---
Actualizare 18:00 Sindicaliştii: "Întârzierea autostrăzii Piteşti-Sibiu generează riscuri pentru întreaga industrie auto"
Tergiversarea executării autostrăzii Piteşti-Sibiu generează "riscuri majore" legate de pierderea locurilor de muncă în întregul sector al industriei de automobile şi componente auto, consideră Blocul Naţional Sindical (BNS), calificând drept "oportun" protestul organizat mâine, la Mioveni, de Sindicatul Automobile "DACIA".
De asemenea (arată BNS într-un comunicat trimis astăzi redacţiei), menţinerea unui "cadru legislativ ostil salariaţilor" din ţara noastră (Codul Muncii, Legea Dialogului Social) "nu face decât să creeze un dezechilibru major în relaţia dintre angajator şi salariat".
"Efectele acestor legi se văd şi în statistica naţională care arată creşterea la cote nepermise (circa 20%) a salariaţilor plătiţi cu salariul minim pe economie", punctează Blocul Naţional Sindical.
Organizaţia subliniază că scăderea "alarmantă" a numărului de contracte colective de muncă (CCM) negociate şi încheiate a dus la creşterea numărului de salariaţi care nu sunt protejaţi prin CCM-uri.
"Întrucât negocierea colectivă este principalul mecanism de redistribuire a valorii adăugate în economie (şi aici indicatorii statistici naţionali arată că, în ciuda creşterii PIB, fondul de salarii naţional a scăzut de la an la an), locurile de muncă prost plătite şi vulnerabile au crescut în economia naţională", punctează BNS.
Sindicaliştii le cer aleşilor să ia urgent în discuţie proiectele de lege înregistrate deja la Parlament, elaborate şi susţinute de Blocul Naţional Sindical: Proiectul de Cod al Muncii, Proiectul Legii Contractelor Colective de Muncă şi Proiectul Legii Conflictelor de Muncă.
De asemenea, BNS solicită Guvernului "o dezbatere serioasă şi responsabilă care să ducă în regim de urgenţă la adoptarea Master Planului General de Transport, care să includă fără echivoc soluţiile politice, strategice şi financiare pentru consolidarea unei infrastructuri de transport moderne, atât de necesare României".
Alături de salariaţii de la Sindicatul Automobile "DACIA", vor participa la protestul de mâine şi membri de sindicat ai BNS din alte sectoare de activitate (energie, poştă şi comunicaţii, tranporturi, administraţia publică, agricultură, finanţe etc). Acţiunea va avea loc între orele 12:30 şi 15:00 pe platoul din faţa Casei de Cultură a Sindicatelor din Mioveni, se mai arată în comunicatul BNS.
---
Deputatul PSD Mircea Drăghici asigură conducerea şi salariaţii uzinei Dacia-Renault Mioveni că actuala guvernare a făcut şi va continua să facă tot ceea ce este legal şi financiar posibil ca să sprijine activitatea companiei, iar autostrada Sibiu-Piteşti figurează ca "prioritate zero" în Master Planul de Transport, conform unui comunicat remis azi redacţiei.
Mircea Drăghici (chestor al Camerei Deputaţilor) a declarat: "Prim-ministrul României şi-a arătat permanent sprijinul pentru cel mai important investitor şi exportator al ţării noastre. În prima sa săptămână de mandat, Victor Ponta, în calitate de premier USL, a vizitat uzina Dacia, a susţinut reabilitarea DN 73, precum şi realizarea pasarelei care face legătura dintre Dacia şi Mioveni. Prin programele Rabla, Prima Maşină şi prin Timbrul de Mediu, Guvernul a sprijinit uzina de la Mioveni să rămână la un nivel ridicat de competitivitate. Dacia-Renault a fost un partener important al Executivului în dezbaterile publice pe fondul de mediu legate de stimularea producţiei interne".
Potrivit parlamentarului, "datorită măsurilor guvernului şi managementului eficient al uzinei, vânzările Dacia la nivel mondial au crescut cu 12%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2014, iar în România au punctat un avans de 33%".
"Nu întâmplător, în ultimii trei ani, rezultatele economice ale Dacia au fost permanent în creştere, la o diferenţă enormă faţă de perioada guvernării PDL- Boc", a precizat Drăghici.
Deputatul social-democrat a menţionat că autostrada Sibiu-Piteşti figurează în Master Planul General de Transport ca prioritate zero şi că Ministerul Transporturilor întreprinde toate demersurile necesare în vederea finalizării proiectul autostrăzii până în anul 2020. Proiectul este prioritar pentru infrastructura rutieră din ţara noastră, a punctat Drăghici.
Parlamentarul argeşean a arătat că Guvernul s-a angajat, prin noul Master Plan de Transport, să dezvolte infrastructura rutieră, astfel încât să susţină "nu doar producţia de maşini, precum Dacia, ci toate ramurile economice".
Mircea Drăghici a punctat: "Economia României are nevoie de un acord politic larg în privinţa Master Planului de Transport. Nu este un Master Plan al Guvernului Ponta, ci al României. De aceea, este bine ca toate forţele politice să-l agreeze, pentru a exista garanţia ca vom avea continuitate în execuţie şi că nu o vom lua de fiecare dată de la capăt".
Social-democratul şi-a exprimat înţelegerea pentru "interesele şi chiar îngrijorările muncitorilor de la Dacia cu privire la autostrada Piteşti-Sibiu".
Domnia sa a comentat: "Am sesizat în ultima perioadă că există nemulţumiri ale sindicaliştilor din judeţul pe care îl reprezint în Parlament referitor la modul în care oamenii politici din Argeş cu o influenţă importantă la Bucureşti au ales să reprezinte interesele judeţului la cel mai înalt nivel. Ca partid social-democrat, PSD nu va încerca niciodată să blocheze activitatea sindicatelor pe care le consideră parteneri ai politicilor sociale, inclusiv atunci când sunt organizate proteste. Vreau să reamintesc că, în urma comunicării cu sindicatele, parlamentarii PSD de Argeş şi Guvernul Ponta au modificat Codul Muncii cu o serie de articole solicitate de zona sindicală".
Nu în ultimul rând, Mircea Drăghici aminteşte că pentru autostrada Piteşti-Sibiu a fost desemnat un câştigător pentru refacerea studiului de fezabilitate "şi, în ciuda contestaţiilor depuse, Guvernul şi Ministerul Transporturilor vor face toate demersurile pentru începerea lucrărilor la autostradă în cel mai scurt timp, sperăm în 2017", conchide comunicatul citat.