Master Planul General de Transport ar putea să fie finalizat la sfârşitul lunii aprilie, dacă va primi aprobarea din partea Comisiei Europene, a declarat, ieri, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, într-o conferinţă susţinută alături de comisarul european pentru dezvoltare regională Corina Creţu.
Ministrul Rus a precizat că instituţia domniei sale a înregistrat progrese în ceea ce priveşte Master Planul de Transport, pe toate tipurile de transport, respectiv rutier, feroviar, naval, aerian şi centrele multimodale.
"În prezent, a fost elaborată lista de proiecte pentru fiecare din aceste linii de transport şi credem că au fost respectate criteriile impuse de Comisia Europeană pentru elaborarea unui astfel de document", a spus Ioan Rus, subliniind că Ministerul Transporturilor (MT) a avut în vedere criterii economice, de mediu şi sociale, astfel încât să genereze un document care să corespundă nevoilor de dezvoltare economică a ţării.
Domnia sa a precizat: "Vom reuşi, probabil, la sfârşitul lunii aprilie, să ne apropiem de aprobarea finală a Master Planului şi atunci vom putea vorbi de strategia de implementare în adevăratul sens al cuvântului, fără ca ea să mai poată să fie modificată de nimeni.
Aşadar, cred că la sfârşitul lunii viitoare vom avea un document, chiar dacă pică Guvernul, ministrul etc. Proiectele nu vor mai fi modificate şi vor merge înainte în structura în care au fost aprobate".
Ministrul Transporturilor a menţionat că Executivul a aprobat o contribuţie suplimentară de la bugetul statului pentru Master Plan, "atât cât ne permitea spaţiul fiscal, respectiv şapte miliarde de euro", pentru implementarea unui număr cât mai mare de proiecte începând din acest an.
• Rus: "Sper să primim cât mai puţine observaţii de la Comisia Europeană"
Master Planul este bazat pe o structură financiară de forma 25% bani europeni, 15-20% cofinanţare de la bugetul statului, restul până la 100% fiind asigurate din credite de la Banca Europeană de Investiţii sau Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, după cum a declarat Ioan Rus, apreciind: "În consecinţă, pe acest mix de strategie financiară, ţinând cont de calendarul aprobării Master Planului General de Transport, mâine şi poimâine (n.r. azi şi mâine) vom avea discuţii la nivel tehnic cu Comisia Europeană la Bruxelles. După aceea, vom primi observaţiile Comisiei, care sper să fie cât mai puţine întrucât specialiştii noştri m-au asigurat că am respectat criteriile impuse de CE, în general. Cred că vom reuşi să parcurgem calendarul de aprobare pentru că structura Master Planului este una rezonabilă, iar acest lucru va permite ca România să fie un mare şantier începând din acest an pe toate tipurile de transport".
Totodată, comisarul european pentru dezvoltare regională, Corina Creţu, susţine că a discutat cu ministrul Ioan Rus despre progresele pe care România le-a înregistrat în aprobarea Master Planului General de Transport.
În opinia domniei sale, Comisia Europeană este foarte interesată de acest document strategic deoarece el reprezintă o precondiţie pentru accesarea fondurilor europene în vederea marilor proiecte de transport în perioada 2014-2020.
Corina Creţu a declarat: "Înainte să pornim la drum, avem nevoie de o hartă care să ne arate traseele pe unde trebuie să mergem. Acest Master Plan nu se referă doar la următorii şapte ani, ci la dezvoltarea României pentru următorii 15-20 de ani. Comisia Europeană apreciază că acest Master Plan este un document detaliat şi acoperă toate tipurile de transport şi de finanţare posibile, fie că este vorba despre bugetul de stat, bugetul instituţiilor europene sau despre împrumuturi de la instituţii financiare internaţionale".
Însă, din punctul de vedere al Comisiei Europene, mai există subiecte care trebuie să fie clarificate în privinţa Master Planului, unele dintre ele extrem de importante, a precizat doamna Creţu, menţionând: "Vorbim despre stabilirea criteriilor după care proiectele vor fi sortate în ordinea priorităţii. Am înţeles că reprezentanţii Ministerului Transporturilor vor avea o discuţie mâine (n.r. azi) la Bruxelles pe această temă. De asemenea, mai trebuie să fie clarificată evaluarea strategică a impactului asupra mediului".
Comisarul european consideră că prioritatea numărul 1 a Master Planului General de Transport trebuie să fie realizarea la timp a proiectelor din cadrul reţelei principale TEN-T, respectiv reţeaua de transport trans-europeană: "În al doilea rând, Comisia se aşteaptă ca Master Planul să identifice proiectele cele mai relevante pentru reţeaua TEN-T extinsă, care, la rândul lor, vor beneficia de susţinerea financiară a Comisiei".
În orice caz, Comisia Europeană va contribui cu 6,8 miliarde de euro, în perioada 2014-2020, la punerea în practică a acestui Master Plan de Transport, a conchis comisarul Corina Creţu.
