Autorităţile vor introduce, din 2011, control rutier unic pe drumurile din România pentru transportatori, iar echipe ale unei instituţii subordonate Ministerului Transporturilor, mai exact ale Inspectoratului Rutier al Autorităţii Rutiere Române, îi vor verifica şi îi vor sancţiona contravenţional dacă nu respectă legea, a declarat, vineri, şeful Direcţiei Transport Rutier din MTI, Sorin Sârbu, la seminarul EuTransporta, citat de Agerpres.
"Sperăm să introducem acest control unic din 2011 prin modificarea Legii transporturilor, control care va permite şi sancţionarea trans-portatorilor care nu respectă legea sau ale căror maşini nu sunt în ordine din punct de vedere tehnic", a spus reprezentantul MTI.
Controlul unic este una dintre cerinţele transportatorilor din Româ-nia, care susţin că sunt verificaţi şi de reprezentanţi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, dar şi de Autoritatea Rutieră Română şi Registrul Auto Român.
"Acest control asupra transportatorilor de marfă cu masa de peste 3,5 tone şi a celor de persoane, cu vehicule de peste 9 plus unu, era realizat de echipe ale CNADNR, ARR şi ale RAR. Din 2011, va fi un control unic, prin Inspectoratul Rutier din subordinea ARR. Un transportator care va efectua o cursă Constanţa-Oradea va fi oprit doar o dată, pentru că rezultatele controlului vor fi transmise online în timp real", a explicat directorul general adjunct al ARR, Florian Coman.
Practic, controlul va viza existenţa rovinietei, starea tehnică a autovehiculului, existenţa documentelor firmei de transport, ale şoferului, inclusiv atestatul profesional, documentele de atestare a mărfii, concordanţa dintre documente şi ceea ce se transportă şi documentele de autorizare pentru transporturile periculoase. "De asemenea, pentru transportatorii de persoane vom verifica exis-tenţa documentelor de călătorie, dacă s-au emis bilete, existenţa atestatului pentru clasa din care face parte autocarul respectiv. În cazul în care transportatorul de marfă sau de persoane nu îndeplineşte aceste condiţii, îi vor fi ridicate plăcuţele de înmatriculare şi certificatul, iar amenda poate ajunge până la 20.000 de lei", a spus reprezentantul ARR.
Transportatorii susţin că afacerile lor merg greu în timp de criză şi că reprezintă singurul domeniu care s-a dezvoltat prin propriile forţe, fără sprijinul statului, iar controlul unic este o pârghie pentru susţinerea aces-tui sector.
"Noi reprezentăm un sector care susţine economia şi ne-am dezvoltat fără a primi un leu din partea statului.Trebuie să fim sprijiniţi. De exemplu, nu putem accesa fonduri europene pentru dezvoltare. De asemenea, controlul unic este necesar pentru a fi eliminaţi sau sancţionaţi transportatorii care nu respectă legea. Asta ar rezolva problema cos-turilor, pentru că mulţi dintre trans-portatorii oneşti nu pot supravieţui în lupta cu cei care ocolesc legea", a afirmat preşedintele UNTRR, Cons-tantin Isac.
UNTRR susţine şi iniţiativa introducerii, în acest an, a unui cazier profesional al transportatorilor în noua Lege a transporturilor, care să impună standarde clare pentru aceştia, dar şi pentru şoferi, mai ales că în România există un număr mare de transportatori, peste 10.000, care au un singur camion.
De asemenea, UNTRR a cerut men-ţinerea poliţei de asigurare pentru a primi autorizaţie, în locul normei europene ce prevede prezentarea de către orice transportator care vrea să primească licenţă, a dovezii că deţine 9.000 de euro pentru primul mijloc de transport şi 5.000 de euro pentru al doilea mijloc de transport.
"Dacă s-ar fi aplicat dispoziţia Uniunii, atunci peste 70% dintre operatorii de transport rutier din România ar dispărea, pentru că ei funcţionează acum pe baza asigurării, nu pe baza unei garanţii lichide", a precizat secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.