Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR îşi exprimă îngrijorarea cu privire la abordarea firmei de consultanţă Ricardo care realizează studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligaţiei de întoarcere acasă a camioanelor la 8 săptămâni "prin includerea unor date distorsionante legate de transportatorii vestici şi transporturile internaţionale bilaterale care ar putea fi folosite pentru a conduce de fapt la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea Europei de Vest, în dezavantajul transportatorilor rutieri români", conform unui comunicat trimis redacţiei.
Sursa citată reaminteşte că obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni a fost introdusă prin Regulamentul 1055/2020 de modificare a regulilor de acces la profesie şi la piaţa de transport rutier de mărfuri în UE, parte a Pachetului Mobilitate 1 publicat pe 31.07.2020 şi ale cărui prevederi se vor aplica din 21 februarie 2022. La publicarea Pachetului Mobilitate 1 pe 31.07.2020, Comisia Europeană a declarat că regretă faptul că noul set de reguli include elemente precum obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor care nu sunt în concordanţă cu ambiţiile Pactului Ecologic şi nu au făcut parte din propunerile Comisiei adoptate la 31 mai 2017 şi nici nu au făcut obiectul unei evaluări a impactului, precizând că va evalua îndeaproape impactul acestor aspecte şi dacă este necesar, Comisia Europeană îşi va exercita dreptul de a prezenta o propunere legislativă specifică înaintea intrării în vigoare a obligaţiei întoarcerii acasă a camioanelor.
În acest context, CE a desemnat firma Ricardo Energy & Environment să desfăşoare un sondaj al principalelor părţi interesate din toate cele 27 de state membre ale UE, inclusiv operatorii de transport rutier, expeditori de mărfuri şi sindicatele naţionale / sindicatele lucrătorilor. Obiectivul declarat al acestui studiu este de a identifica şi evalua impactul obligaţiei întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni asupra climei şi mediului, asupra congestionării traficului şi asupra pieţei economice şi interne.
UNTRR face apel la Comisia Europeană să se asigure că studiul realizat de firma de consultanţă Ricardo va evalua corect impactul obligaţiei de întoarcere acasă a camioanelor.
Deşi UNTRR a salutat declaraţiile Comisarului de Transport UE şi a promovat activ participarea transportatorilor români la studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligaţiei întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, avertizăm că formularea întrebărilor adresate în cadrul studiului de către firma de consultanţă Ricardo riscă să conducă la concluzii pre-stabilite în conformitate cu abordarea Statelor Europei de Vest. Este foarte probabil ca firma Ricardo, care realizează acest studiu de impact pentru Comisia Europeană, va arăta că obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni este deja o facilitate în situaţia în care din studiu rezultă că acestea se întorc oricum cu o frecvenţă mai ridicată de 6 ori pe an.
Acest aspect va fi posibil prin faptul că respondenţii la chestionar sunt şi din ţările Europei de Vest - ale căror firme nu sunt afectate de această obligaţie, precum şi prin faptul că firma Ricardo include în analiză şi camioanele care operează transport rutier internaţional bilateral, în condiţiile în care prin definiţie, acestea se întorc acasă după fiecare cursă, deci nu ar trebui să fie subiectul acestui studiu de impact, se arată în cimunicat.
"Considerăm că numărul de camioane implicate în transportul bilateral (care, prin definiţie, se întorc în mod regulat acasă după fiecare cursă) nu este relevant pentru acest studiu care vizează evaluarea impactului obligaţiei de întoarcere regulată a vehiculului în statul membru de stabilire. În consecinţă, considerăm că acest studiu ar trebui să se concentreze asupra vehiculelor care sunt utilizate numai pentru transportul internaţional cross-trade şi cabotaj şi nu amestecate cu transportul internaţional bilateral. În acest sens, precizăm că transportul internaţional bilateral este, de asemenea, exclus din noile reguli de detaşare introduse de Pachetul Mobilitate 1. UNTRR a solicitat consultantului CE să nu amestece transportul internaţional bilateral cu transportul internaţional cross-trade, pentru că în acest caz întregul studiu CE devine irelevant. Întoarcerea acasă a vehiculului nu se aplică transportului bilateral - deoarece aceste vehicule merg şi se întorc la fiecare cursă.
Este evident că obligaţia întoarcerii regulate a vehiculului în statul membru de stabilire nu afectează camioanele din vestul UE şi transportatorii rutieri din vestul UE, cu toate că aceştia sunt incluşi în studiul de impact al Comisiei Europene. Reamintim că obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor a fost introdusă în noua legislaţie europeană din domeniul transporturilor rutiere sub presiunea Statelor Europei de Vest, deşi nu a fost propusă de Comisia Europeană şi nu a fost fundamentată pe o analiză de impact fapt evidenţiat şi de Comisarul de Transport UE. Estul UE şi ţările periferice precum România sunt cele mai afectate de noua obligaţie de întoarcere regulată a vehiculului în statul membru de stabilire. UNTRR a semnalat în numeroase rânduri instituţiilor europene faptul că deşi noile reguli aduse prin Pachetul Mobilitate 1, precum întoarcerea acasă a camioanelor se vor aplica teoretic în condiţii egale tuturor Statelor Membre, în realitate impactul acestora este semnificativ diferit. Operatorii de transport români şi estici vor fi cei mai afectaţi, întrucât propunerile din Pachetul Mobilitate 1 duc la imposibilitatea de a efectua transport rutier internaţional în Europa de Vest de către companiile din Europa de Est. În consecinţă, considerăm că studiul CE ar trebui să se concentreze asupra evaluării impactului obligaţiei de întoarcere regulată acasă a camioanelor pentru transportatorii rutieri din estul UE şi ţările periferice, pentru a fi relevant şi a nu conduce în mod eronat la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea Europei de Vest. Impactul obligaţiei de întoarcere regulată acasă a vehiculului este semnificativ pentru transportatorii rutieri români şi pentru economia României", arată sursa citată.
Conform Studiului KPMG - Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă solicitat de UNTRR, întoarcerea obligatorie acasă a celor 60.650 de camioane româneşti implicate în transport internaţional cross-trade şi cabotaj va duce la curse goale de 9.800 km / camion / an şi, în consecinţă, la costuri suplimentare semnificative pentru companiile româneşti, generând pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro. Aceste pierderi de venituri şi creşteri ale costurilor vor determina mulţi dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-şi întrerupă activitatea, fie să îşi mute operaţiunile în alte State Membre, estimându-se că veniturile din transportul rutier internaţional de marfă din România vor scădea cu 4,5 miliarde euro, ceea ce reprezintă o diminuare de 1,4% a produsului intern brut naţional. Pe de altă parte, emisiile suplimentare de CO2 estimate ca urmare a curselor goale se ridică la aproximativ 456 886 t, ceea ce reprezintă o creştere cu 7,7% a emisiilor totale de CO2 provenite din transportul rutier cu camioane şi autobuze.
UNTRR a contestat la Curtea Generală a Uniunii Europene prevederile discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, care restricţionează grav activitatea transportatorilor români în UE, solicitând CJUE anularea prevederilor Regulamentului 1055/2020 privind obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni.