Dezbaterea noilor redevenţe din domeniul petrolier va începe din aprilie, estimează secretarul de stat în Ministerul Finanţelor, Dan Manolescu. "Noul sistem va include, de fapt, un cadrul fiscal de taxare a activităţilor din domeniul producţiei de petrol şi gaze", a explicat domnia sa pentru ziarul BURSA, subliniind că grupul de lucru de la nivelul Ministerului Finanţelor încă nu şi-a coagulat propunerea pe care o va lansa în dezbatere.
Oficialul ne-a spus că unul dintre scenariile analizate vizează o taxare a profiturilor suplimentare, fără a ne oferi detalii.
• Deputaţii somează Ministerul Finanţelor să vină cu noile redevenţe în Parlament
Deputaţii din Comisiile de Buget şi de Industrii au somat, ieri, Ministerul Finanţelor să aducă rapid la dezbateri în Parlament proiectul noilor redevenţe.
Viorel Ştefan, şeful Comisiei de Buget din Camera Deputaţilor, a declarat: "Nu dorim ca acest proiect să fie asumat de Guvern. Vrem dezbateri parlamentare. Ne trebuie proiectul ca să putem lua decizii în privinţa taxării veniturilor suplimentare din liberalizarea gazelor şi asupta taxelor pe monopolul natural din domeniul energiei. Noul sistem fiscal din domeniul petrolier nu trebuie să alunge investitorii, dar trebuie să aducă fonduri suplimentare la buget".
Domnia sa a semnalat că există discrepanţe la suprataxa pe veniturile din liberalizarea pieţei gazelor, în sensul că estimările iniţiale ale Guvernului indicau colectarea a circa 1 miliard de lei anual la buget, dar, în realitate, după cum afirmă parlamentarul, s-ar fi colectat doar 300 milioane de lei pe an. "Solicit Ministerului Finanţelor să ne prezinte peste două săptămâni sumele colectate din suprataxă, ca să putem decide dacă mai permitem deducerea din acest impozit a redevenţelor şi investiţiilor".
• Majorarea suprataxei pe gaze a rămas tot în coadă de peşte
Guvernul a decis, în decembrie, să amâne cu un an aplicarea noului sistem de redevenţe petroliere, dar a hotărât să taxeze şi în 2015 veniturile suplimentare din domeniul energetic.
Ajunsă, înainte de Crăciun, la Comisia de Industrii din Camera Deputaţilor pentru avizul pe legea de aprobare, ordonanţa guvernamentală privind taxa de 60% pe veniturile suplimentare din gaze a suferit modificări importante. Astfel, parlamentarii din Comisie au prelungit aplicarea ei până în 2021, când se încheie şi liberalizarea pieţei gazelor pentru populaţie.
De asemenea, din taxa datorată statului pe veniturile suplimentare, companiile producătoare nu-şi mai pot deduce cheltuielile cu redevenţele şi investiţiile, conform amendamentelor Comisiei. Astfel, producătorii de gaze ar urma să plătească mult mai mulţi bani la bugetul de stat.
Numai că Plenul Camerei a ezitat să ia această decizie în februarie şi a întors proiectul la Comisia de Industrii şi cea de Buget pentru elaborarea unui alt raport comun.
Ieri, cele două comisii reunite au mai amânat elaborarea raportului final, după ce Ministerul Finanţelor, Ministerul Energiei şi ANRE (reglementatorul pieţei de energie) au susţinut formula de calcul adoptată de Guvern, pe motiv că investitorii au nevoie de stabilitate şi predictibilitate, dar şi pentru că 2016 vine cu o fiscalitate nouă în domeniul producţiei de petrol şi gaze.
Dan Manolescu le-a spus deputaţilor: "Ministerul consideră că ar fi util să nu mai intervenim în formula de calcul, întrucât am fundamentat deja bugetul de stat pe un anumit nivel de venituri estimate din această direcţie şi pentru că investitorii din domeniu au nevoie de stabilitate. Desigur, ministerul nu se va opune dacă parlamentul decide majorarea suprataxei prin modificarea formulei de calcul".
Deputaţii au dezbătut dacă primează motivaţia stabilităţii pentru investitori sau strângerea de mai multe fonduri la buget şi, pentru că nu au putut tranşa dilema au decis să ceară Ministerului Finanţelor sumele colectate în cei doi ani de aplicare a suprataxei.
Domnul Manolescu a explicat, pentru ziarul BURSA: "La taxarea veniturilor suplimentare, ministerul a decis să deducă din cota de 60% ce revine statului costurile operatorilor cu redevenţa şi cu investiţiile. Motivul pentru care am decis acest lucru este că investitorii calculează anvelopa totală a taxelor şi impozitelor din domeniul petrolier, iar noi am vrut ca, pe fondul liberalizării, să aducem acest nivel de fiscalitate la media europeană. Un studiu recent realizat de Deloitte arată că nivelul total al taxării din domeniu este puţin peste media europeană".
Deputaţii opoziţiei din cele două Comisii reunite ieri au reproşat ministerului că nu doreşte, în mod ciudat, mai mulţi bani la buget, deşi pregăteşte condiţii de relaxare fiscală.
Ei susţin că ministerul ar trebui să profite de ocazie şi să se aleagă cu 150-200 milioane de euro în plus la buget, acceptând schimbarea formulei de suprataxare a veniturilor suplimentare.
În decembrie, Guvernul a estimat că în acest an va încasa 245,6 milioane lei din impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice şi al gazului natural, 743,2 milioane lei din impozitul pe veniturile suplimentare, obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale, şi 114,6 milioane lei din impozitul pe veniturile obţinute din exploatarea resurselor naturale.
1. Grea problema
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 11.03.2015, 14:43)
Tot frecind-o, sa nu ajungem cumva din lac in put!
Este greu de explicat cum romanii din scumpa noastra tara a ramas asa de saraci desi exploateaza si rafineaza titeiul de apropape 200 de ani, desi titeiul nostru a alimentat masinile de razboi ale puternicilor Europei, desi...
Simt ca ai nostri conducatori n-o sa realizeze nimic nici de aceasta data.
Poate ca "o taxare a profiturilor suplimentare" este cea mai buna solutie, si acesta taxare trebuie sa fie 100%.
Dolarul creste cu, sa zicem, 20%. Producatori vor creste corespunzator pretul titeiului. De ce profitul suplimentar n-ar merge tot la stat? Sau apropape tot.