Politicienii s-au "amestecat" foarte mult în legea taximetriei, este de părere Viorel Radu, preşedintele Asociaţiei pentru Drepturile Taximetriştilor Independenţi (ADTI), care ne-a spus că proiectul legislativ retras la începutul anului de pe ordinea de zi a Parlamentului a fost amânat pentru toamnă.
Domnia sa ne-a precizat: "Din plenul Parlamentului a fost întors (n.r. proiectul de lege). Ne-am întâlnit toţi membrii comisiei în 18 iunie şi a fost amânat până în toamnă, pentru discuţii. În acea comisie sunt primite nişte organizaţii patronale care reprezintă interesul lor personal. Acest proiect este susţinut foarte puternic de anumiţi politicieni, pentru acoperirea ilegalităţilor făcute odată cu acordarea autorizaţiilor de taximetrie în judeţul Ilfov peste limită. Au fost acordate mii de autorizaţii în Ilfov, în acelaşi timp în care, în Bucureşti, de la 4.400 de taximetrişti independenţi au mai rămas circa 3.200. Primăria a retras anumite autorizaţii pentru unii taximetrişti independenţi care nu au putut dovedi că nu au datorii. Dacă o companie cu datorii poate intra în insolvenţă, este foarte greu pentru persoanele fizice autorizate să rămână cu acele datorii pe care nu le mai poate achita şi care adună dobânzi în fiecare zi. Taximetriştii independenţi sunt disperaţi".
Viorel Radu ne-a spus că, după ce, la începutul anului trecut, se discuta de operarea pe teritoriul Capitalei doar a unei părţi din taxiurile înregistrate în Ilfov, cu acordul bilateral între Primăria Municipiului Bucureşti şi primăriile locale, între timp, au fost înfiinţate noi firme de taxi, fiind eliberate, până la începutul lunii octombrie 2012, circa 1.000 de autorizaţii de funcţionare. În proiectul de lege este solicitată aprobarea unui număr de 1.600 de taxiuri din Ilfov care să opereze în Capitală.
ADTI subliniază că "aceste taxiuri clonate sunt taxiuri autorizate de primăriile din judeţul Ilfov şi cei care călătoresc cu astfel de taxiuri se află în pericol (...) Niciun primar nu îşi asumă responsabilitatea pentru escrocheriile pe care le practică unii dintre taximetriştii ilfoveni, cetăţenii bucureşteni. (...) Direcţia Generală de inspecţie şi Control a Primăriei Bucureşti nu are competenţe pentru a controla ceea ce au autorizat primarii din Ilfov, nici măcar poliţia. Cetăţenii nemulţumiţi de prestarea serviciului de taximetrie se adresează primăriei, iar primăria ridică neputincioasă din umeri, că nu are competenţe să sancţioneze în vreun fel abuzurile taximetriştior ilfoveni. În materie de taximetrie, Ilfovul este mai tare decât orice altă localitate din această ţară, deşi are numai doi senatori şi cinci deputaţi".
Proiectul legislativ pentru modificarea Legii care reglementează domeniul taximetriei mai subliniază, printre altele, că nivelul tarifului de distanţă, care va fi stabilit de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, va fi unic pentru toate companiile de taxi, urmând să fie diferenţiat pe categorii de autoturisme, în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului. De asemenea, tariful de pornire va fi egal cu dublul tarifului de distanţă, în prezent acestea două fiind egale.
Municipalitatea are o serie de amendamente la acest proiect, Primarul Capitalei Sorin Oprescu interzicând taxiurilor din Ilfov să mai opereze în Bucureşti.
Primăria Municipiului Bucureşti nu este de acord cu propunerea potrivit căreia un număr de taxiuri din judeţul Ilfov să opereze permanent în Capitală.
În luna februarie, Sorin Oprescu a declarat: "Mă refer, concret, la un număr de 1.600 de taxiuri din Ilfov. Era un abuz din partea organului legislativ, care interfera cu autoritatea locală într-o problemă care ţine exclusiv de decizia administrativă locsală. Mai mult decât atât, din cauza acestei prevederi se putea realiza o concurenţă neloială celor care îşi desfăşoară activitatea în localitatea în care sunt autorizaţi. În momentul de faţă, în Bucureşti sunt circa 8.500 de autorizaţii valabile. Din anul 2010, Primăria Capitalei nu a mai eliberat nicio autorizaţie de taxi, respectând prevederile legale, care condiţionează eliberarea de autorizaţii în funcţie de numărul de locuitori: patru autorizaţii de taxi la o mie de locuitori. Există un număr mare de bucureşteni, care, acum, pe perioada de criză, neavând altă sursă de venit, îşi doresc să presteze activitatea de taximetrie. Şi când spun asta mă refer la persoane deţinătoare de atestate. Şi eu nu pot să-i ajut, pentru că respect prevederile legii. Şi cum s-ar fi uitat oamenii ăştia la mine, dacă eu nu mă opuneam modificării greşite a Legii taximetriei, care mă obligă pe mine, Primarul General al Municipiului Bucureşti, să autorizez taximetriştii din Ilfov să vină să lucreze în Bucureşti?"
În aceste condiţii, una dintre propunerile Primăriei Municipiului Bucureşti pentru modificarea legislaţiei din domeniul taximetriei prevede interzicerea autoturismelor să efectueze transport public de persoane, în regim de taxi, sau să staţioneze în vederea efectuării unor astfel de transporturi în interiorul unei localităţi, alta decât localitatea de autorizare.
În cazul nerespectării prevederii sunt prevăzute sancţiuni de la 1.000 la 5.000 de lei, la care se adaugă măsura complementară de suspendare a dreptului de utilizare a autoturismului pe o perioadă de şase luni.
Potrivit lui Sorin Oprescu, în prezent, siguranţa şi calitatea transportului de taxi sunt grav afectate.
"Situaţia pe care v-o semnalez este generatoare de evaziune fiscală de proporţii, corupţie, spălare de bani, abuzuri în detrimentul interesului public şi al societăţii", opinează domnia sa, subliniind că doar câteva dintre propunerile pe care Municipalitatea le-a avut la proiectul legislativ au fost luate în considerare.
"Au fost menţinute doar amendamentele care nu deranjau anumite grupuri de interese. Însă problemele reale semnalate de noi, cele care afectează grav buna desfăşurare a activităţii de taxi în Bucureşti, iar unele chiar legalitatea acestei activităţi, au fost excluse din prevederile noului proiect. Ba mai mult, s-a încercat legalizarea unor abuzuri. Permanent i-am informat pe parlamentarii vechii legislaturi despre aceste nereguli, însă fără rezultat".
Proiectul legislativ din domeniu a creat deja haos pe piaţa taximetriei din Capitală. Sunt companii de taxi care deja au ridicat tariful şi care şi-au pierdut atât clienţii, cât şi angajaţii, celelalte firme din domeniu neavând curajul să majoreze tariful de teamă să nu-şi piardă clienţii, după cum ne-au spus surse din piaţa de profil.