• Rus: "Trebuie să mizăm mai mult pe transportul feroviar în dauna celui rutier"
Ministrul Ioan Rus a declarat, ieri, că ţara noastră trebuie să mizeze mai mult pe transportul feroviar în dauna celui rutier, pe criterii de siguranţă şi protecţia mediului.
Domnia sa a precizat: "În discuţia cu doamna comisar Creţu, am evocat cum trenul «a omorât» avionul pe ruta Paris-Bruxelles. Nu mai există avion pe această rută pentru că trenul este mult mai rentabil. Avem un document pe care sper să ni-l aprobe Comisia Europeană astfel încât să putem să începem să rezolvăm pas cu pas problemele infrastructurii".
Ministrul Transporturilor a amintit câteva din proiectele de infrastructură care vor începe în acest an. Astfel, Ioan Rus afirmă că, în următoarea lună, ar putea să fie finalizată toată documentaţia pentru realizarea proiectului liniei de metrou între Gara de Nord şi Otopeni. "Este unul dintre proiectele critice pe care le-am identificat în urma discuţiilor publice", a spus domnul Rus, continuând: "Spre exemplu, până vom finaliza Comarnic-Braşov (care va dura patru ani), începem, în acest an, lucrările la Valea Doftanei (pentru două benzi suplimentare de circulaţie), precum şi lucrările la centura Comarnicului şi centura Buşteniului. De asemenea, pe Valea Oltului lucrăm deja să facem a treia bandă".
În sinteză, Master Planul de Transport prevede construcţia a 1.300 kilometri de autostradă, în valoare de 13,7 miliarde euro, 1.825 kilometri de drumuri expres (9,9 miliarde euro), 2.874 kilometri de drumuri TransRegio (1,69 miliarde euro), 343 kilometri de drumuri TransEuro (190 milioane euro), 2.883 kilometri reabilitaţi de cale ferată (10,7 miliarde euro), 1.001 kilometri de linii de cale ferată cu viteze sporite (274,1 milioane euro). Printre altele, sunt prevăzute investiţii şi la porturile Constanţa (865,3 milioane euro), Galaţi (110,7 milioane euro), Drobeta Turnu Severin (20,2 milioane euro) şi aeroporturile Bucureşti-Henri Coandă (668,9 milioane euro), Timişoara (111,5 milioane euro), Cluj-Napoca (131 milioane euro), Iaşi (93,5 milioane euro).
• Ioan Rus: "Sper să nu ajung să caut cu disperare soluţii pentru restructurarea Tarom"
În cadrul conferinţei de ieri de la Ministerul Transporturilor, Ioan Rus a vorbit şi despre problemele cu care se confruntă compania naţională de transport aerian Tarom.
Domnul Rus a declarat: "Dintre cele circa 50 de companii din subordinea Ministerului Transporturilor, avem o singură companie cu probleme mari şi aceea este TAROM. CFR-urile au trecut pe plus, iar toate încep să arate mai bine. La TAROM trebuie să facem AGA şi CA în această săptămână".
Ministrul Transporturilor susţine că a purtat discuţii cu persoanele propuse să ocupe posturile din Consiliul de Administraţie al Tarom şi cu posibilii preşedinţi ai CA, însă a fost refuzat de "primii trei propuşi".
Ioan Rus a continuat: "Caut cu foarte mare atenţie şi sper să nu ajung să caut cu disperare oamenii capabili să restructureze Tarom. Dacă nu reuşesc în această săptămână, voi continua să caut oamenii care să pună în practică programul de restructurare a Tarom".
Ministrul Rus speră ca ţara noastră să urmeze modelul Poloniei, ce a reuşit să restructureze şi să îşi păstreze compania naţională de transport aerian: "Am discutat cu compania care s-a ocupat de restructurarea LOT Polonia. Dintre ţările est-europene, puţine state mai au companii naţionale de transport aerian, iar Polonia a reuşit acest lucru. Am convingerea că şi noi vom reuşi să restructurăm şi să păstrăm TAROM".
• Metrorex a acordat un contract de circa 440 milioane euro, dar Rus nu ştie câştigătorul
Metrorex a atribuit un contract estimat la 440 de milioane de euro pentru achiziţia de trenuri, fără să comunice câştigătorul, iar ministrul Transporturilor Ioan Rus a declarat că nu îl interesează participanţii la licitaţiile organizate de companiile din minister.
"Nu ştiu cine este câştigătorul, nici dacă-s înalţi, nici dacă-s graşi, nici dacă-s slabi", a precizat ministrul Rus într-o conferinţă de presă. Potrivit Mediafax, compania care a câştigat contractul menţionat ar urma să fie anunţată pe SEAP şi Jurnalul Oficial al UE după eventualele contestaţii.
• Ioan Rus: "Privatizarea CFR Marfă va fi încheiată anul viitor"
Privatizarea companiei feroviare de stat CFR Marfă va fi finalizată anul viitor, termenul fiind agreat cu Fondul Monetar Internaţional (FMI), a declarat ministrul Transporturilor, Ioan Rus. "În acordul cu FMI scrie 2016", a precizat domnia sa.