Mihai Bogza, preşedintele "Bancpost", nu a făcut toată ziua de ieri decât să răspundă telefoanelor ziariştilor. Frauda pe care au suferit-o o parte a clienţilor băncii în perioada Sărbătorilor de Paşte a înălţat la ceruri interesul ziariştilor pentru Bancpost.
Mai mulţi clienţi ai "Bancpost" şi-au găsit cardurile devalizate, iar banca a decis să blocheze cardurile Millenium, tipul de card de pe care se evaporaseră banii. Conducerea "Bancpost" a ajuns la concluzia (de altfel, de bun simţ) că o parte dintre clienţi au fost fraudaţi. Elementul care a atras atenţia a fost numărul mare de tranzacţii cu astfel de carduri, realizate în anumite ţări. Bulgaria a fost una dintre ele.
Prejudiciul estimat ar putea fi egal cu "cel mult 300.000 de euro", a spus preşedintele băncii. O sumă care, în comparaţie cu capitalul social Bancpost de 125 milioane de euro contează cât bâldâbâcul unei broaşte în apa din jurul muntelui Fuji. Însă, bâldâbâcul are darul să tulbure imaginea muntelui Fuji reflectată de oglinda apei. Tot aşa şi frauda.
Preşedintele "Bancpost" este de părere că, în cazul în care mass-media va prezenta în mod corect tranzacţiile suspecte de la "Bancpost", această fraudă va avea consecinţe reduse asupra imaginii băncii. "În caz contrar, vom asista la un posibil impact negativ", a spus preşedintele băncii.
Domnul Mihai Bogza a informat că imediat ce au fost identificate tranzacţiile, conducerea Bancpost a făcut eforturi pentru a diminua disconfortul clienţilor: "Am făcut tot ce depindea de noi pentru a proteja interesul clienţilor.
Am prelungit programul sucursalelor pentru cei care nu-şi mai pot utiliza cardul şi am decis să livrăm salariul în cash angajaţilor care îşi primeau salariul pe card".
Preşedintele băncii ne-a declarat că tranzacţiile suspecte au fost sesizate la scurt timp de la realizarea acestora, în jurul datei de intai mai. Domnia sa a adăugat: "Am restricţionat folosirea cardurilor de tip Millenium la bancomate imediat ce am descoperit retragerile suspecte. Am luat măsuri radicale într-un interval scurt ca să înlăturăm pericolul care avea potenţial să se transforme într-un fenomen de masă".
Domnul Bogza a mai spus că numarul conturilor de pe care s-au făcut tranzacţiile este mult mai mic decât cel al cardurilor care au fost restricţionate: "Numărul cardurilor contaminate este de ordinul zecilor, dar am restricţionat mult mai multe carduri, tocmai pentru a preveni retragerea unor sume în acelaşi mod".
Domnia sa a precizat că numărul cardurilor de debit de tip Millenium emise de "Bancpost" şi aflate în circulaţie în prezent este de aproximativ 600.000.
În următoarea perioadă, "Bancpost" va reemite cardurile care au fost blocate, costul acestora fiind suportat de bancă, a mai spus domnul Bogza.
Totodată, conducerea băncii şi poliţia au demarat două anchete separate pentru investigarea fraudei. Domnul Mihai Bogza a spus: "Poliţia a răspuns cu promptitudine, iar noi am pus la dispoziţie toate informaţiile necesare şi sperăm că vom obţine rezultatul scontat: anihilarea reţelei, care nu a reuşit să prejudicieze banca la scara la care şi-a dorit".
Preşedintele "Bancpost" a refuzat să dea detalii despre felul în care cei care au retras banii au intrat în posesia datelor despre conturile clienţilor.
Reprezentanţii Băncii Millennium au subliniat faptul că nu există o conexiune între produsele şi serviciile băncii şi cardul de debit "Millenium", oferit de către "Bancpost". Ci, este doar o coincidenţă de nume.
Între Bancpost şi Millenium Bank exista deja, înainte de declanşarea acestui scandal, un "gentleman agreement" pentru schimbarea numelui cardurilor Millenium de la Bancpost.
Bancpost - profit net de 9,2 milioane de euro, în primul trimestru
În primele trei luni ale anului 2008, banca a obţinut un profit net de 9,2 milioane de euro şi a acordat credite în valoare de 2,5 miliarde de euro. Depozitele de la clienţii nebancari însumează 1,6 miliarde de euro.