CFR a încheiat 2011 cu datorii de peste 6,66 miliarde lei
EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 1 martie 2012
Datoriile totale ale CFR au crescut, anul trecut, la peste 6,66 miliarde lei, de la circa 5,84 miliarde lei, în 2010, după cum ne-a spus conducerea companiei. Din totalul acestor datorii, aproape 4 miliarde lei reprezintă obligaţiile restante către stat, acestea fiind cu aproximativ 900 milioane de lei mai mari faţă de cele din 2010.
În acest fel, Compania Naţională de Căi Ferate a "urcat" pe primul loc în topul marilor datornici la stat, "reuşind" să bată recordul CNH, care a stat luni bune în vârful topului.
Esta posibil, însă, ca CFR să nu ţină atât de mult capul de tabel, având în vedere că există un proiect de ordonanţă de urgenţă semnat de conducerea Ministerului Transporturilor care anulează datoriile CFR la bugetul consolidat şi la fondul de risc, ce însumau, la finalul anului trecut, 4,5 miliarde lei. Documentul arată că ştergerea datoriilor va fi efectuată prin derogare de la legislaţia actuală care reglementează datoria publică, urmând să aibă loc "o conversie în acţiuni a creanţelor principale şi a accesoriilor aferente, inclusiv accesoriile aferente celor stinse cu întârziere, cuvenite bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale şi bugetelor fondurilor speciale, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, individualizate în titluri de creanţă emise până la 31 decembrie 2011, datorate de către Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA (inclusiv filialele Intervenţii Feroviare şi Întreţinere Mecanizată a Căii Ferate) la această dată şi nestinse până la data eliberării documentului de atestare". Aceeaşi procedură va fi aplicată şi pentru datoriile la fondul de risc.
Proiectul mai menţionează: "Administratorii companiei vor convoca adunarea generală extraordinară a acţionarilor pentru a decide cu privire la majorarea capitalului social şi la emisiunea de acţiuni, în scopul conversiei în acţiuni a creanţelor fiscale". Acţiunile emise de CFR ca urmare a conversiei datoriilor vor fi transferate Ministerului Transporturilor, în calitate de acţionar unic al companiei.
Referitor la acest proiect, reprezentanţii CFR ne-au spus că societatea este inclusă într-un program de optimizare a activităţii şi eficientizare economică, agreat de FMI, CE, MFP şi MTI: "În acest scop, CFR şi-a propus adoptarea unor măsuri de redresare economică necesare, care implică eliminarea zonelor generatoare de pierderi, fără perspective de revitalizare economică pe termen mediu şi lung, concomitent cu crearea unui cadru legislativ propice asigurării surselor de finanţare pentru întreţinerea, reparaţiile şi investiţiile în infrastructură. Adoptarea acestor măsuri şi, implicit, susţinerea financiară din partea statului pentru mentenanţa infrastructurii feroviare publice a statului vor conduce la redresarea economică". Potrivit surselor citate, de o astfel de susţinere financiară din partea statului, necesară pentru lucrări de întreţinere, reparaţii şi investiţii în infrastructura feroviară publică, beneficiază toate companiile - gestionare de infrastructură feroviară - din statele membre ale UE: "Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind conversia în acţiuni a unor sume datorate statului de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA face parte din acest plan de măsuri, privind redresarea economico-financiară şi prevenirea acumulării de noi datorii către bugetul general consolidat al statului. Proiectul sus-menţionat prevede stingerea, prin conversie în acţiuni, a creanţelor principale şi a accesorilor aferente, inclusiv accesoriile aferente celor stinse cu întârziere, cuvenite bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale şi bugetelor fondurilor speciale, reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, individualizate în titluri de creanţă, emise până la data de 31 ianuarie 2012, datorate de CFR SA, la această dată şi neachitate la data eliberării certificatului de atestare fiscală".
Măsurile de reorganizare şi redresare a companiei începute în anul 2011, cu continuitate şi în acest an, au scopul să atragă investiţii, să reducă cheltuielile, să aducă o mai bună colectare a veniturilor şi să elimine acumularea de noi arierate, în conformitate cu ţintele prevăzute în acordul semnat de Guvernul cu Fondul Monetar Internaţional şi Comisia Europeană.
