47% din totalul reclamaţiilor primite anul trecut de Centrul European al Consumatorilor din România (ECC-România) a vizat domeniul transporturilor (aerian, rutier, feroviar, naval şi închirieri auto), se arată într-un comunicat de presă emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
11% dintre sesizări s-au referit la îmbrăcăminte şi încălţăminte, procent similar cu plângerile depuse referitore la restaurante şi hoteluri; 9% din sesizări au fost pentru activităţi de recreere şi cultură, iar 7% pentru diverse produse şi servicii (servicii financiare, obiecte de uz personal - ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire, alte servicii), conform comunicatului citat.
Cele mai multe reclamaţii au vizat anulări provocate de pandemie, atât în domeniul transporturilor, cât şi în cel al serviciilor turistice achiziţionate individual sau ca pachete de servicii de călătorie, se menţionează în comunicat.
Centrul European al Consumatorilor din România a recuperat peste 300.000 de euro în 2020 pentru consumatorii români şi străini, în creştere cu 15% faţă de anul anterior, se precizează în document.
În 2020, ECC România a instrumentat peste 5200 de solicitări de la consumatori români şi peste 270 de solicitări de la consumatori din alte state UE, plus Norvegia, Islanda şi Marea Britanie, transmise prin intermediul Centrelor Europene ale Consumatorilor din statele de reşedinţă ale consumatorilor, numărul total de solicitări prelucrate reprezentând o creştere cu 37% faţă de anul anterior.
Cele mai multe reclamaţii primite de la consumatorii rezidenţi în România au fost împotriva unor comercianţi din Ungaria, Marea Britanie, Germania, Franţa, Spania, Irlanda şi Italia, iar cele mai multe reclamaţii ale unor consumatori din alte state membre împotriva comercianţilor din România au provenit din Bulgaria, Italia, Franţa, Ungaria, Irlanda şi Belgia.
Centrul European al Consumatorilor din România funcţionează la nivel de direcţie în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, fiind un proiect cofinanţat de Comisia Europeană şi de Guvernul României. ECC România este parte a Reţelei Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-NET), care include 30 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE, cărora li se adaugă Islanda, Norvegia şi Marea Britanie.
Centrul European al Consumatorilor din România are competenţă numai în soluţionarea pe cale amiabilă a litigiilor transfrontaliere de consum, respectiv acele litigii ivite ca urmare a achiziţionării de către un consumator rezident în România a unor produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul într-un stat membru UE, altul decât România, precum şi acele litigii ivite ca urmare a achiziţionării de către un consumator rezident într-un alt stat membru UE a unor produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul în România.
Rolul principal al Reţelei Centrelor Europene ale Consumatorilor este să crească nivelul încrederii consumatorilor atunci când fac achiziţii transfrontaliere, oferind informaţii şi consultanţă gratuite şi confidenţiale asupra drepturilor pe care le au în calitate de consumatori, precum şi asistenţă în soluţionarea problemelor de consum transfrontaliere.