Asigurătorii care emit poliţe de răspundere civilă auto (RCA) vor trebui să aibă un anumit grad de solvabilitate pentru activitatea de asigurări generale şi vor fi obligaţi să menţioneze pe poliţele RCA, comisionul de intermediere, care nu va depăşi 10% din primele încasate pe acest segment.
Aceste prevederi se regăsesc într-un proiect al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) care vizează modificarea şi completarea Normelor privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, puse în aplicare prin Ordinul CSA 14/2011.
Astfel, asigurătorii care emit poliţe RCA vor deţine pentru activitatea de asigurări generale un grad de solvalibilitate, determinat ca raport dintre marja de solvabilitate disponibilă şi marja de solvabilitate minimă, de cel puţin 1,3.
De asemenea, ASF va obliga asigurătorii să menţioneze comisionul de intermediere pe poliţa de asigurare RCA, atât în valoare absolută, cât şi ca procent aplicat primei de asigurare menţionate pe poliţă, fiind inclus, ca valoare, în prima de asigurare totală.
"Nivelul maxim al comisionului acordat de asigurători pentru contractarea asigurării RCA nu va depăşi 10% din valoarea primelor de asigurare încasate. Asigurătorii RCA au obligaţia să prevadă în orice contract de intermediere obligaţia intermediarului de a încasa prima de asigurare aferentă poliţelor RCA integral în contul asigurătorului, sau în cazul plăţilor în numerar, de a vira prima de asigurare încasată integral în contul asigurătorului, cel târziu în ziua următoare datei încasării", se precizează în proiect, citat de Mediafax.
O altă propunere a instituţiei vizează tarifele de primă pentru RCA, care vor fi modificate după minimum 6 luni de la ultima notificare, cu excepţia indexărilor sau a majorărilor pe anumite categorii de riscuri.
"Nerespectarea de către asigurătorii RCA şi de către intermediarii în asigurări a prevederilor articolelor 21 - 23 (prezentate anterior - n.r.) se va sancţiona cu retragerea autorizaţiei de a practica asigurarea obligatorie RCA pentru asigurători şi retragerea autorizaţiei de funcţionare a intermediarilor, conform articolului 39 din Legea 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare şi normelor emise în aplicarea acestei legi", se mai spune în document.
Asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este un contract prin care persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat primesc despăgubiri pentru daunele materiale şi/sau vătămările corporale suferite.
Scopul poliţei este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri pentru daunele suferite, independent de situaţia materială a celui care a produs paguba.
Propunerile ASF survin declaraţiilor preşedintelui instituţiei, Mişu Negriţoiu, care afirma în prima parte a lunii iunie că socităţile de asigurări trebuie să se comporte responsabil şi să nu mai practice preţuri de dumping.
De asemenea, el a spus că problema structurală a pieţei de asigurări o reprezintă costurile de distribuţie şi vânzare, directe şi indirecte, care sunt foarte mari.
"40% dintre aceste costuri, care merg către distribuţie şi vânzare, este mult prea mult. Astfel, industria asigurărilor, pe ansamblu, are mai mari costuri decât venituri, este peste 110%. Pe total, industria are pierderi, care au fost compensate în mare măsură cu infuziile de capital, dar situaţia nu poate merge la infinit. Industria trebuie să redevină rentabilă, ea trebuie să practice metode de vânzare loiale, decente, fundamentate şi să se uite foarte serios la costuri", a afirmat Negriţoiu în data de 12 iunie.
El a adăugat că piaţa locală a asigurărilor nu poate să suporte aceste costuri, care sunt şi "indecente".
"Nu este normal ca discount-urile, deşănţate de altfel, să ajungă la jumătate din prima medie pe RCA, nu este normal ce se întâmplă, nu este o practică comercială sănătoasă, nu este o afacere care să reziste în timp. Există jucători buni pe piaţa RCA care nu pot rezista la agresivitatea practicată de alţi jucători în acest domeniu", a spus preşedintele ASF.
El a arătat, la acea dată, că sunt societăţi în piaţa RCA care practică jocuri piramidale în privinţa lichidităţii, care supravieţuiesc de la o zi la alta cu nişte prime care le acoperă, eventual nişte nevoi temporare, dar care sunt insuficiente.
"Noi nu putem avea clienţi satisfăcuţi, mulţumiţi în privinţa achitării daunelor la acest nivel al preţurilor RCA", a adăugat Negriţoiu.
Preşedintelui ASF a afirmat că instituţia va efectua controale la societăţile care practică asigurări RCA, pentru a verifica modul de constituire a rezervelor tehnice de daune.
"De asemenea, ne gândim să intervenim, eventual, direct pe nivelul costurilor, respectiv la comisioane, la nişte nivele de referinţă în domeniul comisioanelor în cotaţia primelor RCA", a spus preşedintele ASF.
Piaţa de asigurări din România este dependentă de segmentul asigurărilor auto (RCA şi CASCO), care reprezentau 65,12% din totalul primelor subscrise aferente categoriei de asigurări generale în anul 2013. Astfel, subscrierile aferente clasei X de asigurări generale, respectiv poliţe RCA, au consemnat un avans de 15,2%, la 2,46 miliarde de lei.
Anul trecut, piaţa asigurărilor generale şi de viaţă a însumat subscrieri de 8,12 miliarde de lei, în scădere cu 1,6% faţă de 2012. Asigurările generale, care includ poliţele RCA, au atins 6,49 miliarde de lei, cu 0,56% mai mult faţă de 2012.
Primii trei jucători pe segmentul RCA în 2014 au fost Euroins România - 466,31 milioane de lei, Carpatica Asig - 413,81 milioane de lei şi Astra Asigurări - 403,09 milioane de lei.
La finele lunii august 2013, ASF a interzis temporar companiei Euroins să mai încheie contracte RCA. O lună mai târziu, instituţia a ridicat sancţiunea, după ce asigurătorul a corectat unele aspecte care au stat la baza deciziei ASF din 28 august.
ASF a instituit, în februarie, procedura de redresare financiară prin administrare specială a companiei Astra Asigurări şi a numit firma KPMG Advisory ca administrator special.
De asemenea, instituţia a decis, trei luni mai târziu, deschiderea procedurii de redresare financiară pentru Carpatica Asig, conducerea companiei având obligaţia să prezinte un plan de redresare financiară.