Transportatorii cer demiterea şefului Consiliului Concurenţei

George Marinescu
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 15 februarie

Foto arhivă

Foto arhivă

English Version

Operatorii de transport sunt nemulţumiţi de recentele declaraţii ale lui Bogdan Chiriţoiu, care a vorbit despre necesitatea existenţei în domeniul RCA a unui mecanism de referenţiere a costurilor cu reparaţiile autovehiculelor Preşedintele Consiliului Concurenţei a mai sugerat că, în domeniul transportului elevilor, licitaţiile privind atribuirea traseelor, proceduri organizate de consiliile judeţene, ar trebui să prevadă drept principal criteriu preţul pe transport per elev şi nu bonitatea operatorului de transport

Operatorii de transport solicită premierului Marcel Ciolacu să demareze procedura de revocare a lui Bogdan Chiriţoiu din funcţia de preşedinte al Consiliului Concurenţei, în urma declaraţiilor recente ale acestuia cu privire la calcularea tarifelor poliţelor RCA, potrivit unui comunicat de presă emis de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), dar şi cu privire la afirmaţiile oficialului legate de transportul elevilor, potrivit unor surse din cadrul organizaţiilor patronale.

La conferinţa de presă de marţi, 13 februarie 2024, şeful Consiliului Concurenţei a spus referitor la existenţa unei referenţieri a costurilor pentru reparaţia autovehiculelor avariate în accidente de circulaţie: "Ştim cât ar trebui să coste RCA, există referenţiere privind comisionul brokerilor şi altor costuri, dar nu avem o referenţiere privind costul reparaţiilor. Ar trebui găsit un mecanism prin care să se stabilească o referenţiere a acestor costuri la nivel regional, pentru că firmele de asigurări susţin că tariful RCA nu acoperă costul cu lucrările efectuate în service-uri. Iar acest lucru este demonstrat de ceea ce am constatat în piaţă şi anume că multe companii preferă să facă exit din piaţa RCA, iar firmele noi care intră în piaţa asigurărilor oferă alte tipuri de asigurări, mai puţin RCA, ceea ce arată că activitatea respectivă nu este rentabilă, atractivă pentru actorii din piaţă".

Faţă de afirmaţiile lui Bogdan Chiriţoiu, operatorii de transport arată în comunicatul de presă citat: "Companiile multinaţionale vând poliţe RCA cu 250% mai scumpe decât acum 3 ani. Premierul României ar trebui să finalizeze demersul început anul trecut, de schimbare a conducerii Consiliului Concurenţei, pentru însănătoşirea acestei instituţii grav bolnave care, în mod evident susţine activitatea firmelor de asigurări, periclitând-o pe a celor de pe piaţa de reparaţii auto şi transporturi. (...) Aceeaşi instituţie acordă un sprijin vădit firmelor de asigurări care vând RCA: Bogdan Chiritoiu iese public şi solicită Parlamentului plafonarea mascată a preţului la reparaţii - şi, de fapt, distrugerea acestei categorii de servicii. Raportul Consiliului Concurenţei privind piaţa RCA arată că despăgubirile cu manopera de reparaţii din serviceurile auto din România nu depăşesc 5% din sumele colectate din tarifele RCA, iar cheltuielile interne ale asiguratorilor sunt de peste 50% din aceste încasări. Preşedintele Consiliului Concurenţei nu vede nimic în neregulă Plafonarea tarifelor la unităţile de reparaţii auto nu este soluţia scăderii preţului RCA - ceea ce COTAR a explicat, chiar înaintea adoptării acestei false soluţii de către Guvern. Cheltuielile aşa-zis administrative ale companiilor de asigurări sunt de peste 10 ori mai mari decât valoarea însumată a despăgubirilor cu manopera, decontate de firmele de asigurări. Este grav afectată industria auto şi de transport - o industrie care aduce 20% din PIB-ul României, în timp ce piaţa de asigurări este de peste 10 ori mai mică, dar e susţinută de instituţiile româneşti, în detrimentul intereselor statului".

Documentul citat prezintă şi un scurt istoric al intervenţiilor din ultimii ani care ar fi fost făcute de preşedintele Consiliului Concurenţei în favoarea companiilor de asigurări din ţara noastră. Conform datelor prezentate de COTAR, Consiliul Concurenţei a refuzat în mod repetat verificarea modului de funcţionare a pieţei RCA de asigurări din România, până în anul 2015, când transportatorii au organizat primul protest naţional, împortiva creşterii nejustificate a valorii poliţelor RCA.

