ANALISTUL IONEL BLĂNCULESCU: "Trebuie instituită starea de forţă majoră pentru sistemul nostru medical"

A consemnat ALINA TOMA VEREHA
Ziarul BURSA #Companii #Sănătate / 27 august 2015

"Trebuie instituită starea de forţă majoră pentru sistemul nostru medical"

Exodul masiv al medicilor trebuie oprit urgent, prin creşterea substanţială a salariilor şi investiţiilor în spitale

Codul Fiscal - unul dintre cele mai importante instrumente pentru asigurarea resurselor necesare salvării sistemului sanitar

Reporter: Cum comentaţi decizia Guvernului să majoreze salariile medicilor?

Ionel Blănculescu: Răspunsul la această întrebare nu poate fi decât pozitiv, în sensul încurajării Guvernului să crească masiv salariile medicilor din ţara noastră, dar şi ale personalului auxiliar din spitale, asistente medicale, infirmiere etc, indiferent de momentul fiscal-bugetar în care ne aflăm.

Mai mult, propun, similar clauzelor dintr-un contract comercial, instituirea stării de forţă majoră la nivelul sistemului medical de stat autohton, bazându-mă pe cel puţin două elemente de risc existente, pe care nu le mai regăsim la nicio altă categorie socio-profesională din ţară: exodul medicilor în state europene - peste 15.000, într-o unitate de timp relativ scurtă, aducându-se deja atingere securităţii naţionale; continuarea unei politici foarte agresive de recrutare a medicilor, care se practică sub ochii noştri, fără să fie luată nicio măsură de oprire a unei practici toxice, prin foarte multe evenimente organizate pe teritoriul ţării noastre de către reprezentanţii spitalelor din diverse state occidentale dezvoltate. Astfel, alte state realizează o economie de cel puţin 150.000 euro pe medic, bani aferenţi procesului de şcolarizare şi formare.

Are loc, aşadar, un veritabil proces naţional de ademenire, spre aşa zise zone mult mai favorabile, a medicilor, cu preţuri însă destul de mari, plătite de aceştia, pe care ei le cunosc, când departe de ţară, statutul de emigrant îţi atârnă de gât în orice împrejurare care implică incidente neplăcute, în special cu cetăţeni români, aflaţi vremelnic pe teritoriile respectivelor ţări, din varii motive, care se reflectă de fiecare dată prin diverse poziţii neconforme, luate asupra celor care-şi desfăşoară activitatea în mod onest, în spitalele acelor ţări, cetăţeni români, medici, asistente medicale sau infirmiere.

Dacă facem un scurt calcul, atunci observăm că ţara noastră a fost deja afectată la un nivel de pierderi cuprins între 2 şi 3 miliarde euro, pierderea urmând să se adâncească dacă nu se instituie o astfel de stare de forţă majoră.

Ce-ar presupune o asemenea stare: concentrare în totalitate, timp de şase luni, pe sectorul medical, în condiţii de solidaritate din partea celorlalte categorii de salariaţi bugetari, prin creşteri salariale majore şi îmbunătăţirea condiţiilor de lucru în cele peste 430 de spitale de stat, astfel încât să poată fi pe de-o parte oprit exodul medicilor şi pe de altă parte să înceapă procesul destul de posibil şi probabil de readucere, într-un număr cât mai mare, a medicilor deja plecaţi din ţară.

Îmbunătăţirea condiţiilor de lucru în spitale se poate realiza prin îndreptarea unui mix de resurse financiare, bugetare, fonduri europene, împrumuturi, în termenul specificat de şase luni, folosindu-se expertiza internaţională în această privinţă.

Apreciez că efortul financiar s-ar situa la un nivel cuprins între 200 şi 500 milioane de euro.

Reporter: Dar majorarea acordată medicilor nu va deschide "cutia Pandorei", astfel încât şi alţi bugetari să solicite în stradă creşteri salariale?

Ionel Blănculescu: Cu siguranţă s-a şi deschis. Însă, prin aplicarea metodei pe care am expus-o privind forţa majoră, "cutia Pandorei" se va închide la loc, cel puţin pentru perioada vizată de şase luni, impunându-se solidaritate cu un sector care, prin deteriorarea lui, ameninţă deja fiinţa naţională, în structura acesteia.

Cred că toţi cei vizaţi de această solidaritate sunt responsabili şi conştienţi de momentul dramatic în care se află sistemul medical de stat autohton.

Reporter: Cum poate fi reformat sistemul nostru sanitar?

Ionel Blănculescu: Pentru a vă răspunde la această întrebare, mă voi întoarce în anul 2003, când, printr-o întâmplare, deja fiind ministru delegat cu coordonarea activităţilor de control, în special cele legate de resursele financiare ale sistemului de sănătate, am devenit, pentru o perioadă relativ scurtă de timp, şi Ministru al Sănătăţii.

Am introdus, la acel moment, cel mai performant şi complet model de reformare a sistemului sanitar din ţară, cu un program de restructurare pe baze corporatiste, model apreciat unanim de întreg corpul specializat de personal medical, aprobat de către Guvernul de atunci sub formă de proiect de lege, dar retras de succesorul meu din nu se ştie ce motive.

O parte a acestui program am putut s-o implementez. Am introdus învăţământul medical la ASE, pentru pregătirea viitorilor manageri şi economişti, care vor intra în sistemul sanitar. Am înfiinţat Agenţia Naţională de Transplant, idee şi iniţiativă proprie, care urma să asigure infrastructura necesară elementului de forţă din programul de reformare şi anume introducerea în ţara noastră, pentru prima dată, a unui concept, care ar fi făcut ca astăzi sistemul nostru medical să fie cu mult peste cel al Turciei, pe care-l considerăm de referinţă, şi anume "industria medicală în alb". Acest concept aparţine celebrului medic român, specializat în chirurgie cardiovasculară, Profesorul Ioan Pop de Popa, preluat din practica domniei sale în SUA, pentru această contribuţie mulţumindu-i în numele naţiunii noastre.

Conceptul constă în transformarea principalelor spitale din ţară, situate în special în marile oraşe universitare, în veritabile platforme medicale, de chirurgie, transplant şi diverse intervenţii majore asupra sănătăţii omului, dar şi în transformarea în centre de profit a multor facilităţi medicale de tratament existente.

Acesta a fost motivul pentru care am iniţiat crearea Agenţiei Naţionale de Transplant, ca să existe o formulă profesionistă de gestionare a acestui domeniu sensibil, care până la acel moment se regăsea numai în rubricile de mică publicitate ale ziarelor.

Conform conceptului, veniturile obţinute de medici, în special chirurgi, care ar fi operat şi tratat pacienţi din întreaga lume, pe modelul de succes de astăzi din stomatologia românescă, ar fi urmat să fie împărţite între medici, spitale şi stat, un medic chirurg urmând să aibă venituri cuprinse între 5.000-10.000 euro pe lună.

Aceştia puteau practica un nivel de tarifare de 30% din nivelul occidental, astfel încât România ar fi atras pacienţi din întreaga lume, domeniul fiind extrem de apreciat, ca urmare a unui sistem de învăţământ medical, de asemenea, foarte bine cotat pe plan mondial. Şi nu este singurul exemplu. Am constatat, în delegaţiile mele de afaceri în anul 2007 din Emiratele Arabe Unite şi Qatar, că sistemul românesc de pregătire în domeniul petrol şi gaze, mai precis Universitatea de Petrol şi Gaze din Ploieşti, este considerat Harvardul în materie, deci numărul 1 mondial, ceea ce desigur, la acel moment, s-a constituit într-un prilej de reală mândrie naţională.

Am fost primul oficial din ţară, în acel an 2003, care am propus scoaterea medicilor şi personalului medical din categoria bugetarilor, având în vedere că ne aflăm într-o situaţie incorectă, medicii fiind de fapt prestatori de servicii medicale şi nicidecum bugetari sau funcţionari publici. Dacă reforma nu ar fi fost brusc şi nemilos oprită, astăzi sistemul nostru medical ar fi fost cu totul altul, aliniat la sistemele referinţă pentru România, respectiv cele din Austria, Turcia sau Germania.

Reporter: Cum comentaţi intenţia Guvernului de a impozita şpaga primită de medici, care a fost prost primită în sistemul sanitar? Sindicatele din sănătate au fost de acord cu Guvernul.

Ionel Blănculescu: Cu siguranţă, iniţiativa trădează, într-un fel, empatia pe care Guvernul o resimte faţă de modul în care corpul medical traversează o perioadă mai grea din existenţa sa. În afara faptului că într-adevăr, o astfel de soluţie emoţională nu se poate transforma şi într-o soluţie raţională, nu cred că sistemul sanitar ar trebui să continue să o înfiereze, ci pur şi simplu să o considere un gest şi atât, fără intenţia de a jigni categoria socio-profesională formată din specialiştii în domeniul medical, de un anumit fel de solidaritate, desigur neacceptat de restul societăţii, nici chiar de potenţialii beneficiari.

Momentul trebuie depăşit. Disputele nu fac bine nimănui, iar subiectul reprezintă, până la urmă, un gen de intimitate jenantă din viaţa noastră, a societăţii româneşti, în care ne-am complăcut cu toţii, o practică veche, de multe zeci de ani, moştenită din regimul trecut şi perpetuată, iată, până în zilele noastre, care a permis, ce-i drept, şi trebuie să o spunem, pentru a respecta adevărul istoric, supravieţuirea sistemului nostru de sănătate.

Cu siguranţă, soluţia reală o reprezintă recompensarea prin venituri de natură salarială a activităţii corpului medical.

Reporter: Cum credeţi că poate susţine bugetul majorările salariale din sistemul sanitar după ce a majorat salariile demnitarilor?

Ionel Blănculescu: Majorarea salariilor înalţilor demnitari, care conduc România, reprezintă o aliniere la nivelul de decenţă europeană, efortul financiar fiind neglijabil, raportat la nivelul veniturilor statului. Modul în care bugetul va susţine majorările salariale, inclusiv pentru sistemul medical, este problema Guvernului, nu a noastră. După cum am mai spus, în cadrul situaţiei speciale în care sistemul medical de stat se află, adică în pragul dezastrului, orice trebuie făcut pentru salvarea lui, acum şi nu altădată şi indiferent de preţ.

Reporter: Mai poate fi aplicat noul Cod Fiscal în aceste condiţii?

Ionel Blănculescu: Cu siguranţă, Codul Fiscal poate fi aplicat şi în aceste condiţii. Mai mult, va fi unul dintre cele mai importante instrumente ale Guvernului în a asigura resursele financiare necesare reformării şi salvării sistemului sanitar. De asemenea, ANAF va deveni vârf de lance în această operaţiune, rezerva de resurse financiare, din evaziune şi fraudă fiscală fiind imensă, în special în spectrul aşa zişilor mari contribuabili la bugetul de stat, asupra cărora se îndreaptă, şi pe bună dreptate, din ce în ce mai mult, atenţia acestei instituţii fiscale de forţă.

Nu degeaba reformarea ANAF, planificată pentru următoarele şase luni, cu asistenţă externă, cu accent pe acomodarea instituţiei în lupta cu evaziunea fiscală la nivel înalt, adică la nivelul celor ce produc cifre de afaceri de sute şi miliarde de euro, însă cu contribuţii infime la bugetul statului, din profitul realizat, care se folosesc de cunoscuta metodă a preţurilor de transfer, pentru a-şi exporta din România adevăratele profituri realizate, profituri gigant.

Şi în acest domeniu funcţionează o lege economică, cunoscută ca legea 20/80, adică 20% dintre firmele din România, respectiv marile companii produc sau ar trebui să producă 80% din veniturile la bugetul statului. Şi pe aceasta au încălcat-o, făcând ca aceia care produc cele mai mari profituri, ce-ar putea fi repartizate şi pentru normalizarea sistemului medical de stat, să înregistreze cele mai mici contribuţii la bugetul de stat, adică nu 80%, ci chiar 20%, IMM urile fiind obligate să completeze diferenţa, dând peste cap reguli economice care funcţionează în lumea civilizată de sute de ani.

