România nu are resurse financiare să achiziţioneze în acest moment avioane F-16, iar Statele Unite ale Americii au propus un proiect regional în care "mai multe state membre NATO, între care, spre exemplu, Bulgaria, Croaţia, poate chiar Ungaria, care are avioanele suedeze în leasing şi se termină leasingul, ar putea să facă un pool de state care să susţină dotarea ţărilor membre NATO din zona răsăriteană a Alianţei cu avioane F16", a declarat preşedintele României.
Traian Băsescu a precizat că ţara noastră s-ar putea angaja într-un astfel de contract doar în baza unei finanţări pe termen lung: "Poziţia exprimată de România, în speţă de mine, a fost: nu avem bani şi nu ne putem angaja într-un astfel de contract decât dacă am găsi o soluţie de finanţare pe termen lung. Adică, în următorii cinci-şase ani, România nu va putea plăti miliarde, ci poate plăti 200 de milioane, maxim 300 de milioane anual. Acesta este mesajul meu. Nu este nicio presiune din partea americană să achiziţionăm avioane F16 neapărat. Avem noi, însă, o obligaţie asumată de când am devenit stat membru NATO, să deţinem un număr de avioane cert - 48 - compatibile cu echipamentele NATO. Că pot fi F16, că pot fi Rafale, că pot fi SAAB sau ştiu eu, important este cum găsim o soluţie de finanţare".
Ambasadorul SUA la Bucureşti, Mark Gitenstein, a declarat că, printre subiectele discutate de preşedintele Băsescu în SUA, s-a numărat şi cel referitor la achiziţionarea de avioane F16. Potrivit domniei sale, există un plan care prevede o înţelegere regională, aparatele cumpărate putând fi unele noi, ceea ce ar ajuta linia de producţie Lockheed Martin. Ambasadorul a spus că la această idee face referire şi prevederea din declaraţia comună cu privire la parteneriatul strategic, potrivit căreia România şi SUA îşi propun să lucreze împreună la o abordare cu caracter regional care să poată ajuta ţările interesate să-şi modernizeze forţele aeriene. "Este un plan care include Croaţia şi Bulgaria (...) Declaraţia se referă la acest lucru", a spus Gitenstein. Domnia sa a explicat că este vorba despre un "efort regional" care ar reduce costul acestor avioane, prin faptul că ajută linia de producţie a companiei Lockheed Martin, dar şi pentru că ar presupune o diminuare a costurilor pentru antrenarea piloţilor.
• Baconschi despre F16: Ambasadorul american trebuie crezut când face afirmaţii publice
Ministrul de Externe, Teodor Baconschi, a declarat că există varianta ca România să cumpere din SUA avioane F16 noi la acelaşi preţ cu cele în uz.
Teodor Baconschi a arătat că modificarea planului de achiziţionare din SUA a avioanelor F16 este un subiect de discuţie bilaterală extrem de important pentru securitatea naţională şi a arătat că amănuntele vor fi mai întâi stabilite la MApN, după care în CSAT.
CSAT a aprobat, în martie 2010, cumpărarea a 24 de avioane F16 în uz. Achiziţionarea avioanelor F16 costă aproximativ 1,3 miliarde dolari, primele aparate, cu o resursă de zbor estimată la încă 10-15 ani, urmând să ajungă în România în 2013. Ministerul Apărării preciza la acel moment că cele 24 de avioane aprobate de CSAT sunt variantă Block 25, revitalizate şi complet echipate, iar pachetul cuprinde asistenţă tehnică pentru o perioadă de 3-5 ani şi pachet de suport logistic, simulatoare de zbor, pregătirea personalului navigant şi tehnic, transportul, adaptarea infrastructurii de la sol, muniţia, armamentul, costuri administrative. În august anul trecut, premierul Emil Boc a declarat, însă, că Executivul nu are bani pentru achiziţionarea avioanelor multirol.
În primăvara acestui an, oficiali bulgari anunţau varianta unei negocieri între România, Bulgaria, Croaţia şi Turcia pentru un program comun de achiziţie de astfel de avioane. Informaţia nu a fost confirmată la Bucureşti, dar nici dezminţită.
•
• Băsescu: Discut cu Guvernul pentru grupuri de lucru privind Parteneriatul cu SUA
Preşedintele Traian Băsescu va discuta, în aceste zile, cu Guvernul în legătură cu crearea unor grupuri de lucru pentru priorităţile din Parteneriatul strategic pentru secolul XXI cu SUA. Preşedintele a spus că partea română trebuie să înţeleagă că americanii nu discută de trei ori despre o afacere: "Stilul balcanic de a face afaceri trebuie dat la o parte în relaţia cu americanii".
1. DE CE F16 si nu Eurofighter?! un produs UE !!
(mesaj trimis de insider în data de 22.09.2011, 22:29)
in plus e net superior fata de F 16. E facut de nemti intr-un consortiu european, la fel ca AIrbus.In plus, noi ne-am integrat in USA sau in UE ?!! Ce vom g\face noi cand UE va demara fortekle de interventie rapida ale UE?? vom lua alte aparate suplimentare care vor ingloda alte costuri??? Ma intreb legumele astea din Parlamentul Romaniei de ce nu spun articulat ca daca este sa facem o investitie/cheltuiala, macar sa o facem integrat ptr UE . Altfel sa nu ne miram ca nu ne agreaza sefii UE, vazand ca noi asiguram locuri de munca americane....