Operatorii de transport afirmă: "În urma anchetei a reieşit faptul că în perioada octombrie 2012 - noiembrie 2016 societătţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au actţionat concertat pe piaţă, pentru a-şi majora tarifele - în urma discuţiilor purtate în cadrul asociaţiei acestora. (...) Sub ochii Consiliului Concurenţei, piaţa de asigurări RCA a devenit de tip oligopol, iar societăţi precum City Insurance şi Euroins au ajuns să obţină o cotă de piaţă cumulată de peste 75% - în timp ce domnul Chiriţoiu nu a văzut nimic în neregulă. În luna Iulie 2021, toate companiile care vindeau RCA au notificat ASF cu 60 de zile înainte, cu privire la creşterea tarifelor RCA. Două luni mai târziu, în septembrie 2021, ASF retrăgea licenţa de funcţionare firmei City Insurance, iar în aceeaşi lună, toate preţurile RCA sufereau o creştere de peste 40%. Nicio investigaţie din partea Consiliului Concurenţei nu a existat, pe tema înţelegerilor de preţ dintre companiile de asigurări care au scumpit în mod organizat, cu un procent semnificativ, preţul RCA, peste noapte, în timp ce toţi şoferii din România au înţeles ce s-a întâmplat de fapt. Aflăm din raportul ASF că în primele 9 luni ale anului trecut preţul RCA a crescut cu aproximativ 8%. Această creştere a tarifului RCA s-a realizat în timp ce preţurile erau (doar teoretic) plafonate. Consiliul Concurenţei a ales în continuare să nu acţioneze".

Patronatele din transport mai sunt nemulţumite şi de faptul că în aceeaşi conferinţă de presă, Bogdan Chiriţoiu s-a declarat mulţumit că o parte dintre consiliile judeţene au început procedurile publice de atribuire a traseelor pentru operatorii de transport, dar a atras atenţia că ar prefera ca principalul criteriu de atribuire să fie preţul de transport per elev şi nu bonitatea companiei care a mai deservit în trecut traseul respectiv.

Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, a declarat pentru ziarul BURSA: "Suntem convinşi că preşedintele Consiliului Concurenţei s-a gândit la un preţ care să fie suportat de bugetele judeţene, dar considerăm că acest criteriu trebuie să fie cântărit în mod egal şi cu bonitatea companiei, cu modul în care aceasta a deservit traseul respectiv în trecut. Altfel, ne vom trezi că vin companii de care nu a auzit nimeni, care nu au efectuat niciun transport de persoane şi care vor oferi în cadrul procedurii preţuri foarte mici, pe care le vor onora o lună, două - maximum trei luni, după atribuire, după care vor solicita consiliului judeţean majorarea preţului de transport. Şi astfel vor fi eliminate din piaţă companiile care au dovedit în ultimii 20 de ani că îşi desfăşoară activitatea conform legislaţie în vigoare şi că sunt buni contribuabili la bugetul statului, inclusiv la bugetele judeţelor".

Operatorii de transport susţin că, dacă premierul nu va iniţia procedura de demitere a lui Bogdan Chiriţoiu, vor apela la toate formele de protest legale. Conform legislaţiei în vigoare, conducerea Consiliului Concurenţei este numită de către Parlament, singura autoritate care poate verifica activitatea respectivei instituţii publice şi care poate dispune luarea unor măsuri.

În ceea ce priveşte mandatul conducerii Consiliului Concurenţei, legislaţia europeană incidentă în materie şi care trebuie respectată şi de ţara noastră arată că acesta trebuie dus la capăt şi poate înceta doar pentru motive grave. Potrtivit articolului 15 aliniat 9 din Legea Concurenţei 21/1996 modificată şi republicată, mandatul de membru al Plenului Consiliului Concurenţei (n.red. - inclusiv al preşedintelui), încetează prin demisie, la expirarea duratei mandatului, prin deces, prin imposibilitate definitivă de exercitare, constând într-o indisponibilitate mai lungă de 60 de zile consecutive, laa survenirea unei incompatibilităţi, prin revocare în cazul în care nu mai îndeplineşte condiţiile cerute de lege pentru numirea în funcţie sau pentru condamnare, prin hotărâre judecătorească definitivă, pentru săvârşirea unei infracţiuni.

Potrivit aliniatului 10 al aceluiaşi articol, membrii Plenului Consiliului Concurenţei sunt revocabili, de către autoritatea care i-a numit.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb