ACUE nu este de acord cu schimbările legislative fără analiza efectelor asupra pieţei de energie

Companii #Energie / 8 decembrie 2015

ACUE nu este de acord cu schimbările legislative fără analiza efectelor asupra pieţei de energie

ANRE: "Aprobarea proiectului de Ordin reprezintă o clarificare în Metodologie care permite aplicarea prevederilor în acord cu tipul de reglementare «Price-Cap»"

Membrii Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE) îşi exprimă surprinderea şi, totodată, îngrijorarea faţă de decizia Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) de a schimba, "din nou, intempestiv", legislaţia secundară în timpul perioadei de reglementare, fără o "consultare prealabilă corespunzătoare" cu operatorii şi fără analiza tuturor efectelor asupra pieţei de energie şi, implicit, a consumatorilor.

ACUE transmite, printr-un comunicat remis redacţiei, că "după un an de la reducerea neaşteptată" a ratei reglementate a rentabilităţii companiilor de distribuţie a energiei electrice - care are un impact semnificativ în activitatea operatorilor, ANRE a supus dezbaterii publice, în regim de urgenţă, un proiect de ordin privind modificarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobate prin Ordinul ANRE nr.72/2013, cu modificările ulterioare.

Distribuitorii de energie consideră că, la fel ca şi ordinul prin care a fost redusă rata reglementată a rentabilităţii anul trecut, nici acest document nu a fost supus dezbaterii publice conform termenelor legale şi nici nu este însoţit de un studiu de impact.

"Potrivit normelor în vigoare, tarifele de distribuţie pot varia de la un an la altul, în termeni reali, cu cel mult 10% pentru fiecare dintre tarifele specifice de distribuţie şi cu 7% pentru tariful mediu ponderat", explică membrii Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie.

Ordinul ANRE, aprobat ieri, precizează că limitarea impusă variaţiei tarifelor de distribuţie de la un an la altul se referă doar la creşterea acestor tarife, conform sursei.

"Astfel, reglementatorul vrea să elimine din legislaţie plafonul cu care poate diminua anual tarifele de distribuţie, în condiţiile în care a anunţat deja că intenţionează să reducă tarifele de distribuţie cu procente între 5 şi 16% pentru anul viitor, dar păstrează pragul privind majorările, în scopul protejării utilizatorilor reţelelor. În plus, aceste procente anunţate public de catre ANRE sunt stabilite netransparent, fără consultarea operatorilor de distribuţie, ale căror calcule diferă de cele ale reglementatorului", au scris reprezentanţii distribuitorilor de energie.

Membrii ACUE consideră că o astfel de modificare bruscă a reglementărilor va afecta semnificativ activitatea operatorilor de distribuţie, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul reducerii ratei reglementate a rentabilităţii, iar o nouă diminuare a tarifelor din domeniu va avea un impact important asupra programelor de investiţii în reţele, planificate pentru anii următori.

ACUE atrage atenţia că, prin modul în care a promovat această modificare, ANRE nu a respectat principiile programului de măsuri "Better Regulation" adoptat de Comisia Europeană, în scopul unei mai bune legiferări, prin organizarea unor consultări eficiente şi concrete.

Comunicarea Federaţiei mai notează:

"Federaţia ACUE a cerut insistent, în ultimii ani, asigurarea unui cadru legal stabil şi predictibil astfel încât sectorul energetic să se poată dezvolta durabil şi echilibrat. De asemenea, ACUE a semnalat reglementatorului anumite principii şi recomandări privind modul de elaborare a normelor legale necesare funcţionării pieţei de energie, demers determinat de impredictibilitatea procesului de iniţiere a actelor normative emise de ANRE, de lipsa unei analize prealabile privind impactul asupra pieţei, precum şi de lipsa unor note de fundamentare şi a unor reale consultări publice cu privire la anumite proiecte de reglementări.

ACUE a transmis reglementatorului că este necesară îmbunătăţirea modului în care sunt fundamentate proiectele de acte normative supuse dezbaterii publice, fiind obligatorie parcurgerea prealabilă a unei etape destinate «analizei de impact» a proiectelor de acte normative care, în aplicarea principiului «evaluare înainte de acţiune», să analizeze toate potenţialele consecinţe pe care le va genera implementarea actelor normative pe care ANRE le promovează.

Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie susţine că este necesară publicarea acestor analize de impact şi stabilirea unui termen rezonabil şi suficient în care toate persoanele şi entităţile interesate să poată consulta temeinic aceste studii publicate de reglementator, să poată efectua analizele şi evaluările proprii pentru a avea posibilitatea de a transmite propuneri pertinente, concludente şi utile asupra acestora.

Realizarea tuturor obligaţiilor legale privind transportul şi distribuţia energiei electrice implică prestarea eficientă neîntreruptă şi la un nivel superior de calitate a acestor sevicii, pe baza unor costuri justificate ale operatorilor. De asemenea, protecţia utilizatorilor reţelelor de energie electrică, inclusiv a consumatorilor vulnerabili, nu se face prin tarifele de distribuţie.

