Cât costă un lucru gratuit?

Cătălin Avramescu
Ziarul BURSA #Editorial / 24 august 2010

Cătălin Avramescu

Locurile de parcare nu apar din senin. Majoritatea sunt pe domeniul public. Ele apar printr-o decizie. Autorităţile locale (la noi, şi acelea centrale) hotărăsc că pe o anumită suprafaţă se va construi o parcare. Sau decid că un spaţiu aflat la marginea drumului va fi ocupat cu maşini parcate. Prin urbea Bucureştilor, acesta este de regulă chiar prima bandă, unde alt­minteri ar fi trebuit să circule automobile, autobuze sau biciclişti.

Toate aceste spaţii au o valoare. Terenul acela face nişte bani. Pe el se putea face altceva. Spaţii verzi. Fundaţii pentru alte clădiri. Faptul că e pus deoparte şi folosit pentru parcare înseamnă că spaţiul util este scos din circuitul economic şi destinat parcărilor.

Mai mult decât atât. În Statele Unite circa 99% din drumurile cu maşina sfârşesc într-un loc de parcare ne-plătit. La noi probabil că procentul e mai mare. Dar acest lucru înseamnă că parcarea gratuită scade costurile călătoriei cu automobilul. Oamenii vor face mai multe călătorii în limitele bugetului lor. Ceea ce va aglomera drumurile cu maşini. Şi va scădea atractivitatea transportului în comun şi profitabilitatea taxiurilor. Iar drumuri mai aglomerate şi trans­port în comun redus la o activitate de nişă înseamnă cheltuieli mai mari din partea autorităţilor publice pentru amenajarea de drumuri şi pentru păstrarea ordinii în trafic.

Mai e ceva. Să privim acum la un şofer oarecare, de pe o stradă oarecare. Ce face el? "Conduce!", veţi spune. Da, însă unde? Adesea el nu face altceva decât să se învârtă în cerc, căutând un loc de parcare gratuit. Asta se adaugă la traficul de pe străzi şi la timpul pierdut de şoferi şi pietoni laolaltă.

Toate acestea costă. Mult. Profesorul Shoup a calculat, spre exemplu, cât costă în medie un loc de parcare "gratuit" în Los Angeles. Circa 31.000 de dolari. Adesea această sumă înseamnă mai mult decât maşina care e parcată în acel loc.

Foarte bine. Dar la noi mulţi şoferi nu parchează în locuri amenajate. Mulţi îşi abandonează maşinile de-a curmezişul trotuarului, direct sub semnul "Parcarea interzisă". Şi nu sunt deranjaţi de nimeni. L-am văzut, la un moment dat, pe unul care a oprit pe banda a doua. S-a dat jos din maşină şi s-a dus, tacticos, către un chioşc de pe marginea drumului. Era la ieşirea din Colentina, la o oră de vârf. În spatele lui s-a făcut instantaneu coadă. A revenit peste câteva minute, agale, muşcând dintr-o gogoaşă.

Chiar şi asemenea practici impun un cost. Măsurabil şi mare. Trotuarele acelea pline cu maşini au apărut tot ca urmare a unei decizii urbanistice. Ele sunt aşezate pe terenuri care ar putea avea valoare, dacă ar fi fost introduse în circuitul economic. Sau în cel ecologic. Sunt milioane de metri pătraţi de spaţii verzi virtuale. Adăugaţi şi congestia în plus datorită faptului că pietonii trebuie să treacă pe carosabil. Sau încetinirea traficului pentru că unii intră şi alţii ies din aceste pseudo-parcări.

Lucrurile gratuite, aşadar, nu sunt neapărat gratuite. Cel puţin în materie de parcări. Aud adesea şoferi comentând: "De ce n-au făcut ăştia locuri de parcare?". Mulţi cred că cel mai bine e să vină Primăria sau Statul şi "să dea". Dar cine plăteşte? Şi cât?

Eu nu spun că Primăria sau Statul nu trebuie să facă nimic. Morala este alta. Uneori soluţia se dovedeşte o parte a problemei. Când "rezolvarea" nu ţine seama nici de regulile pieţei libere şi nici de studiul comportamentului individual sau de grup, atunci rişti să creezi probleme mai mari decât acelea iniţiale.

Bucureştii sunt un exemplu. Oraşul s-a extins mai ales ca urmare a presiunii datorate automobilului. Zone verzi de la marginea Capitalei au fost devastate cu construcţii noi, hidoase, şi căi de acces improvizate. Care sunt costurile directe suportate de cei care şi-au făcut vilă la Pipera? Zero. Costurile directe suportate de cei care au birou în Dorobanţi şi parchează pe trotuar? Zero. Costurile pentru noi, pentru public? Masive.

Altă observaţie. Socialismul a fost o ideologie care a promis, în fond, înlocuirea pieţei libere cu un sistem generalizat de bunuri gratuite. "Fiecăruia după nevoi!", au promis socialiştii. Iar publicul s-a obişnuit să nu plătească nimic. Dar de plătit, tot plătim costul acestor gratuităţi. Doar că acesta nu e vizibil în mod obişnuit.