Sunt convins că Guvernul, împreună cu ANAF, instituţie reorientată în cadrul procesului de reformare spre adevăraţii mari contribuabili la bugetul de stat, vor reuşi să asigure resursele financiare necesare salvării sistemului sanitar de stat românesc, iar după aceea, pe modele particulare, şi a celorlalte sisteme vitale ale societăţii noastre - sistemul de educaţie şi cel de securitate naţională.

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Era si timpul.Nu cum a facut nesimtitul de Basescu cind a fost intrebat ce fac ca ne pleaca medicii din tara"sa plece".El pleaca se trateaza in strainatate iar noi sa murim cu zile.Omul acesta a fost omul excrocilor interni si externi.

    legea PARETO a fost uimitor updatata de romani,

    la 10-90 si incepea procesul 5-95 

    dupa cum scria printre randuri olguta. 

    Avem intreprinderi cu 10% specialsiti si 90% nepotisme;

    in contracte avem 10% efectiv contractul in sine si 90% spaga furturi inclusiv darile catre stat;etc 

    In paralel cu marirea salariilor, Casa de sanatate era obligata sa anunte ca mareste si ea decontarile catre prestatorii de servicii medicale.

    Fara aceasta marire, nu vor exista bani pentru marirea salariilor. 

    Tot respectul pentru domnul Blanculescu. Urmaresc cu mult interes opiniile dumneavoastra !

    Vestita ceata a lui Pitigoi-Ponta cel Vestit in pune barbi pare a se da de ceasul mortii pentru a convinge romanii citi au mai ramas cit de preocupati sunt ei, membrii cetei, de a asigura bunastarea si fericirea concetatenilor pe care-i conduc. Dobitocii cred ca ne vor indobitocii in a ne face a crede ca nu-i totul un foc de paie. Pina acum, in ultimii 25 de ani, se pare ca acesti dobitoci n-au foat constienti ca cei mai buni fii ai poporului roman – medici, ingineri, muncitori, agricultori, milioane de oameni – satui de prestatia jefuitorilor care ne tot conduc, au plecat si pleaca spre a-si gasi implinirea spre alte zari si tari, lasindu-i pe acesti conducatori nemernici sa jefuiasca in pace. Se fac a nu sti ca nu-i vorba doar de medici, ca-i vorba de toti! Au luat-o in gura pe asta cu medicii si o tot tin langa cu ea, doar doar n-om vedea ca la medici incearca sa mareasca salariile cu 25% in timp ce ei si-au marit salariile cu 300%. Pai, cum este posibil asa ceva?! Cum este posibil sa promovezi o grila de salarizare, cum nu exista in tarile civilizate, cu raport intre minim si maxim de 15-20, ca nimeni nu mai stie cit este!

    Pentru acesti porci este normal ca unii, ei, porcii, facind o treaba porceasca sa manince cu 20 de linguri, iar altii, oamenii normali, facind o treaba normala sa manince cu o lingura. Mncati si voi, porcilor, doar cu 5-10 linguri! 

    Asta-i de-a dreptul antologica!: “Am fost primul oficial din ţară, în acel an 2003, care am propus scoaterea medicilor şi personalului medical din categoria bugetarilor, având în vedere că ne aflăm într-o situaţie incorectă, medicii fiind de fapt prestatori de servicii medicale şi nicidecum bugetari sau funcţionari publici. ” Pai bine, mai gamalie, tu insuti zici ca medicii presteaza servicii, ca si ceilati bugetari; chiar daca sunt ele medicale, sunt tot servicii! Sau ceilalti bugetari nu presteaza servicii? 

    Vreti bani, dar prestatiile voastre de tot rahatul, au fost facute doar pentru a jefui tara. Asa ca din p… brinza!

    Toti cei platiti din bugetul de stat sunt bugetari.

    Spaga ar trebui sa fie ilegala pentru toti spagarii, indiferent pentru ce anume o pretind. 

