Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) intenţionează să-i acţioneze în instanţă pe distribuitorii de autoturisme produse de Volkswagen (VW), după cum ne-a spus Costel Stanciu, preşedintele APC, care a afirmat că lucrează la o cerere de chemare în judecată a partenerilor VW.
Declaraţia domniei sale vine în contextul în care, ieri, producătorul german de autovehicule, a anunţat că va rechema până la 11 milioane de maşini implicate în scandalul emisiilor, ca să se asigure că motoarele acestora respectă standardele referitoare la nivelul noxelor.
Scandalul VW a izbucnit după ce Agenţia americană pentru Protecţia Mediului (EPA) a acuzat compania că a instalat sisteme electronice speciale pe unele autoturisme diesel ca să evite standardele federale din SUA în materie de emisii, expunând cetăţenii americani la gaze poluante.
Preşedintele APC ne-a declarat: "Cu siguranţă ne vom sesiza în cazul Volkswagen, pentru că avem această competenţă. Compania a indus în eroare consumatorii - a făcut o promisiune, s-a încasat o taxă de mediu aferentă promisiunii respective, după care se descoperă că oamenii şi poate că şi statul sunt prejudiciaţi de caracteristicile necorespunzătoare ale produselor.
Noi lucrăm la o cerere de chemare în judecată a distribuitorilor din România - suntem la capitolul cercetare - pentru că, potrivit reglementărilor din ţara noastră, distribuitorii sunt cei care răspund în faţa legii pe teritoriul României.
În prezent, inventariem care sunt distribuitorii şi căutăm argumentele legale, împreună cu juriştii".
Potrivit domnului Stanciu, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) poate să aplice amenzi, în acest caz.
Reprezentanţii Autorităţii ne-au transmis că Volkswagen ar trebui să solicite publicarea cererii de rechemare în service a autoturismelor cu probleme pe site-ul ANPC, adăugând: "Până în momentul de faţă, la ANPC nu a fost înregistrată o astfel de solicitare şi nicio reclamaţie referitoare la situaţia apărută în ultima perioadă, la nivel mondial".
ANPC aşteaptă decizia Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor cu privire la taxa de mediu, şi, în funcţie de aceasta, va analiza dacă drepturile consumatorilor sunt încălcate, ne-au mai spus oficialii ANPC.
Aceştia au precizat: "În cazul în care se dovedeşte faptul că Volkswagen a pus pe piaţă autoturisme prezentate ca având alte caracteristici decât cele reale, ANPC îi poate sancţiona pe distribuitori pentru practici comerciale incorecte cu amenzi de la 20.000 la 100.000 de lei".
Graţiela Gavrilescu, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, consideră drept "anormal" ca un cetăţean care deţine autovehicule Volkswagen să plătească retroactiv vreo sumă de bani dacă se dovedeşte că maşina pe care o a cumpărat-o era echipată cu sisteme care încalcă reglementările Uniunii Europene.
Referitor la înfiinţarea Grupului mixt de lucru care va analiza situaţia Volkswagen pe plan local, ministrul mediului a precizat că, ieri, a fost stabilită componenţa acestuia: "Sunt reprezentanţi de la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, de la Garda Naţională de Mediu şi, dacă o să fie nevoie, o să intre şi un reprezentant de la Administraţia Fondului pentru Mediu. Rămâne să se stabilească şi reprezentanţii Registrului Auto Român (RAR). În perioada următoare, în urma discuţiilor avute deja preliminar chiar la instituţia noastră de către reprezentanţii RAR şi cei Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, şi în urma tuturor documentelor pe care Grupul mixt de lucru le va solicita, vom elabora o procedură de lucru, astfel încât specialiştii să ne propună modul în care să vedem exact câte maşini Volkswagen au intrat în ţară şi să vedem dacă motoarele acestor maşini sunt conforme sau nu".
Comisia Europeană a cerut, joia trecută, tuturor celor 28 de state comunitare să demareze propriile lor investigaţii la nivel naţional cu privire la autoturismele Diesel produse de Volkswagen, ca să poată stabili dacă şi cât de multe vehicule certificate în UE au fost echipate cu sisteme care încalcă reglementările Uniunii Europene.
1. fără titlu
(mesaj trimis de corectul chf în data de 30.09.2015, 11:58)
sariti repede la gatul distribuitorilor auto, pe cand si la banci?
2. Toyota
(mesaj trimis de Cristi C în data de 30.09.2015, 14:47)
A avut nevoie de vreo 2-3 ani să se redreseze după mega-scandalul pe care l-a avut în 2009. În cazul VW, este vorba de fraudă nu de greșeli de proiectare. Nu le va fi prea bine cu 11 mil de recalls (cam atâtea a avut și Toyota timp de 2 ani).
3. fără titlu
(mesaj trimis de Ruman în data de 01.10.2015, 12:42)
De cat timp s-a ivit acest scandal VW si toate institutiile si-au amintit ca romanii consumatori ai produselor au drepturi1 Dar aceiasi romani, ajunsi la capatul puterilor si al rabdarii, reclama de ani de zile, abuzurile practicate de banci; ajung sa aiba o hotarare judecatoreasca pe care banca, cu aceeasi nesimtire cu care a incalcat legi, o ignora! Cand vor intra si bancile din Romania in legalitate? BCR e ultima cu paduchele pe frunte!