Astăzi Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Franceză în România a prezentat rezultatele celei mai noi ediţii a barometrului de conjunctură economică, studiu pe care CCIFER îl realizează anual în rândul companiilor membre, arată un comunicat remis Redacţiei noastre.
Rezultatele barometrului arată că în 2019, în ciuda instabilităţii politice şi legislative, precum şi a tensiunilor de pe piaţa muncii, toţi factorii externi măsuraţi (percepţia asupra mediului politic, economic, social şi atractivitatea României pentru investitori) înregistrează o creştere faţă de anul trecut.
În timp ce factorii interni ca cifra de afaceri sau rentabilitatea companiilor înregistrează o uşoară scădere, moralul antreprenorilor din mediul franco-român şi angajamentul acestora în zona de investiţii rămân puternice. La întrebarea "Cum găsiţi astăzi condiţiile generale pentru a face afaceri în România?" 37% dintre răspunsuri sunt favorabile şi 44% neutre.
François Coste, Preşedinte CCIFER, a declarat: "În medie, creşterea cu 10% faţă de 2018 a mediei percepţiei reprezentanţilor mediului de afaceri asupra mediului economic românesc vin să arate încrederea investitorilor în oportunităţile de creştere şi în atuurile strategice pe care România le oferă."
Din punct de vedere economic, percepţia companiilor asupra mediului economic rămâne optimistă, urcând de la un scor de 2,9 în 2018 la 3,2 în 2019, fapt ce se datorează atât creşterii PIB-ului, cât şi creşterii susţinute pe care au înregistrat-o companiile în decursul ultimilor ani, potrivit comunicatului citat.
În ceea ce priveşte încrederea în factorul politic din România, după un an în care aceasta a atins cel mai scăzut nivel din punct de vedere istoric în rândul comunităţii de business franceze, scorul creşte semnificativ, de la 1,8 în 2018 la 3,2 în 2019 şi atinge un nivel maxim în ultimii 4 ani.
Pe de altă parte, încrederea mediului de afaceri cu privire la situaţia socială din România evoluează uşor de la 2,7 în 2018 la 2,8 în 2019. Ritmul încetinit al creşterii se poate explica prin prelungirea tensiunilor pe piaţa muncii (deficitul forţei de muncă, creşterea costurilor factorului uman) şi unui model de dialog social insuficient de bine adaptat nevoilor companiilor.
În ceea ce priveşte cifra de afaceri şi rentabilitatea, acestea se diminuează în 2019 faţă de anul precedent, de la 3.4 la 3.2. Rentabilitatea este puternic afectată de inflaţia ridicată, inclusiv de creşterea costului factorului uman şi de câştigurile insuficiente în productivitate pentru a-l compensa.
Printre principalele surse de îngrijorare menţionate de respondenţii barometrului se numără contextul electoral care continuă să fie până în 2020 o sursă de instabilitate politică, deficitul public, politica fiscală, finanţarea publică, forţa de muncă: disponibilitatea forţei de munca şi creşterile salariale, incapacitatea de a absorbi fonduri europene, lipsa de expertiză a autorităţilor, productivitatea şi lipsa infrastructurilor de transport, sănătate publică şi educaţie, arată comunicatul citat.