CNSC a respins contestaţia Alstom Transport, lider al asocierii Metroworks, privind rezultatul unei licitaţii cu o valoare estimată la 1,06 miliarde lei (241 milioane euro), cu TVA, pentru lucrări de finisaje la magistrala 5 de metrou, atribuită unei asocieri conduse de italienii de la Astaldi.
Contractul vizează lucrări la secţiunea Râul Doamnei - Eroilor şi la staţia Valea Ialomiţei, parte a magistralei 5, pentru calea de rulare, finisaje, compartimentări şi instalaţii.
Ofertanţii pentru contractul estimat la 856,3 milioane lei, fără TVA, au fost asocierea Metroworks, formată din Alstom Transport, TIAB, Aktor şi Schindler România, respectiv asocierea Astaldi - FCC Construccion - UTI Grup - Activ Group Management, oferta celei din urmă fiind declarată câştigătoare de către Metrorex.
Prin contestaţia înregistrată la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) la 6 martie, Alstom a cerut anularea deciziilor prin care oferta Metroworks a fost declarată neconformă iar cea depusă de asocierea condusă de Astaldi a fost stabilită câştigătoare.
În plus, reprezentanţii grupului francez au solicitat anularea raportului procedurii de atribuire şi a actelor subsecvente acestuia şi obligarea autorităţii contractante la continuarea procedurii de
atribuire, reevaluarea ofertelor cu respectarea dispoziţiilor legale incidente în materia achiziţiilor publice şi stabilirea ofertei câştigătoare conform criteriului de atribuire stabilit prin documentaţia de atribuire.
La rândul lor, reprezentanţii asocierii Astaldi au formulat o cerere de intervenţie şi au solicitat respingerea contestaţiei formulată de asocierea Metroworks ca nefondată.
CNSC a admis miercuri cererea de intervenţie Astaldi, a respins ca nefondată contestaţia formulată de Alstom şi a dispus continuarea procedurii. Decizia poate fi atacată la Curtea de Apel, în termen de 10 zile de la comunicare.
Potrivit anunţului de participare, contractul are o durată de 16 luni de la data atribuirii şi va fi finanţat din sumele prevăzute pentru magistrala 5, respectiv de la bugetul de stat, un credit extern BEI şi fonduri externe nerambursabile.
Asocierea Astaldi - FCC - Delta ACM - AB Construct realizează lucrările de rezistenţă a secţiunii Râul Doamnei - Opera (Haşdeu), cu o lungime totală de 6,2 kilometri şi 9 staţii, în baza unui contract atribuit în martie 2011, pentru 918,9 milioane lei, fără TVA.
În construcţia acestei magistrale de metrou este implicat şi grupul german Max Bogl, selectat în aprilie 2011 pentru realizarea staţiei şi depoului Valea Ialomiţei, printr-un contract în valoare de 231,6 milioane lei, fără TVA.
Tronsonul Drumul Taberei - Eroilor al magistralei 5 va fi finalizat în al doilea semestru din 2016, potrivit calendarului actual, iar întregul proiect are ca termen de finalizare anul 2020.
Altă procedură organizată de Metrorex, pentru cumpărarea a 51 trenuri noi la magistrala 5, este în prezent contestată la CNSC. Licitaţia, estimată la aproximativ 440 milioane euro, cu TVA, a fost atribuită companiei spaniole CAF, iar rezultatul procedurii a fost contestat de Astra Vagoane Călători, deţinută de omul de afaceri Valer Blidar, respectiv de Alstom Transport.
În prezent, în Bucureşti circulă zilnic cu metroul peste 600.000 de persoane, adică o treime din populaţia oraşului. Metrorex a majorat în martie tarifele de transport cu până la 33%, precedenta scumpire a călătoriilor cu metroul datând din august 2012.