Majoritatea articolelor privind fenomenul francizei şi tot ce este legat de acesta laudă în fel şi chip acest sistem şi puţine se aventurează să prezinte dezavantajele francizei. Ca orice lucru pe lumea asta, şi în franciză există "reversul medaliei", iar în cele ce urmează vom prezenta cîteva din punctele nevralgice ale acestui sistem.
Costurile în primul rînd, achiziţionarea unei afaceri în format francizing reprezintă o investiţie destul de serioasă începînd cu taxa de intrare în sistem, pîna la redevenţele lunare şi taxele de publicitate etc. francizele nu se vînd ieftin. În plus, toate cheltuielile legate de aceasta pot reduce în mod serios marjele de profit ale francizatului. De asemenea, în cadrul unor sisteme de franciză, francizatul este obligat, conform contractului, să achiziţioneze produsele, pe care le vinde apoi, numai de la francizor. Acestea pot costa mai mult decît produsele similare care se găsesc pe piaţă. Şi, fiindcă tot am vorbit de profituri, o franciză presupune riscuri reduse de eşec, dar riscurile reduse înseamnă şi că această afacere nu poate aduce profituri foarte mari.
• Lipsa independenţei
Francizatul este propriul său şef şi, probabil, acest fapt este unul dintre motivele pentru care a ales să achiziţioneze o franciză în loc să fie sau să ră-mînă salariat în cadrul vreunei companii. Dar, deşi este proprietarul afacerii sale, francizatul trebuie să conducă şi să opereze această afacere în conformitate cu standardele impuse de sistemul de franciză căruia i s-au alăturat, aşa cum au fost create aceste standarde de către francizor. Mai mult, el nu trebuie să se abată de la aces-te standarde deoarece numai respectîndu-le, francizatul are garanţia succesului aşa cum a fost acesta prevăzut de către francizor. De aceea, această situaţie poate fi extrem de frustrantă pentru un francizat care are propriile viziuni şi idei privind modul de a face afaceri sau căruia nu îi place să i se spună ce să facă. Francizatul nu prea are spaţiu să fie creativ în ce priveşte afacerea tocmai pentru că orice aspect, orice proces şi procedură din cadrul afacerii a fost descris şi i s-a stabilit un anumit mod de desfăşurare, în cadrul manualelor operaţionale.
• Controlul
Unele francize presupun o monitorizare a francizaţilor efectuată în mod regulat de către diverşi reprezentanţi ai francizorului. La început francizatul percepe acest proces ca pe unul bine-venit, deoarece aceşti reprezentanţi îl pot ajuta să rezolve pe loc diferite probleme cu care acesta se confruntă. Ulterior, insă, cînd francizatul deja ştie ce să facă în anumite situaţii şi să găsească singur soluţii pentru problemele cu care se confruntă, această monitorizare este percepută ca o intruziune din partea francizorului care "îşi bagă nasul unde nu-i fierbe oala", adică în afacerea care, la urma urmei, este proprietatea francizatului. Iar dacă mai şi plăteşte pentru această monitorizare, francizatul poate ajunge să considere aceasta ca pe o cheltuială inutilă, dar la care nu prea are cum să renunţe datorită prevederilor din contractul de franciză pe care l-a semnat.
• Plictiseala
Francizatul se află deja de cîţiva ani în sistem. Afacerea merge ca unsă, iar francizatul îi cunoaşte deja toate dedesubturile. Însă ceva nu mai e cum era la început. Ceea ce părea o provocare, la început, acum a devenit o rutină. Pentru francizat acum toate zilele par a se desfăşura la fel, după un tipar. De aceea este important ca, atunci cînd este la început, cînd doar îşi caută o franciză pe care să o achiziţioneze, viitorul francizat să se orienteze spre un domeniu în care ştie că îi va plăcea să muncească sau spre o afacere despre care ştie că are potenţial să se dezvolte şi să crească.
• Francizorul
Deşi poate sună ciudat, însuşi francizorul poate reprezenta un dezavantaj pentru un sistem de franciză. În primul rînd, prin faptul că francizaţii depind de performanţele şi de abilităţile sale şi de ce fel de persoană este. Ideal ar fi ca toti francizorii să fie competenţi şi, mai ales, cinstiţi. Din păcate, unii francizori nu au nici o intenţie să creeze o relaţie pe termen lung în care să ofere suport şi ajutor francizaţilor, ci doresc doar să vîndă cît mai multe francize şi, astfel, să cîştige cît mai mult într-un timp cît mai scurt. Aceşti francizori creează afaceri care promit mult, la început, dar care nu au o bază solidă, şi le vînd celor care nu efectuează o cercetare amănunţită a sistemului de franciză căruia ar dori să i se alăture. De aceea, ca viitori francizaţi, investigaţi în amănunt diferitele oportunităţi care vi se prezintă. Cu siguranţă nu vă permiteţi să învăţaţi din propriile greşeli.