Între anii 2008 şi 2014 au fost realizate investiţii semnificative în reţelele de transport şi distribuţie a energiei electrice, în valoare de 9,7 miliarde de lei. Alte 1,9 miliarde de lei au fost investite, în perioada 2008-2013, în reţelele de distribuţie a gazelor naturale în scopul întreţinerii, extinderii şi îmbunătăţirii calităţii acestora.

În ultimii zece ani, companiile de energie electrică şi gaze naturale, membre ale Federaţiei ACUE, au investit în România circa 8,7 miliarde de euro şi au realizat investiţii, în 2015, de aproximativ 600 de milioane de euro, ceea ce dovedeşte angajamentul consensual al acestora faţă de sectorul energetic românesc şi, implicit, faţă de toţi consumatorii de energie din România.

Investiţii semnificative suplimentare sunt, însă, necesare în viitor pentru a îmbunătăţi calitatea reţelei şi a o aduce la nivele similare cu cea existenţa la nivel european".

Explicaţia ANRE

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei explică, într-un referat de aprobare a "Ordinului privind modificarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice", publicat în urmă cu puţin timp pe site-ul instituţiei, că prin aprobarea proiectului de Ordin se introduce o precizare clarificatoare în cadrul Metodologiei, care permite aplicarea prevederilor acesteia în acord cu tipul de reglementare "Price-Cap".

"Totodată, se elimină posibilitatea de a interpreta textul reglementării într-o manieră neconformă cu specificul acestui tip de reglementare, care are în vedere limitarea creşterii tarifelor în scopul protejării consumatorilor şi nu limitarea efectelor de eficientizare obţinute ca urmare a aplicării acestui tip de reglementare care are tocmai acest scop. Apreciem că scăderea tarifelor specifice de distribuţie va avea un impact favorabil pentru utilizatorii clienţi finali, deopotrivă casnici şi noncasnici, de pe teritoriul întregii ţări, contribuind în acest fel la creşterea economică a ţării", consideră ANRE.

Autoritatea enumeră motivele care conduc la emiterea ordinului propus spre aprobare:

"Prin prezentul proiect de Ordin se completează prevederile art. 105 alin. (1) din Metodologie, în sensul precizării faptului că limitarea impusă variaţiei tarifelor de distribuţie de la un an la altul se referă la limitarea creşterii acestor tarife. Menţionăm faptul că Metodologia este o reglementare de tip «Price Cap» şi scopul art. 105 din Metodologie este de a limita eventualele creşteri ale tarifelor de distribuţie în scopul protejării utilizatorilor. În acest sens sunt şi prevederile alin. (3) al art. 105 din Metodologie, care se referă strict la creşterea tarifelor: «În cazul limitării tarifelor conform alin. (1) şi (2), diferenţa de venituri se regularizează în anul/anii următor/următori, în limita plafonului stabilit de creştere a tarifelor.» Prin urmare, completarea propusă prin prezentul Proiect de Ordin este o clarificare a prevederilor Metodologiei. Clarificarea este impusă de interpretarea diferită pe care operatorii de distribuţie concesionari au dat-o prevederilor alin. (1) al art. 105 din Metodologie. Operatorii au solicitat ca scăderea în termeni reali a tarifului mediu ponderat aferent anului 2016 faţă de cel aferent anului 2015 să fie de cel mult 7 % în termeni reali şi scăderea tarifelor specifice de distribuţie pentru fiecare nivel de tensiune să fie de maxim 10 % în termeni reali, invocând prevederile art. 105 alin. (1) din Metodologie. Solicitarea acestora a fost formulată în condiţiile în care tarifele calculate pentru anul 2016 înregistrează scăderi semnificative faţă de anul 2015, scăderi cuprinse între aprox. 7% şi 16%, scăderea medie fiind de aprox. 12% la nivelul întregii ţări. Limitarea scăderii tarifelor la 7% în termeni reali ar permite includerea unei cote prea mici din sumele de bani aferente corecţiilor, iar diferenţele suplimentare de bani deja încasate de operatorii de distribuţie în anul 2015 s-ar amâna pentru a fi luate în considerare la stabilirea tarifelor pentru anii următori. În această situaţie, sumele amânate ar reprezenta, în funcţie de operator, până la 78% din valoarea corecţiilor calculate şi la nivelul întregii ţări aprox. 47 % (255 mil lei sumă totală amânată). Amânarea aplicării în totalitate a scăderii tarifelor presupune în fond ca operatorii să beneficieze în mod nejustificat şi incorect, pentru o perioadă de timp nedefinită, de venituri suplimentare deja încasate în cursul anului 2015, ceea ce considerăm că ar constitui de fapt «prejudicii» pentru utilizatorii clienţi finali şi ar fi un tratament preferenţial pentru operatorii de distribuţie. În acest caz, operatorii de distribuţie concesionari ar înregistra profituri incorect de mari în anul 2 2015, situaţie care s-a petrecut şi în anul 2014. În plus, dacă se menţine această tendinţă, ar rezulta de la an la an sume de bani amânate din ce în ce mai mari, de care operatorii de distribuţie concesionari ar beneficia nemeritat şi incorect şi care ar fi din ce în ce mai dificil de regularizat înainte de finalul perioadei de reglementare 2014-2018. Propunerea de modificare a Metodologiei este în concordanţă cu prevederile art. 76 alin. (1) din Lege, conform cărora tarifele reglementate de distribuţie trebuie să asigure operatorilor de distribuţie concesionari o cotă rezonabilă de profit. În anexă la prezentul referat se prezintă un centralizator conţinând veniturile şi cheltuielile totale, respectiv profiturile obţinute şi marja de profit brut a celor 8 operatori de distribuţie concesionari, conform datelor comunicate ANRE prin rapoartele financiare anuale pentru anul 2014 şi prin machetele de monitorizare lunară pentru primele 8 luni ale anului 2015".

