Cea mai îndelungată perioadă de contracţie a comerţului global de la sfârşitul crizei financiare globale a continuat şi în noiembrie 2019, conform datelor din raportul World Trade Monitor, publicat de institutul olandez CPB (www.cpb.nl/en/worldtrademonitor).
Volumul comerţului şi-a temperat scăderea anuală până la 1,1%, de la 2% în luna precedentă (vezi graficul 1), pe fondul unei scăderi lunare de 0,6%, după un avans de 0,5% în luna anterioară.
Cele 6 luni consecutive de scăderi anuale reprezintă cea mai îndelungată perioadă de contracţie a comerţului global din ultimii zece ani, iar dinamica a fost determinată, în special, de evoluţia schimburilor comerciale de la nivelul economiilor emergente.
Aici dinamica anuală a comerţului a fost negativă pentru ultimele 7 luni consecutive, pe fondul scăderilor semnificative din economiile emergente ale Asiei, exclusiv China.
Indicele de volum al comerţului la nivelul economiilor emergente din Asia, exclusiv China, şi-a temperat declinul anual până la 2,4%, de la 6% în luna precedentă, în condiţiile în care importurile au scăzut cu o rată anuală de 3,5%, iar exporturile au scăzut cu o rată anuală de 1,3%.
Comerţul Chinei a crescut cu o rată anuală de 3,2% în noiembrie 2019, după 6 luni de scăderi anuale consecutive, în condiţiile unei creşteri anuale de 7,6% a importurilor şi a unei scăderi de 1,2% a exporturilor.
Volumul schimburilor comerciale la nivelul economiilor avansate şi-a accelerat declinul anual în noiembrie 2019, până la 1%, de la 0,6% în luna anterioară, pe fondul unei scăderi lunare de 1,2%.
Institutul CPB publică indicii de volum ai comerţului global din ianuarie 2000. De atunci s-au înregistrat contracţii anuale în 2001 (-6,4%), 2008 (-13%) şi 2018 (-1,1%).
De la sfârşitul anului 2018 până în noiembrie 2019, indicele de volum al comerţului global a crescut cu 0,1%, însă o serie de prognoze recente arată că probabilitatea unei noi contracţii pentru întreg anul trecut este foarte ridicată.
"Comerţul internaţional rămâne principala piedică în calea accelerării creşterii economice, iar orice măsuri pentru reducerea tensiunilor şi barierelor vor avea un efect deosebit de stimulare", a declarat un economist de la JP Morgan pentru Financial Times.
În opinia lui Adam Slater, economist-şef la Oxford Economics, "redresarea comerţului global va fi foarte modestă, în ciuda acordului dintre SUA şi China", după cum mai scrie FT, iar "actualul ritm de creştere al comerţului global reprezintă mai puţin de jumătate din media pe termen lung".
Din păcate, cea mai mare economie a lumii nu oferă suficiente motive de optimism în ceea ce priveşte îmbunătăţirea dinamicii comerţului global.
Conform ultimului raport lunar al companiei Cass Information Systems (CIS), indicele transporturilor din Statele Unite a înregistrat, în decembrie 2019, cel mai mare declin anual de la Marea Recesiune din 2008 - 2009, de 7,9%, după o scădere de 3,3% în luna anterioară (vezi graficul 2). Scăderea lunară a fost de 6,4%, cea mai mare din octombrie 2011.
"Există speranţe mari la bursele de valori şi în sectorul transportului pentru un an 2020 mai bun, însă deocamdată nu au apărut semnale privind o inversare a tendinţei", se arată în comunicatul de presă de la CIS.
Autorii raportului îşi exprimă optimismul moderat cu privire la o eventuală îmbunătăţire a situaţie, dar numai începând din T2 2020, şi subliniază că problemele din sectorul transporturilor sunt determinate, în principal, de stocurile ridicate şi contracţia din sectorul industriei prelucrătoare.
În opinia analiştilor Cass Information Systems, este nevoie de îmbunătăţirea semnificativă a situaţiei la nivelul industriei prelucrătoare pentru a se ajunge la inversarea tendinţei negative din sectorul transporturilor din SUA, însă autorii raportului consideră că prima fază a acordului comercial dintre Statele Unite şi China "nu poate oferi o stimulare a industriei, ci doar atenuarea temporară a condiţiilor dificile".
Iar toate aceste scenarii nu au luat în considerare efectul dramatic pe care îl poate avea epidemia din China asupra comerţului global.