Dealer-ul mondial în comerţul cu cereale Cargill şi partenerul său Transport Trade Services (TTS) au finalizat extinderea capacităţii operaţionale a terminalului de cereale Canopus Star, din incinta Portul Constanţa, de la 50.000 de tone la 110.000 tone. Proiectul de investiţii are o valoare de 15 milioane de euro şi reprezintă rezultatul unui parteneriat dintre cele două companii, iniţiat în anul 2008.
Terminalul a fost construit şi modernizat în perioada 2001 - 2006, iar în anul 2011 s-a luat decizia extinderii lui, lucrările efective de construcţie demarând în data de 3 iulie 2013. Astfel celor două silozuri de câte 25.000 tone capacitate, le-au fost adăugate încă 10 celule noi, de producţie canadiană, cu o capacitate de 60.000 tone fiecare. Întregul echipament din dotare este de generaţie 2013. Pentru montarea celulelor de depozitare au fost excavaţi 15.000 mc. de pământ şi au fost turnaţi 324 piloni de susţinere, la o adâncime de 36 metri. Capacitatea totală a terminalului Canopus este de 2 milioane tone marfă, pentru început având planificat un rulaj de 1,5 milioane tone. Terminalul este dotat inclusiv cu un uscător de cereale. Capacitatea de încărcare a utilajelor din dotare este de 300 tone marfă/ oră în camioane, 4 - 5 vagoane CF şi 800 tone/ oră (824 mc) în nave. Având o adâncime a apei de 13,5 metri, la dana de cheiaj a terminalului pot acosta nave de transport de mare capacitate, tip Panamax şi Post Panamax, care pot fi încărcate complet în 4 zile. Terminalul este proiectat pentru o funcţionare de 24 ore din 24, timp de 365 zile/ an.
Potrivit estimărilor oficiale, în acest an România va exporta aproximativ 9 milioane tone de cereale, din care 70% prin portul Constanţa. De altfel, traficul de cereale reprezintă o treime din totalul mărfurilor derulat prin portul românesc.
Vasile Varvaroi, directorul general al Cargill în România, a precizat ieri, la Constanţa, cu prilejul inaugurării oficiale a noii investiţii: "Dublarea capacităţii de depozitare a terminalului de cereale Canopus permite o întărire a poziţiei strategice a României în comerţul internaţional cu cereale. Totodată, funcţionarea acestui terminal sporeşte capacitatea de depozitare a recoltei, venind în sprijinul partenerilor fermieri. Finalizarea investiţiei comune Cargill şi TTS în Canopus Star asigură noi parametri de operare pentru un circuit flexibil al intrărilor şi ieşirilor din depozit".
Mircea Mihăilescu, preşedintele Grupului TTS, a declarat la rândul său: "Proiectul de investiţii de la Constanţa a reprezentat un obiectiv strategic pentru TTS, asigurând o fluiditate sporită proceselor susţinute de capacităţile noastre logistice. Alături de Cargill, dorim să valorificăm la cel mai înalt nivel noua dimensiune operaţională a terminalului, important pentru exportul cerealelor prin Portul Constanţa".
Martin Schuldt, responsabil linie produse cereale şi seminţe oleaginoase Cargill, a declarat: "Cargill are o prezenţă puternică în România, care rămâne o ţară de importanţă strategică pentru noi. Vom continua să ne dezvoltăm operaţiunile pe plan local, aşa cum am mai anunţat, iar acest proiect face parte din planurile noastre de extindere, ţinând cont de situarea strategică a portului Constanţa la gurile Dunării, mai multe ţări riverane Ungaria, Serbia, Bulgaria derulându-şi în mod regulat traficul de mărfuri pe aici".
Cargill furnizează produse alimentare, agricultură, produse financiare şi industriale şi servicii în întreaga lume, având 150 de ani de experienţă şi are 143.000 de angajaţi în 67 de ţări. Cargill activează în România din 1996, are sediul în Bucureşti şi are, în prezent, aproximativ 600 de angajaţi în 17 locuri din ţară. Compania activează în domeniul cerealelor, seminţelor oleaginoase şi hranei pentru animale.
TTS este o companie de transport marfă, activă pe piaţa transporturilor multimodale din Europa de Est. TTS a fost fondată în 1996, are sediul la Bucureşti şi, împreună cu filialele sale, are 1280 de angajaţi, activând în domeniile: transport pe Dunăre de bunuri vrac şi pachetizate; manipularea de mărfuri în porturile dunărene prin propriile terminale - Galaţi, Brăila, Olteniţa, Giurgiu, Bechet şi Turnu Severin; manipularea de mărfuri, în Constanţa, prin propriile terminale şi cu macarale plutitoare în orice amplasament din port. IFC (International Finance Corporation), membru al Grupului Banca Mondială, este acţionar al companiei, cu o cotă de 10%, asigurând capital grupului pentru a-şi continua extinderea operaţiunilor intermodale în regiunea Dunării şi a Mării Negre.