Organizaţia non-guvernamentală "Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România" (APCR) reclamă ineficienţa repartitoarelor de căldură pentru apartamente, subliniind faptul că dispozitivele au erori de până la 24%, recunoscute şi de Biroul Român de Metrologie Legală, conform unui comunicat trimis astăzi redacţiei.
Potrivit APCR, erorile sunt produse de factori interni (poziţia senzorilor, caracteristica de transfer etc.) şi externi (corpuri învecinate caloriferului, acoperirea anticorozivă a caloriferului, suprafaţa, numărul şi materialul elemenţilor, curenţii de aer, debitul agentului termic etc.),
ONG-ul califică aceşti factori drept "variabili, imprevizibili, (...) necontrolabili şi cu siguranţă neluaţi în seamă în momentul în care se aplică corecţiile pentru transformarea citirilor repartitorului în cost al încălzirii". Mai mult decât atât, corecţiile aplicate citirilor nu sunt certe, unice şi standardizate, ci "depind de bunul plac al fiecărei firme producătoare în parte".
"Metoda de utilizare a citirilor repartitoarelor nu este metrologică, cum obligatoriu ar trebui să fie, pentru că nu se utilizează citirile directe, ci acestea sunt modificate folosind corecţii ce nu ţin cont de factorii interni şi externi ce influenţează citirea, transformându-se în < unităţi de calcul >. Se consideră in mod injust că < unităţile de calcul > sunt proporţionale cu consumul real, consum pe care trebuie să-l achităm ca fiind < al nostru >", se mai arată în comunicat.
APCR aminteşte că repartitoarele nu sunt supuse controlului metrologic al statului, autorităţile motivând că furnizarea şi facturarea energiei termice pentru încălzire, produsă şi distribuită prin intermediul sistemelor publice centralizate, se fac în mod obligatoriu pe baza măsurării consumurilor prin contoare de energie termică, respectiv cele de branşament. Totodată, între locatarii unui imobil de tip condominiu, repartitoarele de căldură sunt utilizate la repartizarea costurilor, nu la măsurarea consumurilor fiecărui consumator în parte.
Pe de altă parte, ordonanţa 20 din 21 august 1992 privind activitatea de metrologie stipulează că "mijloacele de măsurare şi măsurările care sunt utilizate în domenii de interes public privind sănătatea şi siguranţa populaţiei, ordinea publică, protecţia mediului, protecţia consumatorilor, perceperea taxelor şi impozitelor şi corectitudinea tranzacţiilor comerciale, care afectează direct sau indirect viaţa cetăţenilor, se supun controlului metrologic legal, conform prevederilor prezentei ordonanţe".
Prin Legea 325 din 2006, a serviciului public de alimentare cu energie termică, s-a instituit obligativitatea montării, de către proprietari, a repartitoarelor de costuri. Deşi scopul anunţat era reducerea facturilor, acestea au crescut, transmite APCR.
Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România este o organizaţie nonguvernamentală, apolitică şi nonprofit, înfiinţată pe 10 februarie 1990. Membră a Organizaţiei Europene a Consumatorilor (BEUC), APCR care are ca obiectiv apărarea drepturilor consumatorilor în raporturile cu operatorii economici şi instituţiile statului.
1. Incongruenta
(mesaj trimis de anonim în data de 03.02.2014, 17:17)
1)Repartitoarele-jaf pentru consumatori 2)....furnizarea si facturarea...se fac in mod obligatoriu pe baza masurarii consumurilor prin contoare de energie termica,respectiv cele de bransament.3)Cum determina atunci repartitoarele 'jaful consumatorilor"?