Reporter: Aţi încheiat anul trecut cu rezultate financiare foarte bune. Ce strategie a stat la baza creşterilor din 2012?
Marcel Bărbuţ: Într-adevăr, anul trecut am avut o cifră de afaceri de 180 de milioane de lei şi un profit de 15 milioane de lei. Avem o cifră de afaceri pe angajat de aproape 200.000 de euro. Prima parte a anului a fost mai slabă, pentru că am anunţat o creştere de preţ, în decembrie 2011, cu circa 5%, continuând, în ianuarie, cu încă 5% - majorări. În aceeaşi perioadă, ceilalţi jucători din piaţă aveau tot felul de reduceri. De la 1 martie, însă, am început să avem şi noi unele promoţii, prin care ne-am atras simpatia micilor meseriaşi, am scăzut preţurile punctual şi am recuperat pierderile din primul trimestru.
Reporter: Care segment al activităţii dumneavoastră are cel mai mare aport în cifra de afaceri?
Marcel Bărbuţ: Creşterea vânzărilor vine cel mai mult din polistiren, iar cea mai mare creştere pe care noi am avut-o în cursul anului trecut a fost pe marile lanţuri de magazine.
Reporter: Înseamnă că piaţa construcţiilor începe să-şi revină?
Marcel Bărbuţ: Nu chiar. Potrivit unor statistici, în 2011 a existat o contracţie medie de circa 7% la nivelul primilor 15 jucători de profil.
Noi avem sistemul de siloz mobil, în care livrăm şapele, mortarele etc. Pe această zonă avem scăderi, chiar scăderi dramatice, fapt care arată că marile şantiere au dispărut. Eu consider că se merge mai mult pe reparaţii, iar cea mai mare creştere este înregistrată pe termosisteme, care aduc o economie consistentă în buget. Nu se termoizolează doar blocuri întregi, sunt şi termosisteme izolate. În acelaşi timp, "AdePlast" a luat mult din cota de piaţă a unora dintre concurenţi.
Reporter: Ce cotă de piaţă aveţi în prezent?
Marcel Bărbuţ: Circa 10%, pe intern.
Reporter: Ce vă propuneţi pentru anul în curs, din punct de vedere al vânzărilor?
Marcel Bărbuţ: Cred că vom creşte cifra de afaceri cu încă 30%, anul acesta, iar profitul va creşte proporţional.
Reporter: Profitul îl reinvestiţi în lucrările pe care le derulaţi?
Marcel Bărbuţ: Întotdeauna reinvestesc profitul, dar lucrez şi foarte mult cu băncile, care ne ajută să ne finanţăm proiectele. Bineînţeles că trebuie să avem un plan bun de business, pentru acest lucru.
Reporter: În prezent, lucraţi la înfiinţarea unor noi unităţi de producţie. Puteţi să ne prezentaţi, pe rând, toate aceste proiecte?
Marcel Bărbuţ: Acum, la Ploieşti, avem fabrica de mortare uscate, unde producem 450.000 de tone de mortar pe an şi fabrica de polistiren, unde facem, anual, 700.000 de metri cubi de polistiren (în octombrie - luna de vârf - am ajuns la o producţie de 56.000 mc). De asemenea, am preluat linia "Zentis", unde producem polistiren grafitat - 150.000 mc pe an. Am terminat toate lucrările la hala şi fundaţiile aferente unei fabrici de vopsele care va porni în mai-iunie, tot la Ploieşti.
Fabrica de mortare uscate de la Roman, care atinge o capacitate de 450.000 de tone, anual, va porni pe 18 martie, când vom produce primul sac. Până pe data de 18 aprilie, această unitate ar trebui să fie pusă în funcţiune la capacitate maximă, conform contractului. De asemenea, construim o fabrică de polistiren - unicat în Europa - în cadrul căreia linia de producţie poate fi schimbată automat de pe alb pe gri. Dacă vreau polistiren grafitat, care este gri, pot muta de pe alb pe gri fără să am pete de culoare. Foarte important este faptul că avem un contract cu BASF, care este inovatorul în polistiren, şi pe toate baxurile nostre de polistiren grafitat va apărea "produs cu neopol de la BASF". Acest polistiren îl comercializăm în România, în Ungaria şi în Moldova.
La Oradea, avem fabrica noastră veche de mortare uscate de 250.000 de tone, o fabrică de vopsele şi tencuieli decorative de 20.000 de tone, capacitate anuală, şi, din aprilie-mai, vom porni o fabrică de polistiren de 700.000 metri cubi, de asemenea, dual.
Reporter: Care esta valoarea tuturor acestor investiţii?
Marcel Bărbuţ: Sumele pe care le-am investit în construcţia fabricilor - lucrările fiind începute în 2012 - sunt următoarele: la Roman - 12,5 milioane de euro în fabrica de mortare uscate şi 3,8 milioane euro în cea de polistiren; 3,8 milioane euro în fabrica de polistiren la Oradea şi la Ploieşti - 3,45 milioane euro în unitatea de producţie vopsele. În total, pentru investiţiile care vor fi inaugurate în acest an, am cheltuit 23,55 de milioane de euro.
Reporter: Aţi atras şi fonduri europene pentru realizarea acestor proiecte?
Marcel Bărbuţ: Nu am luat nici fonduri europene, nu am beneficiat nici de ajutor de stat.
Reporter: Câţi angajaţi are "AdePlast"?
Marcel Bărbuţ: Fabricile sunt automatizate şi nu avem foarte multă forţă de muncă. În total, avem 200 de salariaţi, cei mai mulţi ocupând posturi în contabilitate şi pe vânzări. Vara, majorăm capacitatea personalului cu circa 25%.
Reporter: Cât din producţie exportaţi şi unde?
Marcel Bărbuţ: Exportăm destul de puţin, sub 3% din producţie. Anul trecut am exportat de circa 1 milion de euro, în Germania, Austria, Ungaria, Italia, Bulgaria, Grecia, Moldova, Ucraina şi, foarte important, în Liban, unde vindem doar produse cu ciment alb.
Reporter: Închiriaţi maşini sau aveţi propriul parc auto?
Marcel Bărbuţ: Suntem printre puţinii din piaţă care avem propriile maşini.
Reporter: Care este ţinta "AdePlast" pentru 2013?
Marcel Bărbuţ: Să ne consolidăm poziţia de lider pe piaţa mortarelor, între firmele mijlocii. Probabil că după ce vom pune toate fabricile în funcţiune şi vom creşte cifra de afaceri de la 41 de milioane la 50 de milioane de euro, şi cred că în 2013 vom reuşi acest lucru, vom trece la grupa mare. Astfel, urmărim ca, din 2014, să trecem în categoria companiilor mari.
Reporter: Cum ne situăm, ca ţară, între celelalte state membre, din punct de vedere al pieţei construcţiilor şi reparaţiilor?
Marcel Bărbuţ: Dacă nu s-ar mai face atâta caz pe criză, românul ar scoate banii şi şi-ar repara casele. Sunt ani buni de când oamenii nu-şi mai văruiesc casa de Paşte, nu-şi mai vopsesc gardul, pentru că ţin de bani, de frica acestei crize. Omul este speriat şi nu ştie ce să facă. În opinia mea, 2014 va trebui să explodeze, va trebui ca oamenii să înceapă să-şi cheltuiască banii. Eu cred că românii au bani, dar sunt speriaţi.
Reporter: Ce ar trebui să facă politicienii, în acest sens?
Marcel Bărbuţ: Cu forţa pe care o au, ar trebui să schimbe tot ceea ce este rău.
Reporter: Dacă aţi fi premier, ce aţi face, în primul rând?
Marcel Bărbuţ: Dacă aş fi premier, primul lucru pe care l-aş face ar fi ca acel miliard de euro care există pentru crearea de locuri de muncă să-l dau, în raport de 75-90%, firmelor româneşti, care rămân aici. Aş face un cadrul legal stabil şi clar, aş lua bani de la UE cel puţin pentru termoizolaţiile blocurilor, întrucât până în 2020 trebuie să izolăm toate clădirile, iar noi suntem deja în 2013 şi avem doar 2% din imobile termoizolate şi aş simplifica toată birocraţia existentă pentru obţinerea autorizaţiilor de construcţii, readucând la viaţă acel Birou Unic.
Reporter: Vă mulţumim!