Încă ceva. Uneori înţelegi mai bine un fenomen dacă îl priveşti dintr-un unghi nou, neaşteptat. Mulţi vedem mulţimea de maşini din oraş şi ne întrebăm ce putem face în privinţa "traficului". Dar o maşină este în mişcare mai puţin de 10% din timp. Restul de 90% stă parcată undeva. Să începem, aşadar, să observăm ceea ce e în realitate important, nu ceea ce se spune, de obicei, că este.

Opinia Cititorului ( 10 )

  1. Da. Daca dvs dle consilier prezidential, de costurile parcarilor, noi suntem curiosi sa stim din ce fonduri sunt platiti chinezii care aplica Terapia genelor sefului Dvs? Este vorba de 1000000 pentru chinezul cu acupunctura si 4000000 dolari pentru chinezii care-l trateaza la Spitalul SRI din Balotesti actualul presedinte al Romaniei. Aflat intr-o perioada de odihna. Intre 23.8.10 si 27.8.10.Excrocheria medicala chinezeasca stim ca utilizeaza si pietre de jad chinezesti! Ca sa vezi! Un ev mediu sadea. Mai lipsea o gaina neagra si un descantec in dialectul Kenji! Atunci ce cauta medicii italieni de la clinica de oncologie din Bolzano -Italia? Noi suntem la curent oarecum cu intreaga tarasenie a Terapiei Genelor care consta in injectii directe ,in zona tumorala, a unor preparate chinezesti. Primul efect al terapiei respective era gata sa produca decolarea spre zonele vesnic verzi a pacientului ghinionist! Aveti grija ! Cine-i mai ajuta pe israelieni sa atace Iranul ,prin septembrie -octombrie a.c.? Si pentru ca veni vorba: iranienii au inceput productia de drone bombardiere cu raza mare de actiune!Te pomenesti ca,tinand cont de intelegerea secreta dintre seful dtale si batranul Shimon Peres , care cam seamana a casus belli, o drona iraniana sa-i faca o vizita sefului dtale ,tocmai la Balotesti! Doamne pazeste! Raman chinezii fara client! Lasand gluma la o parte, chiar crezi serios ca ai inteles ceva din socialismul national romanesc! Care a transformat o tara inapoiata intr-o tara mediu dezvoltata? Ma indoiesc suta la suta. Ati avut voi grija, complicii gastii Kohl,de fapt Kohn,-Mitterrand, s-o transformati in ce este azi! Noi n-am pierdut speranta ca vom repara in timp totul. Iar voi alogenii ,aflati in posturi chee, veti avea soarta sefului dvs Cu asta am incheiat. Dle Natafletz sau cine mai are chef,vi-l dau in primire ! Ca sa ne explice de ce n-are Bucurestii locuri de parcare gratuite! Probabil vre-o aluzie la firma Dalli!

    1. Prima fraza se va citi astfel: Daca dvs, dle consilier, ne vorbiti de costurile parcarilor.....Forma exacta a titlului opiniei este Cat costa un tratament.. medical la Cotroceni? Cu scuzele de rogoare. A.L.

      Cu scuzele de riguare pentru gramatica. A.L.

      Parte din banii necesari sunt obtinuti prin contrabanda. A se tine cont de discutiile cu omologul moldovean!!

      Degeaba te tot scuzi la fiecare trei -patru fraze pe care reusesti sa le incropesti; ramai tot in clasa intai. 

      Scuzele nu e pentru tine.

    Ce sa zic. Devii din ce in ce mai anost. Articolul asta mergea bine in revista "Cutezatorii" sau "Luminitza"... dar totusi dincolo de insipiditate... tre sa remarc o schimbare de ton, la tine si la totzi basistii (evident si la Basescu). De unde acu vo doi ani "poporul" era invocat mereu ca vectorul schimbarii, ca iote domnule (ziceati voi atunci) poporul cere schimbarea si retrograzii astia din parlament refuza reformele+ cliseele si stigmatele obisnuite 322, moguli, oligarhi... toata ziua bazaiai p'aci sa facem referendumuri, sa intrebam poporul, ca el le stie pe toate mai bine, Basescu ne tot ameninta ca "se intoarce la popor"...acuma constat ca s'a schimbat atitudinea. Acuma, de cand va'njura totzi si arunca cu oua in voi, ati dat'o pe "poporul e de vina". Acuma Basescu ne face puturosi ca nu prea muncim, ca nu punem botu si umaru la taiaerea salariului, ca nu ne sacrificam destul, ne face observatie ca nu ne tencuim casele ori ca tre sa intelegem ca totul e pe bani...prea ne'am invatzat sa ne faca statu toata treaba...

