• UPDATE 18:05 Relu Fenechiu a anunţat că GFR este câştigător
Relu Fenechiu a anunţat că GFR este câştigător, oferind 200 de milioane de euro pentru 51% din acţiunile CFR Marfă.
"Preţul oferit de GFR pentru 51% din acţiuni e de 202 milioane euro. GFR îşi asumă să investească 900 milioane lei în compania CFR plus 1,5 milioane euro investiţii asumate pentru mediu", a precizat Fenechiu.
Condiţia pe care GFR o pusese în oferta financiară era plata în rate. Grup Feroviar Român a renunţat la această condiţie în urma negocierilor cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor.
Semnarea contractului ar putea avea loc săptămâna viitoare, a menţionat ministrul Fenechiu.
În ceea ce priveşte angajaţii CFR Marfă, Relu Fenechiu a precizat că există un contract colectiv de muncă în vigoare până anul viitor, în aprilie.
"Sunt convins că vom găsi soluţiile pentru ca oamenii să nu fie disponibilizaţi. Deja am demarat procedura ca 1.000 de salariaţi să poată beneficia de ordonanţa 36 privind salariile compensatorii", a adăugat ministrul.
----
• Update 17:25: MRU: "Privatizarea CFR Marfă dă toate semnele că va eşua"
Mihai-Răzvan Ungureanu (MRU) susţine că privatizarea "CFR Marfă" dă semnele unui eşec, iar acordul cu FMI este posibil să pice, potrivit unui comunicat de presă.
"Privatizarea CFR Marfă dă toate semnele că va eşua, iar acordul cu FMI cel mai probabil va pica. Singura companie rămasă în cursă, în urma unui proces de privatizare care a ridicat semne de întrebare încă de la prima încercare, vrea să schimbe condiţiile în ziua în care depune oferta", a precizat Mihai-Răzvan Ungureanu.
Potrivit acestuia, în urma negocierilor din ultimele ore, Ministerul Transporturilor ar trebui să descalifice compania Grup Feroviar Roman (GFR) deoarece nu respectă condiţiile iniţiale şi cere plata eşalonată, şi nu în termen de 60 de zile conform contractului.
"Asistăm la o nouă încercare de privatizare fără rezultatele scontate. Ministrul Relu Fenechiu să-şi dea urgent demisia!", a declarat preşedintele Partidului Forţa Civică.
---
• Update 16:41:
Reprezentanţii Donau Finanz- Transferoviar Grup se declară surprinşi că, în condiţiile in care Grup Feroviar Român (GFR) - ofertant în cadrul procedurii de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă (SNTFM)"CFR Marfă" - a depus o ofertă care conţine condiţii suplimentare faţă de cele conţinute în caietul de sarcini, Ministerul Transporturilor (MT) continuă negocierile pentru privatizarea a 51% din "CFR Marfă, se arată într-un comunicat de presă.
"Reamintim că, aşa cum este prevăzut de legislaţia în vigoare şi a fost stabilit prin dosarul de prezentare, etapa licitaţiei cu oferta în plic presupune depunerea ofertei financiare finale, care nu trebuie să conţină nici un fel de condiţii suplimentare faţă de cele stipulate în strategia de privatizare şi faţă de forma finală a contractului de vânzare-, astfel cum aceasta a fost transmisă participanţilor la procesul de privatizare la sfărşitul zilei de joi, 13 iunie 2013", se arată în comunicat.
De asemenea, reprezentanţii asocierii Donau Finanz- Transferoviar Grup aduc în vedere că MT a reiterat în dimineaţa zilei de ieri că există riscul descalificării ofertanţilor care nu depun odată cu oferta în plic, declaraţia de acceptare fără rezerve a a ultimului proiect de contract de vanzare-cumparare de actiuni.
"Mai mult, strategia de privatizare (aprobată prin HG46/2013) prevede cu claritate că termenul de plată a preţului actiunilor este de maxim 60 de zile", au mai adăugat aceştia.
Reprezentanţii Donau Finanz- Transferoviar Grup consideră că, în aceste condiţii, singura opţiune legală a MT este descalificarea ofertantului GFR şi închiderea procesului de privatizare în curs fără desemnarea unui adjudecatar.
---
• Update 15:26: Bulgaria nu mai privatizează BDZ Cargo
Agenţia bulgară pentru privatizare şi post-privatizare a anunţat că anulează privatizarea companiei de transport feroviar de marfă a Bulgariei (BDZ Cargo).
Decizia vine în urma primirii unei scrisori din partea proprietarului BDZ Cargo, Holding BDZ, prin care acesta înştiinţa agenţia că nu poate spune când va fi ridicat sechestrul asupra acţiunilor companiei.
---
• Update 14:26:
Ministerul Transporturilor (MT) face precizarea că paşii urmaţi în ceea ce priveşte privatizarea Societăţii Naţionale de Transport Feroviar "CFR Marfă" au urmat, punct cu punct, Hotărârea de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a societăţii naţionale (HG 46/2013), emisă la inceputul anului, potrivit unui comunicat de presă.
"Ministerul Transporturilor a dat dovadă de transparenţă pe parcursul procesului de privatizare, publicând proiectul de strategie de privatizare încă din 30 ianuarie 2013", se arată în comunicat.
De asemenea, MT mai face precizarea că, în ce priveşte relaxarea condiţiilor de participare, această măsura este necesară pentru asigurarea unei largi participări la procesul de privatizare şi a fost menţionată ca posibilitate în Anunţul cu privire la oferta de vânzare de acţiuni.
Proiectul de act normativ a fost dezbătut şi cu partenerii sociali şi în cadrul Consiliului Economic şi Social, se menţionează în comunicat.
Proiectul de privatizare a fost supus avizării de către CSAT, Consiliul Economic şi Consiliul Concurenţei.
Valoarea CFR Marfa a fost stabilită de Asocierea formată din Deloitte Consultanţă, Muşat & Asociaţii şi Systra.
---
• Update 14:00 Negocierile cu GFR continuă
Negocerile dintre reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi GFR se află în desfăşurare după ce a fost deschis plicul celor de la Grup Feroviar Român cu oferta tehnică şi cu cea financiară, a anunţat Relu Fenechiu.
Din punctul de vedere al ofertei tehnice, GFR a fost declarat calificat, însă oferta financiară conţine anumite condiţii. Relu Fenechiu a spus că dacă, după negocieri, nu se ajunge la o înţelegere astfel încât GFR să renunţe la condiţii, investitorul va fi descalificat.
Ministrul de resort a precizat că suma oferită de GFR este mai mare decât preţul minim solicitat, de 180 milioane euro.
----
• Transferoviar a rămas pe peron; se pare că banca nu i-ar fi eliberat "biletul"
Grup Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a rămas singur în cursa pentru privatizarea CFR Marfă, după ce şi Transferoviar Grup, care era pe lista scurtă în consorţiu cu fondul austriac de investiţii Donau Finanz GMBH & Co KG, s-a retras din acest proces.
Deşi încă mai sunt voci, poate mai puternice ca oricând, care susţin că procedura de vânzare a 51% din acţiunile operatorului feroviar de marfă ar trebui să se oprească aici, pentru a fi reluată, ministrul transporturilor Relu Fenechiu nu are niciun dubiu că CFR Marfă va avea astăzi un nou proprietar.
Oficialul ne-a declarat: "Mâine (n.r. astăzi), la ora 11.00, deschid oferta şi declar câştigătorul. Mai avem un singur pas, dar care nu înseamnă decât o verificare".
Domnia sa a precizat că "regulile nu au fost schimbate în timpul jocului", aşa cum susţin o serie de specialişti din domeniu, precizând: "Condiţiile unei privatizări nu pot fi modificate. Noi nu am schimbat condiţiile. Când am început procedura am avut un caiet de prezentare a companiei. Din cauza faptului că am fost obligaţi să facem această privatizare într-un timp incredibil de scurt, practic imposibil, am derulat în paralel anumite acţiuni. În documentele de prezentare scria că datoriile companiei vor fi transformate în acţiuni. Nu am umblat la capitalul social, întrucât conversia nu a fost făcută prin majorare de capital. Nu am modificat capitalul nici prin transferarea unora dintre active din portofoliul CFR Marfă în cel al SNCFR şi SAF, aşa cum au spus sindicaliştii, pentru că este vorba despre active, nu despre acţiuni".
Analistul economic Cristina Chiriac precizează că singura modalitate de transformare a datoriilor unei companii în acţiuni este prin majorare de capital, adăugând: "În economia autohtonă a mai fost o încercare de transformare în acţiuni a unor datorii, pe care Oltchim le avea la fosta AVAS şi la Electrica, prin majorare de capital social, procedură nefinalizată, însă, ca urmare a impedimentelor de natura ajutorului de stat şi a deciziei Ministerului Economiei".
În ceea ce priveşte preţul solicitat de autorităţi pentru jumătate din CFR Marfă, Cristina Chiriac ne-a spus: "Elementul cheie într-o privatizare îl reprezintă raportul de evaluare. Prin acest raport, se constată valoarea întreprinderii la o anumită dată, prezentă nu viitoare - în cazul de faţă, înainte de lansarea anunţului de privatizare a CFR Marfă. Valoarea unei acţiuni se stabileşte în funcţie de activele şi datoriile companiei. Aşadar, orice modificare patrimonială (fie că vorbim de active sau acţiuni) ce intervine după stabilirea preţului pe acţiune este inoportună, putând conduce inclusiv la neîncrederea investitorilor".
Relu Fenechiu mai susţine că, după ce societatea de stat a fost lansată prima dată la privatizare, au fost primite la minister mai multe cereri prin care era solicitată amânarea termenelor şi relaxarea unora dintre condiţii.
"Am reluat privatizarea cu alte condiţii. Deci, am reluat procesul, nu am schimbat regulile. La acea reluare a privatizării puteau să se prezinte toate firmele interesate. Menţionez că cererile de relaxare au venit tocmai din partea OmniTRAX şi Transferoviar, pentru că GFR avea de prima dată cifra de afaceri solicitată", ne-a spus Relu Fenechiu.
Transferoviar Grup şi Donau Finanz GMBH & Co KG au anunţat, ieri, că se retrag din cursa pentru privatizarea CFR Marfă şi că îşi rezervă dreptul să conteste procedura la instituţiile abilitate.
Comunicatul Transferoviar Grup menţionează: "Asocierea formată din Transferoviar Grup şi Donau Finanz a mobilizat importante resurse umane şi financiare, atât interne (personal de conducere şi execuţie), cât şi externe (consultanţi, avocaţi), pentru a se încadra în termenele impuse de Ministerul Transporturilor, în calitate de instituţie publică implicată în procesul de privatizare.
Având în vedere complexitatea procesului şi volumul semnificativ de informaţii care trebuiau analizate pentru realizarea în mod corespunzător a propriei evaluări a CFR Marfă, am depus la Ministerul Transporturilor mai multe cereri de amânare. Aceste cereri au fost respinse, în ciuda standardelor europene în materie de privatizări care impun acordarea unui termen de minim două luni pentru realizarea de către potenţialii investitori a propriei evaluări (camera de date a putut fi accesată începând cu 27 mai 2013)".
Reprezentanţii companiei au subliniat că vor începe să analizeze alternativele legale disponibile pentru protejarea intereselor lor economice în România.
Surse apropiate tranzacţiei ne-au spus că, de fapt, motivul care a stat la baza retragerii Transferoviar Grup din această procedură nu a obţinut scrisoarea de garanţie din partea băncii.
Grup Feroviar Român a depus, ieri, oferta angajantă pentru preluarea pachetului majoritar de acţiuni al CFR Marfă, după cum ne-a spus ministrul de resort, urmând ca astăzi să fie deschis plicul cu documentele şi să fie anunţat câştigătorul procedurii de privatizare.
GFR are cele 180 de milioane euro pentru preluarea CFR Marfă din surse proprii şi dintr-un credit sindicalizat, pentru participarea la această privatizare primind scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, potrivit reprezentanţilor companiei.
Amintim că, după ce a fost reluat procesul de privatizare a companiei de stat (la prima încercare niciun investitor nu s-a precalificat), OmniTRAX, GFR şi consorţiul format din Transferoviar Grup şi Donau Finanz au cumpărat caiete de sarcini, ultimii doi dintre participanţi înscriindu-se pe lista scurtă.
După ce a fost descalificat pentru că nu ar fi depus toate documentele de calificare, OmniTRAX a contestat procesul.
Privatizarea CFR Marfă a fost convenită de autorităţile noastre cu reprezentanţii delegaţiei FMI.
În ultimele două zile, reprezentanţii Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă au pichetat sediul MT, solicitând stoparea privatizării CFR Marfă.
•
Preşedintele Consiliului Concurenţei Bogdan Chiriţoiu ne-a declarat că, în cazul în care Grup Feroviar Român va fi desemnat câştigătorul procedurii de privatizare a CFR Marfă, autoritatea de concurenţă va discuta împreună cu Comisia Europeană pentru a stabili dacă se pune problema formării unui monopol privat, având în vedere că GFR are o cotă de piaţă de circa 30% şi CFR Marfă atinge o cotă de aproape 50% din piaţa transportului feroviar de marfă. Potrivit domnului Chiriţoiu, GFR va trebui să aştepte decizia autorităţilor abilitate în domeniu înainte de preluarea efectivă a pachetului majoritar de acţiuni al companiei de stat.
1. incredibil
(mesaj trimis de Obama în data de 20.06.2013, 11:26)
ce facatura ordinara! "Am reluat privatizarea cu alte condiţii. Deci, am reluat procesul, nu am schimbat regulile". Faptul ca schimbi conditiile nu inseamba ca sunt alte reguli?
Si ca sa vezi coincidenta...a mai ramas doar GFR in cursa.
NU, NU E CU DEDICATIE!
2. Incredibil, dar adevarat...
(mesaj trimis de Toma Necredinciosu' în data de 20.06.2013, 11:43)
Din momentul in care USL si-a reluat activitatea, aceea de a trece din portofoliul statului in portofoliul privat al anumitor persoane, intreprinderile care mai ramasesera de furat, era evident ca vor fi "privatizate/furate" CFR, Posta Romana, eventual Loteria Romana, Antibiotice Iasi, eventual Oltchim, intreprinderile legate de minereurile feroase si neferoase. GFR este un exemplu evident de cum poate fi inventat un miliardar din nimic, asa cum au fost si altii printre care si Negoita. Dar maiestria acestor oameni, care ne conduc de 24 de ani, este exceptionala: au reusit sa ne faca sa pricepem aceste lucruri, sa le vedem aplicate mereu, sa avem impresia ca le descoperim de cate ori sunt aplicate, dar sa devina un mod obisnuit de viata al nostru, al tuturor. Jos palaria acestor maestri ai deghizarii si actoriei sociale, acesti asasini nedovediti si neacuzati, acesti distrugatori de principii frumoaste si creatori de inavutire ilicita. Romania se poate lauda astfel cu aceasta specializare in fata tuturor. Nimeni si nimic nu-i poate destrama pe acesti nevertebrati ai lumii moderne, pe numele lor "cei din umbra care conduc Romania".