor, fiind în imposibilitatea restabilirii planului de zbor într-un timp atât de scurt. Deciziile individuale ale piloţilor au fost luate în conformitate cu reglementările în vigoare, pentru a asigura securitatea şi confortul pasagerilor şi a echipajului".

Ulterior, din acelaşi motive au mai fost anulate în cursul dimineţii cursele spre Beirut, Cairo, Amman, Iaşi, Budapesta, Madrid, Istanbul, Oradea, Bruxelles, Frankfurt, Paris şi Amsterdam, ceea ce a echivalat cu o grevă spontană, "din motive medicale", a 20 de piloţi ai companiei Tarom.

Imediat, reprezentanţii companiei au cerut pasagerilor scuze pentru disconfortul creat şi au afirmat că le vor oferi alternative de zbor convenabile sau le vor rambursa valoarea biletelor achitate.

În urma acestor incidente, Ministrul Transporturilor a solicitat managementului companiei Tarom să ia urgent măsuri pentru remedierea situaţiei.

Conform unei postări pe pagina oficială de Facebook, ministrul Sorin Grindeanu a afirmat: "Echipa managerială, selecţionată în baza prevederilor Ordonanţei privind managementul corporativ, are toate pârghiile legale să ia decizii administrative necesare pentru evitarea unor astfel de blocaje şi pentru a preveni repetarea lor! De aceea, echipa managerială trebuie să vină urgent cu un plan eficient de restructurare, prin care să asigure capacitatea operativă a companiei Tarom. Accentul trebuie pus pe asigurarea personalului navigant şi nu pe menţinerea în schemă a unor persoane care nu au o contribuţie la buna funcţionare a Tarom! Aştept o comunicare publică aplicată şi detaliată a Directorului General al Tarom prin care să anunţe soluţiile identificate!".

Apelul ministrului Transporturilor a rămas fără rezultat, atât timp cât până la închiderea ediţiei nu mai puţin de 26 de curse aeriene au fost anulate ieri de compania Tarom.

Purtătorul de cuvânt al Tarom, Alexandru Anghel, a declarat pentru Digi24, că se caută soluţii pentru pasagerii afectaţi. Alexandru Anghel a precizat: "Avem 29 de piloţi sau comandaţi care au invocat situaţia de «inapt de zbor». (...) Trebuie să vedem cum încadrăm situaţia şi pasagerii nu vor rămâne neretribuiţi, pentru că fie se va căuta o altă varianta de zbor, ori reprogramare, ori compensare. Există un cadru serios la nivel european în care funcţionează toate companiile aeriene din Europa, nu le putem aplica selectiv, ne vom încadra în acest cadru de drepturi ale pasagerilor şi le vom respecta".

Din cauza anulării curselor Tarom, delegaţia României care va participa, începând de astăzi şi până joi seară inclusiv la summitul NATO de la Washington a plecat din ţară cu un avion militar, o aeronavă C-27J Spartan, către Paris, a arătat general de brigadă Constantin Spînu, purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării Naţionale, general de brigadă Constantin Spînu. Din Paris, reprezentanţii ţării noastre la summitul NATO urmau să ia o cursă către Washington. Din delegaţie fac parte ministrul Apărării, Angel Tîlvăr şi ministrul Afacerilor Externe, Luminiţa Odobescu, în timp ce preşedintele Klaus Iohannis se pare că a ales să se deplaseze cu un avion privat către capitala SUA.

Toată situaţia de mai sus reprezintă, de fapt, o grevă a piloţilor şi copiloţilor companiei aeriene de stat, neanunţată public. Piloţii sunt nemulţumiţi de veniturile salariale, care pornesc potrivit unor date citate de Pro Tv, de la 6.000 de euro net/lună, în timp ce un copilot câştigă 2.000-3.000 de euro. Veniturile sunt practic la jumătate faţă de celelalte companii aeriene. Situaţia ar fi mult mai proastă în cazul celorlalţi angajaţi TAROM. Potrivit Agerpres, liderul de sindicat Narcis Pascu ameninţa încă din iunie 2023 cu o grevă la Tarom, deoarece ultima majorare salarială ar fi avut loc în anul 2007, cu precizarea că sute de angajaţi ai companie lucrează şi acum cu salariul minim pe economie.

Compania Tarom a avut 18 directori generali în ultimii 11 ani, ceea ce denotă o instabilitate acută la nivelul managementului respectivului agent economic. Funcţioa de director general este ocupată în prezent de Costin Iordache, care a mai fost director general al companiei în ianuarie-octombrie 2023. Se pare că în cadrul şedinţei de săptămâna trecută dintre reprezentanţii piloţilor şi conducerea companiei, piloţii au avertizat că pot urma astfel de acţiuni de protest dacă cerinţele salariale nu sunt îndeplinite. În ciuda acestor acţiuni de aducere la cunoştinţă a situaţiei de fapt, decidenţii din conducerea Tarom au ignorat situaţia, concentrându-se mai degrabă pe numiri pe o durată de 4 ani ale membrilor Consiliului de Administraţie, alte numiri în cadrul companiei, fantome ale unor restructurări inutile şi alte aspecte derizorii, decât pe îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale personalului navigant.

Opinia Cititorului ( 18 )

  1. Sceneta Tarom a fost pentru a o da pe nimic Quatarezilor. Simplu. Pasul 1 ajutorul de restructurare, dacă nu dă rezultate se duce direct în faliment. Pasul doi niste piloți iresponsabili care cu greva lor au produs pagube enorme prin valoarea despăgubirilor din niște bani inexistenți. Ar fi multe de spus dar asta e esența. Quatar, parandărăt, TAROM adio stat român canci para.

    1. Tarom e pe pierdere de ani de zile nu de azi.

      Ăierderea este doar un management defectuos. Atâta timp cât alte firme aviatice prosperă în România, discuția este doar despre management

      Asta e managementul de stat. vezi cfr, posta romana, aeroporturile, industria de armament

      pilotii iresponsabili cred ca vad ca , in buna traditie de la firmele de stat, 1 e cu sapa 5 cu mapa. si salariile mari sunt la cei cu mapa. nu ca ar fi pilele nomenclaturistilor, poate ca-s angajati pe bune :))

      Pe considerente strict economice Tarom nu mai este viabila. S-au cumulat greselile din ultimii 20 de ani iar pierderile in timp depasesc 1mld de euro.

      In conjunctura actuala o companie mica la scara internationala precum Tarom si cu management etatist nu mai poate trai.

      Legat de piloti sa nu uitam ca au beneficiat de instruire gratuita { in Europa taxele de scolarizare pt formarea unui pilot de linie sunt cca 150 mii euro, de asemeni au un sistem de pensionare necontributiv) 

    Ehe, dragii mosului... chestia cu pierderile sau falimentele la companiile aviatice din tarile sarace (unde omul nu are bani nici sa treaca strada) nu e de ieri de azi.

    S-au inchis, restructurat, falimentat sau reintegrat companii cu pretentii mai mari: Malev, Alitalia, etc.. nici nu mai auzi de ele.

    Directia Tarom este sigur spre faliment cata vreme statul roman nu va face infuzii masive de capital iar nivelul de trai al romanilor va ramane acolo unde e acum.. adica la coada clasamentului UE. 

    Este metoda casica de privatizare in ROMANIA . compania este bagata intentionat in faliment ( este atat de usor ! ) apoi este vanduta la pret subevaluat si comision supraevaluat . visul lui Grindeanu din grupul Coldea .mai usor ajungi pe Marte decat sa pui pe picioare o firma , chiar asa ? de fapt pretext ptr a vinde !

    1. daca crezi ca e posibil de redresat Tarom, depune-ti CV ul. in momentul asta cred ca-s disperati. au adus un manager din privat si si-a dat ala demisia in 3 luni.

      Sigur, si-a dat demisia dupa 3 (trei) luni pentru ca a fost sabotat sistematic.