    ia sa mai micsoram noi ciocu ca nu sunt parcari frate, ce am dat noi bani pe parcari? Maine o sa ne spui ca ce ne tot vaitam ca n'avem spitale, nu stim ca si alea costa? Nu cumva PLATESC KILOGRAME DE BANI Avramescule pe taxe si impozite locale ca sa'mi faca primaria parcari? Asigurarea medicala pt ce'o platesc, ca sa'mi prajeasca statul copiii in incubator? De unde ai scos'o ca e gratuit? O fi gratuit pt tine si pt neamul tau de demnitari platiti TOT DIN BANII MEI sa frecati menta si sa scrieti editoriale insipide si sa dati lectii de buna purtare. Pentru mine e deja mai scump decat calculele tale. Acuma cei care'l injura pe Basescu sunt dobitoci ai? Nu cumva erau aceeasi care'l adulau cand ii stropea cu sampanie in piatza? Is aceeasi Avramescule. Multimile te ridica multzimile te linseaza... iar POPORUL e LA FEL TOT TIMPUL...macar atata trebuia sa invetzi daca te dai profesor de stiinte politice...  

    1. Cate asigurari medicale ai ? grija te vor ruina !. 

      Aceste randuri completeaza opinia nr 1 si nr 2. Mesajele clonelor A.L., le apartin! Ultimele date de la Cotroceni ne indica ce am presupus initial: bolnavul national a renuntat la terapia cu gene chinezeasca si incearca sa-si recupereze si avansul dat. Inclusiv acupunctorului. Acesta , impreuna cu ceilalti smecheri au fost suiti in avion si expediati acasa ,la Shanghai. Precizam ca rezultatul primei injectii in zona tumorala a fost dezastruos! Chinezii riscau sa ramana fara client care era gata sa decoleze spre zonele vesnic verzi ! Ce va mai urma e treaba altora. Noi am semnalat risipa prezidentiala in perioada de criza! In legatura cu intalnirea Basescu -Filat: chestiunea este foarte sensibila si nu poate face obiectul unei opinii in Bursa-on line! Informatiile detinute de autorul opiniei nu au caracter public.Regret! Timpul le va scoate la iveala..

    Aplic mai jos un comentariu din Dilema Veche, la data de 17 aprilie 2010:

     

    Aţi văzut în Bucureşti parcări 100% private, şi care să se adreseze oricui? Cred că nu. Pentru candidaţii la Primărie este mai util ca parcările să fie construite din bani publici şi exploatate întru burduşirea buzunarelor private. 

     

    Problema nu are o singură rădăcină. Trebuie întîi transferate sute de hectare de: alei, intrări şi uliţe, din proprietatea publică, în cea a condominioanelor de locatari, sau a riveranilor fundăturilor. În felul acesta, acolo unde spaţiul o permite, locatarilor li se poate impune ca într-un termen de cîţiva ani să construiască parcări etajate, sau în conveior/ elevator, respectînd normele de urbanism privitoare la raportul dintre aria totală construită şi cea a spaţiului verde. Prin transferul de proprietate, primăria cîştigă din două părţi: scapă de întreţinerea a mulţi kilometri de antene de acces şi de spaţii verzi dintre blocuri. Aria privatizată în folosul asociaţiilor de locatari devine bun imobiliar, impozabil. Mai mult, locatarii uşurează munca "organelor" dacă văd vreun automobil parcat (şi neînsoţit) pe spaţiul din jurisdicţia lor. 

     

    O soluţie complementară este creşterea impozitului pe teren în zonele centrale. Astfel, proprietarul unei clădiri, după ce o demolează, va fi interesat ca, pînă cînd obţine finanţarea unei clădiri noi, să utilizeze terenul, astfel încît impozitul să nu-l lefterească între timp. În oraşele japoneze, nimeni nu-şi permite să lase terenul în maidan. Construieşte o parcare, fie şi numai provizorie (la nivelul zero) pe care o poate închiria cu luna sau cu ora/noaptea. O astfel de parcare aduce între 100 şi 400 de dolari pe lună şi loc. 

     

    Parcările construite şi exploatate de, şi respectiv în, folosul municipalităţii nu vor fi gratuite, pentru că asta ar însemna concurenţă neloială. Singura concesie ce poate fi făcută este oprirea automată a orologiul de taxare între orele 22 şi 6. 

     

    Primăria mai poate face o reducere fiscală, pe 3-5 ani, pentru cei care construiesc parcări supraterane permanente în zona centrală. Condiţia ar fi aceeaşi ca cea pentru clădiri. În zona centrală nu sunt permise construcţiile cu mai puţin de 2 etaje. Cu alte cuvinte, pe lîngă avantajul productivităţii, o parcare înaltă se supune şi restricţiilor din PUZ. În funcţie de aria şi de forma parcelei, se poate opta pentru o parcare cu plan înclinat, sau pentru una mecanică. Cum îşi vor asigura clienţii, să lăsăm asta la latitudinea gestionarilor lor, în colaborare cu magazinele universale şi cu sediile de companii din zonă. O scutire a costul parcării poate fi făcută clientului chiar de către magazinul universal, dacă, să zicem, clientul cumpără ceva mai scump de 60 de lei, în mai puţin de două ore. 

     

    Aşadar, demonopolizarea.

CITEŞTE ŞI

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb