Ministerul Transporturilor (MT) pregăteşte mai multe acte normative în vederea deblocării procesului de avizare care întârzie anumite proiecte de infrastructură şi pentru facilitarea pregătirii contractelor de achiziţii publice, potrivit premierului Dacian Cioloş, care a declarat, vineri, în urma unei vizite efectuate la sediul MT: "În zilele următoare, Ministerul Transporturilor pregăteşte o ordonanţă de urgenţă pentru a debloca procesul de avizare şi autorizare care întârzie foarte mult multe proiecte - scoaterea din circuitul agricol de exemplu, diferitele avize legate de transportatorii de energie şi aşa mai departe, alţi parteneri care intră în contact cu proiectele de infrastructură. E în pregătire, totodată, e chestiune de zile, o hotărâre de guvern pentru a clarifica anumite aspecte legate de achiziţiile publice, la fel, pentru a facilita, pentru a simplifica şi transparentiza mai mult pregătirea contractelor de achiziţii publice".
Dan Costescu, ministrul transporturilor, ne-a spus, săptămâna trecută, într-un interviu, că ministerul de resort are o serie de obiective prioritare: "Avem câteva sute de proiecte, din care unele sunt prioritare, fiind introduse în planul de acţiuni sectoriale şi, pe lângă acestea, sunt planificate acţiuni care să conducă la accelerarea acestor proiecte, la crearea unui nou cadru juridic, la simplificarea unor proceduri pentru derularea proiectelor. Se lucrează la îmbunătăţirea aparatului şi a mecanismelor care conduc la îndeplinirea proiectelor propuse. Este un demers de eliminare sau de reducere a birocraţiei, care ar trebui să fie o preocupare continuă, în paralel cu derularea lucrărilor de investiţii. A fost constituit un grup de lucru dedicat activităţii aferente proiectelor mari, au fost identificate unele măsuri şi vom emite cât de curând un act normativ care să cuprindă acest plan de măsuri şi care să ne permită să lucrăm cu altă viteză".
Premierul a mai spus, vineri, că i-a solicitat directorului CNADNR Cătălin Homor să vină în perioada următoare cu o viziune mai precisă legată de intenţiile sale pentru reprofesionalizarea companiei de drumuri.
Premierul Dacian Cioloş i-a cerut vineri ministrului transporturilor să facă o analiză proprie privind situaţia Portului Constanţa, întrucât consideră că, în ciuda profitului înregistrat, în această companie se fac prea puţine investiţii.
"Portul Constanţa nu e doar o companie care trebuie să fie profitabilă şi, aşa cum arată, este profitabilă, dar, în ciuda profitului pe care îl realizează, se fac prea puţine investiţii acolo, sunt lucruri care nu sunt foarte clare legate de modul cum se fac contractele de alocare a spaţiilor acolo. Deci vreau să văd, în perioada următoare, ce măsuri putem lua pentru a eficientiza activitatea portului", a afirmat Cioloş, citat de Agerpres.
În interviul cu Dan Costescu, publicat zilele trecute de Ziarul BURSA, ministrul de resort ne-a declarat: "Sunt solicitări de la Fondul Proprietatea, cu care avem un portofoliu comun de companii, să trecem la privatizare. Vorbim de pachete de acţiuni ale companiilor de stat pe metoda IPO. Pot fi scoase pe bursă 10-15 procente, la Aeroportul Henri Coandă şi la Portul Constanţa. Acestea sunt propunerile Fondului. Analizăm propunerea făcută, pentru că ne-am dori ca din această privatizare să obţinem bani ca să dezvoltăm companiile mari, de importanţă semnificativă în plan local şi cu impact asupra economiei naţionale".
Premierul a precizat că în cadrul întâlnirii de vineri a avut şi "o scurtă trecere în revistă a ceea ce se întrevede la compania TAROM, pentru a vedea şi aici o perspectivă mai clară": "Ajungem la sfârşitul contractului managerului care are responsabilitatea companiei în momentul de faţă, dar în acelaşi timp înţeleg că e în pregătire încă un studiu care să dea o direcţie, o strategie de dezvoltare a companiei pentru perioada următoare. Managementul actual avea prin contract responsabilităţi legate de readucerea pe profit a companiei, s-au redus într-adevăr pierderile companiei, dar încă nu suntem pe profit. Deci şi acolo, în anul pe care îl avem în faţă, aş vrea să clarificăm cel puţin lucrurile".
Referitor la implementarea guvernanţei corporative la companiile din subordinea MT, ministrul Costescu ne-a precizat: "Managementul privat a fost o iniţiativă foarte bună, chiar dacă au fost şi cazuri mai puţin fericite. A reuşit să facă ordine şi să transparentizeze multe aspecte. Progresul este foarte mare faţă de situaţia de acum 5-10 ani".
Dacian Cioloş a anunţat că în perioada următoare va avea discuţii şi cu reprezentanţi din conducerea altor companii coordonate de MT.
MT a preluat Organismul Intermediar pentru absorbţia fondurilor europene
Ministerul Transporturilor a preluat Organismul Intermediar care va permite o gestionare mai bună a fondurilor europene, elaborarea Hotărârii de Guvern fiind "pe ultima sută de metri", în condiţiile în care instituţia şi-a asumat un portofoliu de proiecte prioritare, importante pentru infrastructura României, a precizat, vineri, ministrul Dan Costescu.
Ministrul Transporturilor a ţinut să precizeze că reorganizarea din minister nu presupune concedieri, ci simplificarea unor structuri decizionale, a unor servicii, însă principala schimbare va fi re-preluarea organismului intermediar pentru administrarea fondurilor europene, care s-a mai aflat în structura ministerului în urmă cu doi ani.
Dan Costescu a informat că analiza pe care a făcut-o împreună cu premierul Dacian Cioloş s-a bazat pe problemele identificate la venirea sa la conducerea Ministerului Transporturilor, probleme care au generat pierderi de absorbţie pe perioada instrumentului structural 2007-2013, cu extindere până în 2015.
Dan Costescu a precizat: "Aceste probleme au generat pierderi de absorbţie, practic pierderi de bani pentru România. Am ajuns în situaţia ca, în acest an, din proiectele pe care trebuia să le finalizăm în instrumentul structural anterior, 2007-2013, să trebuiască să fazăm, adică să trecem pe următorul instrument structural, nefiind cheltuite 2,3 miliarde euro, ceea ce este foarte mult. Dacă ar fi fost terminaţi, am fi folosit aceşti bani în acest instrument pentru proiectele pe care le avem într-o proporţie mult mai mare decât avem finanţare. Mai exact, până în 2020, avem un necesar în portofoliul de proiecte de 21 de miliarde de euro; din fonduri structurale şi din echivalentul contribuţiei la bugetul de stat avem undeva la 8 miliarde de euro".