Vicepremierul Sorin Grindeanu, ministru al Transporturilor şi Infrastructurii, a declarat, ieri, că vom putea să mergem cu metroul la aeroportul Henri Coandă, din Otopeni, în anul 2026.
"Termenul limită pentru metroul către aeroportul Otopeni este anul 2026. Timp de un an, acest proiect care avea finanţare japoneză a fost stopat de către un fost ministru al Transporturilor (n.red. - Cătălin Drulă) neconsiderând că e un proiect important pentru bucureşteni. Aproape l-a anulat. El a oprit proiectul. Anul trecut mi-am cerut scuze ambasadorului Japoniei. În 2-3 săptămâni cred că cei de la metrou vor putea anunţa câştigătorii licitaţiei pentru acest proiect. Japonezii sunt extrem de serioşi din acest punct de vedere. Sunt două tronsoane - unul care vine până la Mall Băneasa şi al doilea spre aeroport. Primul tronson este deja în lucru. În PNRR, s-a trecut un proiect care nu era matur, finanţare pe Magistrala 4. Eu am transmis colegilor din guvern dorinţa noastră de a muta această finanţare de pe Magistrala 4 din PNRR şi să fie pe Magistrala 6 unde deja e dat câştigătorul şi lucrările au început deja, pentru că riscăm ca acest M4, repet proiect nematur, să nu putem să îl finalizăm până în 2026. Nu au fost autorizate PUZ-urile, autorizaţiile, totul este în fază birocratică. Eu cred că vom convinge Comisia Europeană să facem această schimbare între M4 şi M6 (magistrala spre Aeroportul Otopeni), urmând ca M4 să rămână pe viitorul program operaţional pe transporturi. Termenul limită este 2026. Am putea să mergem cu metroul până la Aeroport în 2026? Da", a declarat Sorin Grindeanu, la Digi 24.
Menţionăm că fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, a prezentat în 2021 un studiu semnat de experţi de la Banca Europeană de Investiţii, în care erau menţionate mai multe probleme pentru lotul 2 al magistralei, între Aeroportul Băneasa şi Otopeni. Principala carenţă o reprezenta rata foarte scăzută, de 0,17% de rentabilitate economică a proiectului, mult sub pragul necesar de 5%, care ar fi făcut din acest lot unul fezabil. O altă problemă semnalată de Memorandumul BEI Passa este densitatea redusă a populaţiei şi a locurilor de muncă de-a lungul traseului viitoarei magistrale M6, după staţia Tokyo (proiectată să fie construită în zona mall-ului Băneasa), ceea ce ar duce la un număr relativ redus de călători. De asemenea, construcţia unui metrou subteran ar aduce costuri mari de investiţie. Alte riscuri sesizate în raportul respectiv sunt cele legate de faptul că ruta ar putea canibaliza traficul liniei de tren de la Aeroport, inaugurată cu ocazia Euro 2021, şi care face legătura cu Gara de Nord, dar şi că planul pentru lotul 2 al Magistralei M6 se opreşte la terminalul vechi al aeroportului, în contextul în care Aeroportul va avea în viitorul apropiat un nou terminal. Japonezii de la PADECO, consultanţii Metrorex pentru Magistrala M6, au criticat raportul BEI-PASSA. Niponii susţin că raportul nu ar fi trebuit să facă referire doar la tronsonul 2 Tokyo-aeroport, ci la întreg proiectul, şi că nu a luat în considerare 13 anexe oficiale care au fost elaborate în perioada 2018-2019 şi aprobate de Comisia Europeană. De asemenea, PADECO susţine că raportul forţează în mod nejustificat şi eronat o diminuare a traficului estimat cu 20% şi o creştere a costului de investiţie cu 30%, astfel încât proiectul ar deveni nerentabil.
În ciuda controverselor, proiectul a primit undă verde la Ministerul Transporturilor şi se pare că va fi realizat până în 2026 aşa cum afirmă vicepremierul Sorin Grindeanu.