Reporter: Cum caracterizaţi piaţa jocurilor de noroc din ţara noastră?
Adrian Georgescu: Piaţa jocurilor de noroc din România este o piaţă cu potenţial, de interes pentru marii operatori din ţară dar si din străinătate.
În ansamblu, industria jocurilor de noroc este un domeniu complex, care, în unele cazuri, nu implică practicile de afaceri logice sau soluţiile scrise în cărţi de coaching de afaceri, pentru că este dependentă de reglementarea legislativă specifică.
Reporter: Ce lipsuri are acest segment şi ce soluţii există, în opinia dumneavoastră, pentru rezolvarea lor?
Adrian Georgescu: Singurele lipsuri la momentul acesta sunt de ordin legislativ sau mai bine spus de punere în practică a legii. Aşa cum am declarat şi cu alte ocazii, consider oportun şi util un mai bun control al activităţii de concurenţă neloială şi contrafacere în domeniul jocurilor de noroc, aceasta având un impact negativ în momentul de faţă atât asupra organizatorilor de jocuri de noroc, cât şi asupra percepţiei faţă de această industrie.
Reporter: Ce perspective are această piaţă, la noi?
Adrian Georgescu: Cu siguranţă, piaţa jocurilor de noroc va beneficia de o şi mai bună dezvoltare şi funcţionare, menţinând acelaşi trend ascendent al rezultatelor obţinute. Ca urmare a boom-ului de tehnologie în ultimul deceniu, diferenţa reală o face complexitatea serviciilor şi produselor oferite, atât pentru segmentul B2B cât şi B2C. În acest sens, NOVOMATIC a alocat întotdeauna resursele necesare şi angajamentul unei echipe dedicate, drept dovadă renumele companiei nu numai aici, în România dar şi la nivel mondial.
Reporter: Cum se prezintă piaţa jocurilor de noroc la un an de la reglementarea ei?
Adrian Georgescu: A fost o perioadă în care atât organizatorii cât şi autorităţile au întreprins toate măsurile necesare pentru a se conforma reglementarilor legale. Lucrurile sunt mult mai clare şi mai bine structurate, iar piaţa este mult mai bine reglementată şi mai bine organizată.
Reporter: Cum apreciaţi implementarea noii legi în segmentul de slot-machine?
Adrian Georgescu: Implementarea noilor prevederi legale aduce mai multă transparenţă în desfăşurarea activităţii de jocuri de noroc de tip slot-machine. Prin interconectarea tuturor mijloacelor de joc prin protocolul de comunicare serial la sistemul informatic unic la nivelul organizatorului şi conectarea acestuia la terminalul situat la ONJN sau în locaţia indicată de acesta, ONJN are acces în timp real la toate informaţiile necesare.
Reporter: În ce mod a fost afectată compania de introducerea noilor softuri în piaţă?
Adrian Georgescu: Singura sarcină care a apărut în plus pentru noi, odată cu prevederile legislative, o reprezintă transmiterea către ONJN a proceselor verbale de incident, pentru situaţiile în care un mijloc de joc este defect şi implicit offline în sistemul de monitorizare. Verificarea informaţiilor financiare raportate de către sistem, statusul mijocului de joc, alertele colectate, statisticile oferite, erau verificate de către departamentul intern de monitorizare, înfiinţat în anul 2009. Singura diferenţa este că verificările pe care noi deja le făceam au devenit obligatorii prin lege.
Reporter: Cum apreciaţi modul de impozitare a companiilor de jocuri de noroc? Ce reglementări credeţi că ar fi necesare pe acest segment?
Adrian Georgescu: Noile prevederi legale au clarificat în mare parte modalitatea de impozitare a jucătorului, precum şi pentru anumite tipuri de jocuri de noroc, limitele sub care jucătorul nu este impozitat. Prevederile legale nu au modificat modul de impozitare al companiilor de jocuri de noroc, cu excepţia organizatorilor de jocuri de noroc de tip pariuri, care s-au aliniat începând cu dată de 01.01.2017 prevederilor valabile pentru ceilalţi organizatori de jocuri de noroc.
Reporter: Compania pe care o reprezentaţi s-a conectat la serverul central? Ce influenţe credeţi că va avea acest aspect în activitatea companiei?
Adrian Georgescu: Compania noastră utilizează sisteme de monitorizare începând din anul 2006, când a fost instalat şi testat prima versiune a sistemului Novoware, produs de către compania ATSI S.A. din cadrul grupului NOVOMATIC.
Chiar dacă nu era o obligaţie legislativă pentru a conecta mijloacele de joc, compania noastră a mers în această direcţie, deoarece un sistem de monitorizare profesional şi certificat, oferă atât monitorizarea mijloacelor de joc şi centralizarea automată a informaţiilor financiare, cât şi posibilitatea de a organiza sisteme de jackpot, metode de creditare şi plata ce nu folosesc numerar - cashless (tichete cu coduri de bare, carduri de identificare, sisteme biometrice, etc), sisteme de fidelizare, o gamă variată de rapoarte şi statistici ce oferă o vedere de ansamblu foarte exactă asupra operaţiunii.
Reporter: Câte aparate de joc aveţi?
Adrian Georgescu: Grupul de companii NOVOMATIC din România a activat cu succes pe piaţă românească în ultimii 27 de ani, iar astăzi operează aproximativ 2.500 de posturi de joc la echipamente electronice şi 340 terminale de pariuri, în mai mult de 200 de săli de jocuri de noroc şi agenţii de pariuri, din întreagă ţară. De asemenea, grupul închiriază mai mult de 2.600 de echipamente de jocuri de noroc pentru terţi şi operează în parteneriat cu Compania Naţională Loteria Română SA în jur de 5.100 de terminale de videoloterie (VLT), în aproximativ 1400 de locaţii.
Reporter: Ce investiţii intenţionaţi să realizaţi în acest an şi ce buget aţi alocat în acest sens?
Adrian Georgescu: În 2017 intenţionăm să creştem numărul de echipamente de joc şi am dedicat, în Bugetul pe 2017, 11 milioane de euro pentru acest scop. Astfel, estimăm creşterea numărului de posturi de joc exploatate la 3.000, iar a celor închiriate tot la 3.000. De asemenea intenţionăm să creştem numărul de terminale de pariuri la peste 500 şi numărul de echipamente VLT exploatate la peste 6.000.
Reporter: Ce investiţii aţi realizat anul trecut?
Adrian Georgescu: În 2016, societăţile locale din grup au realizat investiţii de circa 34 milioane de euro.
Reporter: Cu ce cifră de afaceri aţi încheiat anul 2016, comparativ cu cea din 2015?
Adrian Georgescu: Cifra de afaceri realizată este în creştere cu 7% faţă de anul trecut. Interzicerea fumatului în locaţiile noastre a condus la o creştere a cifrei de afaceri mai mică decât am anticipat.
Reporter: Care este profilul jucătorului dumneavoastră, comparativ cu cel european?
Adrian Georgescu: Comparativ cu anii precedenţi, percepţia asupra jocurilor de noroc este una mai puţin negativă. Jucătorii au început şi la noi să asocieze slot-urile sau pariurile sportive cu ideea de "entertainment" şi nu numai cu ideea de profit. Continuăm să depunem eforturi pentru a schimba percepţia românilor asupra jocurilor de noroc, într-o viziune modernă prin care facilităm nevoia de a socializa şi de a angaja tehnologia, adrenalină şi emoţia oferite de divertisment în timpul lor liber.
Reporter: Care au fost noutăţile prezentate la Expoziţia de Gambling de la Londra?
Adrian Georgescu: ICE Totally Gaming reprezintă cel mai important eveniment din lumea jocurilor de noroc de la nivel european. În cei peste 20 de ani de când particip la această expoziţie am putut observa cât de mult cresc, de la o ediţie la alta, nivelul de inovaţie, standardele şi exigenţele acestei industrii.
Grupul NOVOMATIC a fost în centrul atenţiei şi a prezentat o gamă completă de soluţii de jocuri de noroc de ultimă oră prin intermediul a 22 de filiale şi centre de competenţă, acoperind astfel toate nevoile pieţei de gambling.
Reporter: Cum se implică societatea în acţiunile de responsabilitate socială?
Adrian Georgescu: Responsabilitatea socială este angajamentul continuu al unei companii, de a se comporta etic şi de a contribui la dezvoltarea economică, îmbunătăţind calitatea vieţii forţei de muncă şi a familiilor acestora, precum şi a comunităţii locale şi a societăţii în general.
Având în vedere faptul că programul "Joc Responsabil" a fost iniţiat în anul 2010 de către NOVOMATIC, urmând ca ulterior să fie preluat de către ROMSLOT şi extins la nivelul întregii industrii de profil, este evident faptul că aspectele de responsabilitate socială pentru prevenirea şi tratarea problemelor de joc ocupă un loc deosebit de important în activitatea noastră.
Totodată, grupul nostru de companii, deşi de cele mai multe ori nu face public acest lucru, sprijină diverse cauze sociale, sponsorizează evenimente sportive sau culturale, contribuind astfel şi în cadrul social.
Reporter: Vă mulţumesc!