    Aseara la un post de televiziune un pilot inca angajat al Tarom spunea ca pilotii au cam 3000 Euro salariu la Tarom, in timp ce la alte companii ajung si la 10 mii. Cica au plecat cateva sute de piloti in ultimii ani (probabil exagerat), si, fiind bine pregatiti, si-au gasit in alta parte usor (adevarul e ca pilotii Tarom nu te zguduie la aterizare, si asta nu de ieri de azi, in timp ce, de exemplu, Alitalia te zguduia de dracii te luau). Pilotii Tarom nu au mai primit uniforme noi de 4 ani si zicea ceva ca nu primesc casti.

    Tarom este victima a doi factori: (i) management defectuos, ale carui rezultate in 33 de ani de la Revolutie nu au cum sa nu se vada si (ii) tendinte in continua schimbare in piata aviatica (presiunea low-cost fiind cea mai palpabila), carora trebuie sa li te adaptezi repede (ce management s-o faca?) si pentru care mai ai nevoie si de ceva capital din cand in cand (si aici s-au gasit bani de la stat, dar au fost prost folositi). Acesti doi factori impreuna nu pot decat sa ucida Tarom.

    Vad ca unii pe aici se lamenteaza, ca e posibila preluarea de catre Qatar. Eu zic "Doamne ajuta!". Vedem companiile romanesti de stat, chiar si cele listate (si aflate in vazul lumii), ca nu performeaza. De ce sa mai tinem Tarom-ul si sa bagam bani de la stat in el, ca sa am piloti prost platiti (ma ingrozesc ce e la mentenanta) si firma sa fie doar un izvor de pierderi? Mai bine dam la altii si devine problema lor, aia vor incerca sa faca treaba (ca nu vor baga banii degeaba si nici Tarom nu le e cine stie ce competitor, ca sa zici ca il cumpara ca sa il bage in faliment). 

    1. vorbesti ca Grindeanu si ca cei care au vandut pe comisioane grase tot ce era bun . nu mai bine nu sabotam companiile care pot fi redresate asa cum redreseaza si cei care cumpara , cum de ei pot si noi nu , ca doar nu vin cu idei din alta galaxie . ” descoperirea ” ta epocala cu cei doi factori i si ii , o stiu si copiii , doar tu te prefaci ca nu stii , ca managementul este defectuos intentionat ,ca sa poata vinde si incasa niste smecheri niste comisioane grase . mai bine dam la altii si sa incaseze ei bani frumosi decat noi , arata ca ai facut scoala la spiru haret , asta in cel mai bun caz .

      Bai, ar merita sa-ti bag niste insulte, dar n-ar trece de filtrul Bursa.

      Daca n-ai fi analfabet functional, ai intelege ca eu doar am constatat o situatie asa cum e (management defectuos, etc). Nu am spus nici un moment ca e bine. 

      Tu spui "ce bine ar fi sa fie". Ignori realitatea: acolo nu se va schimba nimic prin vointa statului. Listare nu se poate, ca la 1 mld Euro pierderi nu vine nimeni. Si stim ca si cu listare, atata timp cat e statul acolo, lucrurile nu sunt ok.

      Asa ca, pentru a iti fi usor sa intelegi: situatia e atat de naspa si nu va fi vreodata altfel in prezenta statului. Vanzarea la altii e, in conditiile astea, o varianta preferabila. Da, isi iau astia un comision acum. Dar atat. Alternativa e ca societatea sa ramana la fel, cu o gramada de angajati pe pile, sa continue sa produca pierderi si sa nu evolueze. Si tu sa stai pe margine si sa comentezi, sa spui ca "de ce nu se face", "ce bine ar fi sa fie", ignorand viata reala care iti arata ca asta e statul roman, astea sunt companiile de stat si asta e. 

      sa i se dea anual cate 50 de mil de euro de la buget ca sa ramana in viata? de ce?

      cate decenii de pierderi a inregistrat compania?

      Bai , ar merita sa te las in pace , ca oricum nu renunti la propaganda ta userista .

      Ce e aia propaganda userista?

    Companiile concurente platesc cozile de topor de aici sa puna pe butuci pe cele romanesti , apoi vin cu doi lei si le cumpara , mare mister !

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9762
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7170
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3244
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9713
Gram de aur (XAU)Gram de aur397.9899

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb