Atunci când cumpără alimente, consumatorii se gândesc acum şi la protejarea mediului înconjurător, nu doar la sănătatea lor personală. Aceşti consumatori conştienţi de problemele de mediu, numiţi "Climatarieni", sunt dispuşi să îşi schimbe obiceiurile alimentare pentru a proteja planeta, conform studiului Tetra Pak Index 2023.
Piaţa alimentelor sănătoase este deja una bine conturată, unde consumatorii caută în mod activ produse benefice pentru sănătatea lor. Însă, mai nou, o majoritate semnificativă adoptă o viziune holistică: 70% dintre consumatorii chestionaţi spun că produsele sănătoase nu ar trebui să dăuneze mediului, în timp ce alţi 54% sunt dispuşi să îşi asume responsabilitatea faţă de planetă şi să îşi schimbe dieta pentru a contribui la o lume mai bună.
Această preocupare simultană pentru sănătatea proprie şi cea a planetei se reflectă în numărul tot mai mare de "flexitarieni" - consumatori care aleg să consume mai puţină carne. Aproape jumătate dintre respondenţi au spus că limitează consumul de carne sau exclud complet carnea din alimentaţie. Tetra Pak Index, bazat pe un sondaj realizat în zece ţări din întreaga lume de către IPSOS, companie multinaţională de cercetare de piaţă, a constatat că această tendinţă de a reduce consumul de carne este un fenomen global. Peste jumătate (56%) dintre respondenţi invocă motive de sănătate pentru adoptarea unei diete flexitariene, pescatariene, vegetariene sau vegane, dar peste o treime (36%) menţionează în mod specific grija faţă de mediu ca motiv principal pentru această alegere.
Conform studiului, confortul nu mai este pus pe primul plan. Aproape trei din patru consumatori (70%) ar renunţa la comoditate în favoarea unor produse mai sănătoase, ceea ce marchează o schimbare de atitudine semnificativă. Totodată, atenţia acordată menţinerii sănătăţii nu este afectată de creşterea costului vieţii, doar 17% dintre respondenţi fiind dispuşi să renunţe în climatul economic actual la alimente şi băuturi benefice pentru sănătate.
O tendinţă în creştere
Este de aşteptat ca popularitatea abordării climatariene să crească, pe măsură ce efectele schimbărilor climatice sunt resimţite pe scară tot mai largă. Consumatorii aşteaptă ca producătorii de alimente să ofere produse care sunt atât sănătoase, cât şi sustenabile.
"Concluziile studiului Tetra Pak Index de anul acesta reflectă direcţia pe care am decis să o urmăm încă de acum câţiva ani, de a decarboniza industria alimentară şi a face sistemele alimentare mai durabile şi sustenabile. În multe părţi ale lumii, oamenii se bazează în alimentaţia lor zilnică pe produse precum laptele şi sucurile, aşadar este esenţial să optimizăm lanţul valoric cu inovaţii în aprovizionare, ambalare, procesare şi distribuţie, iar aici Tetra Pak joacă un rol activ alături de clienţii şi furnizorii noştri.
Mai mult, având în vedere că până în anul 2050 lumea va trebui să producă cu 60% mai multă hrană, completăm aceste eforturi prin tehnologii care pot contribui la explorarea noilor surse de nutriţie - de la noi surse pe bază de plante până la proteine alternative produse din biomasă prin fermentaţie de precizie. Ambele domenii sunt esenţiale pentru sustenabilitatea sistemului alimentar.", a spus Adolfo Orive, Preşedinte şi CEO Tetra Pak.
Potenţialul noilor alimente
Inovaţiile revoluţionare în domeniul alimentelor pot juca un rol semnificativ în furnizarea de produse care sunt nu doar gustoase, ci şi eficiente din punct de vedere al resurselor. Iar consumatorii sunt gata să accepte inovaţiile care aduc îmbunătăţiri modului în care trăim şi mâncăm. Aproape două treimi (62%) dintre consumatori cred că tehnologia va juca un rol important în construirea unui viitor mai sustenabil. În acelaşi timp, o parte dintre consumatori sunt îngrijoraţi de faptul că astfel de alimente inovatoare ar putea să nu fie la fel de naturale ca alimentele proaspete, neprocesate - prin urmare este esenţială găsirea unui echilibru.
"Acest domeniu se dezvoltă destul de rapid şi este dificil de anticipat când şi în ce măsură va avea succes. Însă numai prin efort continuu şi cooperare pentru explorarea oricăror potenţiale oportunităţi vom găsi soluţii la provocările actuale cu care se confruntă sistemul alimentar", a declarat Adolfo Orive, Preşedinte şi CEO Tetra Pak.