Conducerea companiei ne-a spus că, în conformitate cu angajamentele asumate de Guvernul Romaniei pentru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, CFR are stabilite ca ţinte principale pentru anul în curs maximizarea veniturilor, eficientizarea cheltuielilor, reducerea şi prevenirea acumulării de noi arierate şi reforme structurale.
În prezent, compania are în curs de elaborare un program care vizează atât aspecte de natură organizatorică, tehnică şi legislativă, cât şi aspecte economico-financiare în vederea asigurării viabilităţii activităţii companiei şi încadrării acesteia în obiectivele stabilite prin acordul încheiat de Guvern cu FMI.
• Pierderile CFR s-au redus la mai puţin de jumătate
Cifra de afaceri a companiei de transport feroviar a scăzut uşor, în 2011, de la 1,113 miliarde lei la 1,111 miliarde lei (în 2010), în acelaşi timp în care pierderile s-au redus simţitor, la 527 milioane de lei, de la aproape 1,3 miliarde lei.
Sursele citate ne-au declarat: "În anul 2011, contextul nefavorabil al economiei mondiale a menţinut o contracţie a activităţii economice la nivel naţional, ceea ce a avut implicaţii directe asupra volumului de transport feroviar de marfă şi călă-tori, menţinând veniturile din taxa de utilizarea a infrastructurii (TUI), obţinute de CNCF CFR, la un nivel insuficient pentru acoperirea tuturor cheltuielilor companiei. Pentru echilibrarea economico-financiară a companiei, în anul 2011 a fost întocmit şi aplicat un Program de eficientizarea economică şi optimizare a activităţii CNCF CFR, ale cărui măsuri au vizat aspecte organizatorice şi de creştere a eficienţei activităţii des-făşurate. Prin aplicarea acestui program au fost reduse 1.500 de posturi, prin măsuri de reorganizare şi prin închirierea de secţii de circulaţie aparţinând înfrastructurii feroviare neinteroperabile".
Anul trecut, compania a înregistrat realizări la indicatorul "investiţii ale agenţilor economici cu capital de stat" în valoare totală de 341,78 milioane de lei.
Valoarea totală a investiţiilor din fonduri europene realizate în anul 2011 se ridică la circa 1,4 miliarde lei. Valoarea totală a plăţilor efectuate de companie, respectiv a deschiderilor bugetare aferente anului 2011, care urmează să fie incluse ulterior în cererile de rambursare către Comisia Europeană, se cifrează la 203,68 milioane de lei.
Principalele obiective de investiţii aflate în derulare pentru anul în curs sunt: electrificarea liniei CF Doaga-Tecuci-Barboşi; realizarea noii linii de cale ferată Vâlcele-Râmnicu Vâlcea; reabilitarea liniei CF Bucureşti-Constanţa şi reparaţiile capitale la 41,087 km linii CF, şase poduri/podeţe/viaducte, patru tuneluri şi patru instalaţii feroviare.
Cifra de afaceri a companiei de transport feroviar a scăzut uşor, în 2011, de la 1,113 miliarde lei la 1,111 miliarde lei (în 2010).
1. cale ferata
(mesaj trimis de laur în data de 01.03.2012, 14:07)
Toata lumea va avea de castigat daca se va construi calea ferata Valcele - Ramnicu Valcea. Transportatori feroviari vor avea costuri mai mici intre Bucuresti si Sibiu pe aceasta ruta care va fii o noua magistrala.