În ceea ce priveşte punerea la dispoziţie a proiectului de Ordin pentru consultare publică, ANRE precizează:

"Prezentul Proiect de Ordin a fost promovat în procedură de urgenţă motivat de faptul că, în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea si funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, tarifele de distribuţie pentru operatorii de distribuţie concesionari se aprobă şi se transmit spre publicare la Monitorul Oficial al României, Partea I, până cel târziu la data de 15 decembrie. Proiectul de Ordin a fost publicat pentru consultare publică pe site-ul ANRE în data de 26.11.2015, cu termen de transmitere a propunerilor şi observaţiilor data de 06.12.2015. De asemenea, ANRE a organizat o şedinţă publică pentru discutarea prezentului Proiect de Ordin în data de 04.12.2015, ora 14, la sediul ANRE, la care au fost invitate să participe toate părţile interesate. Anunţul referitor la această şedinţă a fost postat pe site-ul ANRE în data de 26.11.2015. A fost transmisă operatorilor de distribuţie concesionari scrisoarea nr. 85477/26.11.2015, prin care aceştia au fost informaţi în legătură cu consultarea publică iniţiată de ANRE şi cu întâlnirea organizată la sediul ANRE pe această temă. Proiectul de Ordin însoţit de Nota de prezentare şi motivare au fost supuse spre analiză Consiliului Consultativ al ANRE în data de 03.12.2015. Au fost primite propuneri din partea AFEER şi ACUE, care au fost incluse în Sinteza observaţiilor la proiectul de ordin. La şedinţa publică organizată la sediul ANRE în data de 04.12.2015 au participat reprezentanţi ai Enel România, Electrica S.A., E.ON România, FDEE Electrica Distribuţie Transilvania Sud, FDEE Electrica Distribuţie Muntenia Nord, CEZ Distribuţie şi ai asociaţiilor consumatorilor: INFOCONS şi Federaţia Asociaţiilor de Consumatori. 3 Reprezentanţii Enel România, Electrica S.A., E.ON România, FDEE Electrica Distribuţie Transilvania Sud, FDEE Electrica Distribuţie Muntenia Nord şi CEZ Distribuţie au susţinut faptul că nu contestă calculele efectuate de ANRE, calcule care conduc la scăderi semnificative ale tarifelor aferente anului 2016 faţă de anul 2015. Au precizat însă faptul că propunerea de clarificare este în fapt o modificare a prevederilor Metodologiei, cu care nu sunt de acord deoarece apreciază că este o modificare care nu respectă principiile stabilităţii, predictibilităţii şi previzibilităţii. De asemenea, aceştia au apreciat că este o modificare bruscă, intempestivă, care afectează situaţia financiară a operatorilor de distribuţie în anul 2016. Enel România şi E.ON România a invocat faptul că ANRE a aprobat în anul 2013 Metodologia în forma actuală, având articolul 105 în discuţie modificat faţă de prevederile Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobate prin Ordinul ANRE nr. 39/2007. Metodologia aprobată prin Ordinul ANRE nr. 39/2007 prevedea explicit limitarea creşterii tarifelor de distribuţie. ANRE a precizat faptul că prin aplicarea integrală a corecţiilor calculate se corectează un venit nemeritat al operatorilor de distribuţie, obţinut în anul 2015 ca urmare în principal a creşterii cantităţii de energie electrică distribuite, şi prin urmare se ajustează un profit nemeritat al operatorilor. Reprezentantul Asociaţiei consumatorilor INFOCONS a solicitat să fie avută în vedere pentru operatorii de distribuţie, care acţionează într-un sector reglementat şi nu pe o piaţă liberă, o cotă rezonabilă de profit. De asemenea, acesta a precizat că susţine proiectul de ordin propus şi că a demarat o campanie de strângere de semnături din partea consumatorilor pentru susţinerea acestuia, urmând să transmită către ANRE lista semnăturilor. Observaţiile şi propunerile primite în perioada de consultare publică, împreună cu argumentele care susţin concluzia elaboratorului, au fost incluse în Sinteza observaţiilor la proiectul de ordin. În considerarea celor menţionate, precum şi a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) coroborate cu prevederile art. 30 alin. (1) litera c) şi alin. (2) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, vă supunem spre analiză şi aprobare Ordinul privind modificarea Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 72/2013".

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

06 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9728
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4760
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3165
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8944
Gram de aur (XAU)Gram de aur362.6244

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb