• În 2007 şi 2008, ţara noastră va cunoaşte un "boom" în producţia de biodiesel
Uniunea Europeană şi-a propus ca, până în anul 2010, o proporţie de 10% din combustibilul consumat să fie bio-diesel. Bio-dieselul este un combustibil 100% natural, obţinut din ulei de rapiţă, palmier, soia, floarea-soarelui. Principalul avantaj al acestuia este că nu conţine sulf, este bio-degradabil, nu este poluant şi are calităţi superioare motorinei. Ponderea totală a biocombustibililor în spaţiul comunitar s-a dublat din 2003 până 2005, când a atins aproximativ 4 milioane de tone. Ţările care au înregistrat cea mai mare producţie de bio-diesel au fost Germania, Suedia, Austria, Franţa şi Lituania.
România, în calitate de ţară membră, este parte a politicii UE. Însă, în condiţiile în care portughezii de la "Martifer", germanii de la "MAN Ferrostaal", omul de afaceri Adrian Porumboiu, "Argus" Constanţa şi Grupul "Rompetrol" investesc, în total, peste 235 de milioane de euro în producţia de bio-diesel, România are şanse ca, în câţiva ani, să devină principalul exportator de "carburant verde" din Europa.
Anul trecut, "Rompetrol" a anunţat că a alocat 19 milioane de euro pentru construcţia unei instalaţii de producţie a bio-dieselului la Năvodari, proiect care va fi finalizat la sfârşitul anului 2007. Producţia rafinăriei va fi destinată, cu precădere, exportului.
Companii străine precum "Martifer" şi DTK au achiziţionat vaste suprafeţe agricole în România, destinate cultivării plantelor tehnice. Germanii de la MAN pregătesc, şi ei, pentru următorii doi ani, investiţii de peste 138 de milioane de euro în fabrici şi activităţi agricole conexe producerii de bio-diesel.
Potrivit Ministerului Economiei şi Finanţelor şi Ministerului Agriculturii, în 2007 şi 2008, România va cunoaşte un boom în producţia de biodiesel. Potrivit experţilor, producţia românească de biodiesel se va ridica, până în 2008, la circa 400 mii de tone, obţinute în principal din floarea-soarelui şi rapiţă.
Biocombustibilii nu înseamnă numai motorina ecologică (bio-diesel), ci şi bio-etanol (substitut al benzinei) obţinut din porumb. Dacă motorina vegetală a fost scutită de acciză, pentru bio-etanol, până la 1 ianuarie 2007, nu au existat facilităţi fiscale, astfel că investiţiile în producţia de benzină ecologică lipsesc.
Recent, preşedintele Statelor Unite ale Americii, George W. Bush, a insistat ca Guvernul american să elaboreze o lege care să impună folosirea a 132 de miliarde de litri de combustibili alternativi, până în anul 2017. Declaraţia vine ca urmare a întâlnirii pe care preşedintele Bush a avut-o cu directorii generali ai producătorilor auto "General Motors" Corp., "Ford Motors" Co. şi "DaimlerChrysler" AG, ocazie cu care a propus şi reducerea cu 20% a consumului de benzină în următorii zece ani. Conform datelor Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură (FAO), recolta de porumb a Statelor Unite a fost, în 2005, de 280,2 milioane de tone.
Discursul liderului de la Casa Albă nu a rămas fără ecou. Preşedintele Cubei, Fidel Castro, a lansat un atac la adresa lui Bush, pe care l-a acuzat că va propaga săracia în lume prin transformarea unor alimente în combustibili. "Aplicaţi această reţetă la ţările lumii a treia şi veţi vedea câte persoane nu vor mai consuma porumb în rândul masei de flămânzi de pe planeta noastră. Chiar mai rău: acordaţi finanţare ţărilor sărace pentru producţia etanolului din porumb sau din orice tip de aliment şi nu va mai rămâne niciun copac să apere omenirea de schimbările climatice", a declarat Castro.
Realitatea este că resursele de hidrocarburi ale Terrei sunt pe cale să fie epuizate, iar cautarea sau producerea unor combustibili alternativi devine, treptat, o prioritate la nivel mondial.