2. SE POATE,DAR NU SE VREA
(mesaj trimis de iubim cfr si romania în data de 01.03.2012, 14:13)
Sunt atatea metode de a mari incasarile CFR-ului.Romania are peisaje superbe,viaducte etc,totusi acest potential, de care putine tari au parte,nu este valorificat.Se fac zeci de partii pe an,(prin defrisarea a sute de hectare de padure),ministerul mediului cheltuieste nejustificat miliarde de euro pe programul RABLA,introduc sute de taxe de poluare etc.,(cica lupta impotriva cresterii poluarii)se construiesc stadioane,care nu sunt utilizate la maximul de potential etc,etc cunoastem cu toti pe ce se cheltuie banii in ROMANIA.DE CE la CFR se fac investitii doar de ochii lumii(mai bine zis nu se fac)?DE CE nu este valorificat transportul feroviar(potentialul CFR-ului)?Avantajele transportului feroviar sunt:este ecologic(in special cand liniile sunt electrificate(0%emisii CO2)),rentabil(in loc sa folosesti zeci de camioane,sute de autobuze,mii de soferi,si sa emani tone de emisii toxice mai bine foloseti trenul care nu realizeaza atata paguba),etc(daca stam si ne gamdim putem spune foarte multe avantaje pe care sistemul feroviar l-ear putea avea).DE CE NU SE REALIZEAZA UN AMPLU PROIECT INTERMINISTERIAL,PENTRU A VALORIFICA AVANTAJELE SI INTREGUL POTENTIAL PE CARE SITEMUL FEROVIAR IL ARE???Cred ca ar fi o investitie avantajoasa.Incasarile s-ar putea dubla(chiar mai mult),iar somajul la nivelul intregii tarii s-ar putea diminua(mai sunt si alte beneficii).Ne-am saturat de minciuni si fapte ireale,VREM CA CFR-UL SA NU MAI FIE SUB COMANDA CIOCOILOR SI JAFUITORILOR!!!!!!!!Vrem sa fie pedepsiti cei care au luptat CONTRA INTERESELOR NATIONALE!!!!!!!!!!!!!!!!!!
2.1. LA FEL (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de SI EU în data de 01.03.2012, 14:17)
Valorificarea potentialului pe care calea ferata o are ar putea ajuta si la OPRIREA DEVASTARII ROSIEI MONTANE!!!!!!!!!!!
2.2. VREM SI NOI (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de sunt bine în data de 01.03.2012, 14:23)
CRED CA PENTRU A REZOLVA ACESTE PROBLEME ESTE NEVOIE DE O NOUA GREVA GENERALA A CEFERISTILOR DIN TOATA TARA,INCLUSIV SOMERII CARE AU PLECAT DE LA CFR SI CELELALTE CATEGORII SOCIALE.
2.3. unde sunt banii cfr-ului (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de consilieri în data de 03.03.2012, 17:22)
Într-o perioadă în care suntem ameninţaţi cu şomajul, în care ni se diminuează salariile şi Dumnezeu mai ştie cum să supravieţuim, unii prosperă
prin punerea pe butuci şi prăduirea a ceea ce a mai rămas din bunul public, în cazul nostru CFR - ul, una dintre companiile naţionale pe care legea încă le consideră ca fiind de interes strategic.
Despre ce este vorba?
Aceeaşi caracatiţă, acelaşi sistem de însuşire a patrimoniului public de către indivizi obscuri pe care parcă-i cunoaştem de pe undeva.
Guvernul a decis că instituţiile, regiile, companiile statului trebuie să-şi
rentabilizeze activitatea, fapt ce presupune întradevăr, în anumite situaţii chiar reducerea de activitate. Nici noi, CFR - ul, nu facem excepţie, ceea ce, până la un preţ, putem înţelege.
Băieţii isteţi au sesizat imediat că în discuţie sunt terenuri şi clădiri care sub masca restrângerii de activitate pot fi prăduite în interes personal.
Aici intră in scenă oneştii oamenii de afaceri braşoveni GANEA IORGU şi COMANA COSTEL (am văzut că unele ziare centrale au tot scris despre cum reuşesc aceştia prin firmele REGIOTRANS SRL şi RC CF TRANS SRL să trăiască pe banii noştrii - de la buget - fără sa facă nimic) sub oblăduirea şi atenta îndrumare a primarului GEORGE SCRIPCARU şi a directorului nostru de la cfr infrastructura , dar ... nu se întâmplă nimic şi nimeni de la Minister nu vrea să audă.
GANEA IORGU şi COMANA COSTEL sunt patronii REGIOTRANS SRL şi RC CF TRANS SRL din Braşov, care efectuează transporturi feroviare de călători.
Chipurile aceste transporturi constituie SERVICIU SOCIAL în accepţiunea statului, chestiune care ar putea fi valabilă dacă trenurile lor nu ar circula permanent goale şi dacă singura lor preocupare nu ar fi aceea de a se substitui companiei feroviare naţionale şi de a o aduce in stare de faliment pentru a putea ulterior domina piaţa.
Este deja de notorietate, presa a semnalat repetat acest lucru, atât practica REGIOTRANS SRL de a suge fonduri consistente de la Guvern.