    Daca domnul Blanculescu spune ca trebuie sa facem "acum" nu stiu ce, pai asta trebuie sa facem, sa demaram modificarea culturii poporului roman pentru a deveni putin mai neamt sau mai japonez si peste zeci si zeci de ani de eforturi, inclusiv financiare cu construirea de noi penitenciare, sa ni se para spaga ceva anormal, nu o traditie straveche cu care sa fim intelegatori. Este insa de inteles ca un politruc ca domnul Blanculescu considera ca nu trebuie dusa o lupta atat de inversunata impotriva spagii. 

    De fapt chiar asta este motivul pentru care cica medicii platiti din bugetul de stat nu sunt considerati bugetari.... pentru a nu putea fi pedepsiti daca iau spaga. 

    Probabil ca dansul ar vrea ca nici ceilalti functionari de stat sa nu fie considerati bugetari, ca sa nu fie nici ei pedepsiti pentru aceasta... straveche traditie. 

    Iar in ceea ce priveste salariile personalului medical, se tot abureste poporul roman ca bietii de ei au salariile mici si ca de aia trebuie marite, ba acum si profesorii care muncesc in medie 3 ore pe zi la programul lor de 18 ore pe saptamana si un concediu mult mai lung + perioade de serviciu fara munca sustin ca au salarii prea mici, cand de fapt au un castig orar mult peste cel mediu. Ca sa nu mai zic ca rezultatele muncii acelor profesori este... cum este. 

    Nu fratilor, salariile nu sunt mici, asa in general, pur si simplu, fara date, fara comparatii, fara exemple de salarii, minime, maxime, medii, pe specializari, fara sa se tina cont de toate veniturile salariale nu doar de salariul in sine, fiindca se mai primesc diverse alte adaosuri la salariu. 

    Poporul roman ar trebui sa inteleaga ca am vrut economie de piata, si ca piata muncii da valoarea oamenilor, iar daca vrem profesori si medici mai buni, daca vrem un sistem de invatamant sau medical mai bune, atunci noi ceilalti trebuie sa platim mai bine, si ca nu are nicio importanta daca doctorii sau profesorii sunt platiti mai bine sau mai rau, daca au salarii nu stiu cat de mari sau de mici. Noi trebuie sa concuram acum cu altii din vestul Europei care au mai multi bani. Daca noi nu castigam suficient, ghinion, vorba unui celebru contemporan, putem merge noi in vest sa muncim sa castigam mai bine, sau putem gasi un loc de munca mai bine platit, sau un al doilea job etc. Daca nu putem face nimic din toate astea, atunci deja e o problema politica, fiindca unii ar vrea sa avem in continuare sisteme medicale si de invatamant de slaba calitate, dar ieftine ca sa si le poata permite si ei, in timp ce altii ar vrea niste sisteme mai costisitoare, dar de o calitate vestica. Niciuna dintre aceste doua opinii politice nu este cea "adevarata" sau care ar trebui in mod evident urmata, fiindca nu sunt altceva decat opinii politice in functie de interesul fiecareia dintre parti. Daca vrem insa ca tara noastra sa devina una cu o populatie de calitate ceva mai buna cred ca nu ar trebui sa aratam cu degetul spre partile negative ale celorlalte popoare europene si sa spunem ca nici ei nu sunt perfecti si sa stam linistiti, ci sa incercam sa preluam de la ei partile bune si sa facem o comparatie in ansamblu, fiindca am putea vedea astfel ca suntem totusi un popor de o calitate mai slaba fie si doar pentru tentatia spre furt chiar atunci cand ne permitem sa cumparam ce ne dorim, sau spre traditionala coruptie care nu este doar apanajul bugetarilor. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
Fix la cos
transilvaniainvestments.ro
IBC SOLAR
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Sep. 2024
Euro (EUR)Euro4.9746
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.4657
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3003
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9056
Gram de aur (XAU)Gram de aur368.9924

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
citiesoftomorrow.ro
govnet.ro
energyexpo.ro
thediplomat.ro
roenergy.eu
notorium.ro
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb