• Profit de 145 milioane lei în acte, pierdere de 484 milioane lei în realitate
CFR SA apare cu un profit de circa 145 de milioane de lei în contabilitate, însă, în realitate, este pe pierdere, potrivit Raportului realizat de Corpul de Control al ministrului transporturilor, care precizează că profitul raportat "trebuie să fie ajustat" cu suma de aproximativ 635 de milioane de lei, "trecută în mod eronat pe venituri în anul 2012". În urma aplicării acestei corecţii, rezultatul financiar pentru anul trecut ar fi o pierdere de aproape 484 de milioane de lei.
Acest aspect urmează să fie analizat de Consiliul de Administraţie al CFR SA, care va dispune măsuri conform prevederilor legale.
George Micu a caracterizat această situaţie drept o "interpretare juridică", declarându-ne: "Situaţia este aşa cum scrie în acte. CFR a ieşit pe profit dintr-un artificiu contabil, prin anularea unor penalităţi care au fost înregistrate ca venituri. În realitate, însă, compania este pe pierdere".
• Peste 1.000 de vagoane - prezente în acte, absente pe şine
Raportul Corpului de Control subliniază că "situaţia faptică a unui număr de 1.096 vagoane de marfă şi uz administrativ, precum şi a unui număr de 29 vagoane de călători din parcul centralizat al CNCF CFR SA" nu este clarificată, acestea aflându-se în evidenţa contabilă a companiei, dar nu şi pe teren.
Directorul general al societăţii de stat ne-a precizat că vagoanele în cauză sunt în litigiu încă din anul 2003 (pe vreme respectivă George Micu nu era director al CFR SA), când a fost făcut un transfer către o altă societate, acest caz fiind deja judecat în Instanţă.
Reprezentanţii CFR au subliniat: "În propriul raport anual de inventariere, CNCF CFR SA menţionează de asemenea faptul că anumite vagoane nu au fost predate de către SAAF SA (n.r. Societatea de Administrare Active Feroviare) - situaţii care vor fi efectuate în contabilitate la finalizarea inventarierii -, că există pe rol procese pentru vagoane sustrase sau că nu se poate efectua inventarierea unor vagoane care nu au fost identificate pe teren".
• George Micu ar fi ocupat ilegal anumite funcţii, potrivit raportului
Prin nominalizarea domnului George Micu, director general al CFR SA, ca membru în comitetele consultative constituite la nivelul Consiliului de Administraţie, ar fi fost încălcată legislaţia în vigoare, care, potrivit raportului citat, arată că, "în cazul întreprinderilor publice care sunt administrate în sistem unitar comitetele (...) sunt formate din administratori neexecutivi".
În replică, George Micu ne-a spus că a fost numit membru în respectivele comisii "conform legii", subliniind că din structurile administrative avea voie să facă parte şi personal administrativ. "Pentru acea activitate nu am fost remunerat", ne-a precizat domnia sa.
• 1,6 miliarde lei - creanţele CFR la finalul lui iulie
La finalul lunii iulie 2013, CFR SA înregistra creanţe de aproape 1,6 miliarde lei, cea mai mare pondere fiind deţinută de sumele datorate de CFR Călători (1,1 miliarde lei), CFR Marfă (154 milioane lei) şi Servtrans Invest (32,6 milioane lei).
În raportul întocmit de Corpul de Control al ministrului transporturilor se arată că, la finalul lunii iunie, aveau datorii către CFR SA şi două dintre companiile care au participat la procesul de privatizare a CFR Marfă, respectiv Grup Feroviar Român (28,9 milioane de lei) şi Transferoviar Călători (7,8 milioane de lei).
Referitor la suma amintită mai sus, reprezentanţii Grampet Group, din care face parte Grup Feroviar Român (GFR), ne-au declarat: "Nu este vorba nicidecum de o restanţă de 29 de milioane de lei. În acest moment, GFR are de plătit doar facturi emise, care sunt în termenul legal de plată".
Sursele citate ne-au mai spus: "Sumele de bani care trebuie plătite către CFR Infrastructură sunt legate de contractul de utilizare a infrastructurii feroviare. În acest moment, GFR nu are restanţe la plata acestor sume, ci este vorba de datorii curente care se facturează în funcţie de folosirea infrastructurii feroviare şi care sunt în termenul de scadenţă, aşa cum orice factură are un termen scadent de plată. Având în vedere cota mare de piaţă pe care GFR o deţine, este şi normal ca sumele să fie mai mari. Este vorba de aproximativ 13 milioane de lei, o sumă normală raportată la cota de piaţă" (n.r. GFR deţine mai mult de o treime din piaţa transporturilor feroviare de marfă).
La rândul său, Călin Mitică, proprietarul Transferoviar Grup, ne-a declarat: "Nu avem nicio restanţă la CFR Infrastructură. Transferoviar Grup şi Transferoviar Călători sunt cu plăţile la scadenţă".
Reprezentanţii MT ne-au precizat, recent, că şapte operatori, dintre care patru de transport marfă şi trei de transport călători, nu şi-au plătit serviciile pentru utilizarea infrastructurii.
Suma pe care CFR Infrastructură o are de încasat de la societăţile respective se ridică la 984,5 milioane de lei, potrivit surselor din MT, valoare ce reprezintă restanţele acumulate din neplata TUI (Taxa de Utilizare a Infrastructurii) şi din penalităţile aferente.
La începutul lunii aprilie, CFR SA anunţa că managementul companiei a stabilit demararea procedurilor de recuperare a creanţelor care trebuie încasate de la operatorii feroviari, prin punerea în aplicare a tuturor clauzelor contractuale.
Conducerea CFR au precizat că, în primele zece luni ale anului acesta comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2012, compania a redus arieratele cu 47,4%, cheltuielile cu personalul înregistrând o scădere cu 1,2%, cheltuielile cu penalităţile şi majorările de întârziere reducându-se cu 35,2%. În ceea ce priveşte veniturile din chirii, acestea au crescut cu 14,2%, iar cele obţinute din servicii non-TUI s-au majorat cu 3,5%.
Controlul tematic de la CFR a fost efectuat în baza prevederilor unui Ordin al ministrului, după cum ne-au spus oficialii MT.
Aceştia ne-au precizat că respectivul control a avut ca obiectiv verificarea activităţii societăţii desfăşurată în perioada ianuarie 2012 - septembrie 2013.
În cuprinsul raportului rezultat "au fost menţionate deficienţele constatate de comisia de control de natură economică, administrativă, organizatorică, precum şi aspecte care constituie indicii privind săvârşirea unor infracţiuni", se arată într-un răspuns transmis de MT Ziarului BURSA.
Potrivit acestuia, măsurile dispuse pentru remedierea deficienţelor descoperite sunt în curs de implementare.
"Având în vedere aspectele constatate, ce constituie indicii privind săvârşirea unor infracţiuni, Direcţia Corpul de Control a sesizat organele abilitate ale statului", ne-au mai spus oficialii ministerului de resort.
1. manageru; micu
(mesaj trimis de micu andrei în data de 13.12.2013, 12:18)
george micu a procedat la fel si la cfr marfa de unde la adus fenechiu cum ca ar fi cel mai meserias.o fi meserias la smenuri.te felicit domnule mandrutescu ca ai parasit barca lui micu.sa va zica bogdaproste ca l-ati plimbat prin america cu familia lui cand era la marfa si ata facut afacerea aia groasa cu ati-ul si programele etc, etc.iar tie george iti doresc sa ai linistea tatalui meu.din suflet